تعطیلات تابستانی

در این بخش مطالب متفرقه در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار داده می شود

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

تعطیلات تابستانی

پستتوسط maysam_b » شنبه تير ماه 24, 1391 10:48 am

در این روزها بسیاری از مردم خود را برای سفر به مکانهای مختلف آماده می سازند و این نقل و انتقال انسان را بیاد این قسمت از آیه 34 سوره لقمان می اندازد ، الله تعالی می فرماید :« .. َمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ .. » (..هیچ کس نمی داند که در کدام سرزمینی می میرد ..)

چقدر انسانهایی هستند که تقدیر ، آنها را به مکانهایی سوق می دهد که که اصلا در طول عمر خود به آنجا نرفته اند و سرانجام محل وفات و گاهاً محل دفنشان همانجا می شود .

در کتاب مسند و سنن ترمذی از پیامبر چنین روایت شده : ( هنگامی که الله تعالی اراده گرفتن روح شخصی در سزمینی را بکند او را به آن سرزمین سوق می دهد . و در روایت دیگر حاجت او را در آن سرزمین قرار می دهد .)

مرگ دروازه ای است که همه از آن می گذرند چه مسافر باشد چه غیر مسافر ، در آیه 78 سوره نساء چنین آمده : « أَیْنَمَا تَكُونُواْ یُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُّشَیَّدَةٍ  .. » ( هر کجا باشید ، مرگ شما را در می یابد ، اگر چه در برجهای استوار و محکم باشید .) و این امری است که همه در آن مساوی هستند .

لیکن بعضی از مسایل مردم در آن با هم تفاوت و فاصله دارند : متوجه باشید و آن ، آماده و مهیا شدن برای این سفر که سفر نهایی  است در این دنیا برای شروع سفر دیگر که ابدی می باشد ، سفر برای روز رستاخیز روزی که همه از قبرهای خود برمیخیزند و در مقابل الله برای حساب و کتاب و پاداش و جزای اعمال خود می ایستند .

ای کسی که خود را برای مسافرتهای مختلف آماده ساخته ای :

  آیا به فکر آن سفر طولانی هستی ؟ آیا توشه مناسبی جهت آن سفر مهیا ساخته ای ؟

همانا که مومن حقیقی کسی است که آرزوهای طولانی  دنیایی را کم میکند و همیشه به فکر است که مرگ فجئتاً و یکمرتبه فرا می رسد و از هجوم مرگ بیدار و برحذر  است و می ترسد از اینکه عذاب الهی شامل حالش گردد و بین او و بین آماده شدن برای روز دیدار الله فاصله اندازد و پروردگارش را قبل از توبه و پاک شدن ملاقات نماید و به خاطر پاک نبودن به او اجازه دخول ندهند ـ چنانچه در سن تکلیف در دنیا اجازه ورود به نماز بدون طهارت و پاکی نداشته است .

اوقات نماز مانند وقت وفات نمودن است همچنین داخل شدن به مسجد الحرام به خاطر حج یا عمره حتما باید روبه کعبه باشد و طهارت و پاکی بدن و لباس و اخلاص نیت داشته باشد ، و  برای ملاقات و رویت الله در قیامت ، شرط پاک بودن لازم است .

حال اگر بنده قبل از مرگ توشه خود را آماده ساخته در هنگام آمدن مرگ مهیا و راحت است و اگر در توشه گرفتن سستی و سهل انگاری کرده برای او باید ترسید  که قبل از اینکه زاد و توشه گیرد وقت را از دست بدهد چون حمله مرگ خیلی سریع است و مجال نمی دهد که بنده در آن هنگام توبه کند و خود را پاک سازد و توشه برگیرد و بلکه به او گفته می شود بعید است آنچه که گذشت از دست رفته است و بین تو و پاک شدن مسافتهای زیادی فاصله افتاده است .

کمی به حال خود  و مردم بیاندیشیم  به هدفهایی که در این تعطیلات دارند وبه علت وسببهایی که آنها را به این سفرها وا داشته است .

    بعضی از مردم  هستند که  هدفشان فقط خوش گذرانی نامشروع و حرام است ، هر کجا که باشند در پی اهداف خبیث خود هستند چه در شرق و غرب و در آنجایی انواع فساد وجود دارد . بضی دیگر  برای جذب این گردشگران در انواع فساد و گناه غرق می شوند که داستان آن طولانی است. ـ از الله عافیت و مصونیت می طلبیم ـ
    و مردمی هستند که جز سیاحت و گردش در سرزمینهای کفرو فساد ، ـ گاهاً با خانواده ـ هدف دیگری ندارند و فقط برای اینکه وقت خود را بگذرانند از مکانی به مکان دیگر منتقل می شوند و از کنار منکرات و حرام هایی عبور می کنند و احیاناً به آن دچار می شوند . و در حالی که بسیاری از منکرات را آموزش دیده و چه بسا بی غیرتی را تجربه کرده و جرات  ارتکاب حرام را پیدا نموده و اعمالی که غضب و خشم الله را بدنبال دارد مرتکب شده است ، خود و خانوده اش به خانه برمی گردد .
    و در این میان مردانی هم هستند که در برابر دین و خانواده و ناموس خود غیرت دارند جستجوی سفرهایی که در آن فساد نباشد دارند و سفر می کنند و اوقات خود را سپری می نمایند این گروه بخاطر حفظ ناموس و دین باید تمجید و تشویق شوند اما ای کاش همراه سفر خود هدف دینی و علمی را هم دنبال می کردند تا اینکه در روزی که پروردگار خود را ملاقات می نمایند در میزان اعمال صالحه آنها ، وزنه ای  می شد .
    و عده کمی هستند که قدر وقت را می دانند و سنگینی مسئولیت را احساس می کنند و به بی ارزشی دنیا پی برده اند و به بزرگی آنچه که الله به آن وعده داده است واقف هستند و بین دنیا و آخرتمقایسه نموده اند و در کلام پیامبر اسلام اندیشیده اند که می فرماید : ( دنیا برای من نیست ، تنها همانند یک سواره ای هستم که در زیر یک درخت سایه گرفته و پس از آن حرکت می کند و آنرا ترک می کند .  ) همچنین می فرماید : ( دنیا در مقابل آخرت همانند داخل کردن انگشت در دریا است و نگاه بکن ، چه چیزی همراه انگشت بر می گردد ؟ ) یعنی  دنیا در برابر آخرت به مانند آن قطرات آب دور انگشت است در برابر دریا .

پیشوای پرهیزگاران و خلیفه راشد ، عمربن الخطاب رضی الله عنه می گوید : (اگر دنیا از اول آن تا آخر آن به یک شخص بدهند ، مثل کسی است که در خواب خوشحال است و با آمدن مرگ بیدار می شود ومتوجه می گردد ، هیچ چیز در دست او نیست . )



شخصی با چشم بصیرت بخود خود نگاهی انداخت و صادقانه خودش را مورد خطاب قرار داد و گفت : چطور امکان دارد ، یک شخص عاقل و فهمیده  آرزوهای پوچ وبی ارزش دنیایی او را از نعمتهای با ارزش و همیشگی آخرت باز دارد ؟ و بالاتر از آن اینکه او را از نعمت انس گرفتن با الله و شناخت الله محروم می سازد و این نعمت انس با الله در برابر با بهشت ، مانند بهشت است  در برابر دنیا .

الله تعالی در آیه 72 سوره توبه می فرمایند : {وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاكِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ } ( خداوند به مردان و زنان  مومن بهشتی را وعده داده است که در زیر آن جویبارها روان است و جاودانه در آن میمانند ، و مسکنهای پاکی را در بهشت جاویدان بدانان وعده داده است ، خوشنودی الله بلاتر از هرچیزی است ، پیروزی بزرگ همین است) بله رضوان بالاترین نعمتی است که به بهشتیان داده می شود ، رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند (والله چیزی خوشایندتر و محبوبتر از رویت الله به بهشتیها داده نمی شود )

زمانیکه  مردم در این تامل کنند دیگر آن اهداف و معیارها یشان تغییر میکند تصمیم قطعی میگیرند که تمام اوقاتشان مخصوصا تعطیلات تابستان خود را در بدست آوردن رضوان الله ( بهشت) بکار گیرند با این حال از خوشی سفر و دیدار خویشاوندان و ایجاد انس و محبت بین خانواده و فرزندان و ... محروم نمی شوند . این حال و احوال مردم است ماجزء کدام گروه هستیم ؟ باید بین دنیا و آخرت تفاوت قائل شویم و برای هر کدام به اندازه ارزش آن تلاش نماییم .





پیشنهادات عملی برای تعطیلات تابستانی



ـ محافظت از خانواده : بدلیل اینکه وقت فراغت زیاد است و فرصتهای مختلف وجود دارد .

ـ اولویت بندی : دیدار و صله خویشاوندان ( خصوصا پدر و مادر) - دعوت دادن در راه الله – کسب علم نافع – یادگیریهای فنون و مهارتهای تجارت و ...

زمانیکه تعطیلات رسید چنان سریع مگذرد که متوجه نمی شویم لذا لازم است انسان اهداف خود را تعیین کند بعد برنامه ریزی داشته باشد تا بتواند از این فرصت نحو احسن اجرا نماید .

دوست دارم  انواعی از فرصتهایی که می توانید در تعطیلات از آن استفاده کنید برای شما ذکر کنم .

اول :

ـ برنامه برای حفظ بعضی از سوره ها و جزء های قرآن کریم که می تواند در خلال حلقه های مساجد یا مرکز های حفظ قرآن باشد .

ـ درسهای خانگی و خانوادگی : که تمام اعضای خانواده در آن شرکت نمایند و جایزه هایی برای تشویق آنها نهاده شود .

ـ تلاشهای فردی که انسان تصمیم بگیرد متن های علمی یا قرآن را نماید .

دوم :

کسب علم : و این کار تضادی نداردبا اینکه که بگوییم ما الان درسهای مدرسه را تمام کرده ایم دوباره درس داشته باشیم – کسب علمی که الان منظور ماست اختیاری است و انسان را ملزم نمی کند به همین علت نسبت به درسهای کلاسیک مدرسه ای و دانشگاهی لذت خاص دیگری دارد ، اگر دقت کنیم می بینیم سیاحت و گردش علماء در کسب و یادگیری علم بوده .

شخص دانشجو دوست دارد اهداف خود را مشخص کند اینکه از این تعطیلات چه می خواهد و موضوع و منهج و راه رسیدن به آنرا برای خود تعیین می کند .

پیشنهاد می دهم : بعضی از کتابها را برای خود تعیین و از اول تا نهایت کتاب بخوانی و ذهن خود را با از این کتاب به آن کتاب رفتن خسته نکنی یک یا دو کتاب کوچک و در حد  قدرت و استعداد خود انتخاب نمودن و دقیق آنرا مطالعه نمودن بهتر است .

سوم :

بایستی انسان در دعوت دادن به سوی الله سهمی داشته داشته باشد، حال اگر می خواهد تمام تعطیلات یا  قسمتی از آنرا به این مسئله مهم اختصاص دهد و بایستی بداند که این راه وسیع و متنوع است .

الف : شخص ثروتمند که مشغول تجارت خود است  این امر را چگونه انجام دهد ؟ می تواند در راه الله به طریقه های مختلف هزینه کند چه برای داخل شهر خود و چه خارج بر حسب اولویت . چقدر انسانها و جوانانی که مشتاق دعوت هستند و حاضرند  وقت و جان خود را صزف دعوت کنند اما مشکلات مالی مانع کار آنهاست .

ـ ترجمه و چاپ کتابهای علمی .

ـ تکثیر وتوزیع نوارهای اسلامی .

ـ ساخت مساجد و مدارس های تعلیم قرآن .

ـ تشکیل درسهای علمی و قرآنی .

و امثال این کارهای دعوی زیاد است که یک ثروتمند ـ بلکه هر شخصی ـ می تواند با اندک مالی که دارد در این امر واجب و مهم شرکت داشته باشد .

موجب تاسف است که اهل بدعت در این دعوت خودشان فعالیت شدید و قوی دارند مثل رافضی ها و صوفی ها و دیگران می بینیم که در دورترین نقاط دنیا فعالیت و دعوت دارند اما اهل سنت هنوز در ابتدایی ترین دعوت خود مانده اند و پیشرفت چندانی نداشته اند .

ب : شخص عالم و جوینده علم ، با آموزش دادن به دیگران در خلال کلاسها و دوره های علمی یا با سرکشی در مناطق این مسولیت مهم را ادا می نماید و مردم را به طرف الله دعوت می نماید .

ج : جوانان خوب با هم کلاسی ها و هم محله ی خود در منطقه و محله خود در کلاسها شرکت می کنند و شرکت نمودن در دوره های علمی راهی است برای جلوگیری از انحطاط و انحراف جوانان و این مسئله تلاش مستمر و پشتکار خاصی را می طلبد .

د: و دختران مسلمان و خانواده مسلمان می توانند کلاس های خاص حفظ  قرآن را برای زنان برگزار نمایند و همددیگر را در این دوره مفید ملاقات نمایند .

ه : هر کس می تواند تحت عنوانهای مختلف بسوی الله دعوت نماید الحمد لله مجالات و فرصتهای مختلفی وجود دارد و شخص موفق کسی است که الله تعالی توفیق این نوع مجاهدتها در راه خودش به او بدهد از سفر عمره گرفته تا ...

چهارم :

و فرصتهای دیگری هم وجود دارد که نباید در مورد آن سهل انگاری کنیم ، آرزو دارم آندسته از جوانانی که فوتبال روح و جانشان شده و احیانا دین او می شود متوجه شوند و فرصتهایی که هم تجاری و هم آموزشی است از دست ندهند مانند دوره های آموزشی کامپیوتر و یا دوره فنی کاربردی و غیره بسیار است و از آنها استفاده نمایند .

يادمان باشد كه زنگ تفريح دنيا هميشگي نيست ، زنگ بعد حساب داريم ..!!

برای نویسنده این مطلب maysam_b تشکر کننده ها: 3
Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
maysam_b
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 193 بار
تشکر شده: 316 بار
امتياز: 80

پستتوسط bahar » شنبه تير ماه 24, 1391 7:25 pm

با سلام خدمت شما برادرگرامی

پیشنهادهای خوب ومفیدی هستند

ان شاءالله که بتوانیم از اوقات فراغت خود در هر

زمانی بخوبی استفاده کنیم .

این قافله عمر چه زود می گذرد

مومن از زندگی واقعی خود لذت هایی را برمی گیرد

که جانش را نیرو بخشد و به صورت انسانی کامل زندگی می کند

و غیر مومن از زندگی واقعی لذت هایی را می گزیند که انسانیتش را

تباه می کند و برای همین نصف انسانی زندگی می کند.



برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 9 مهمان