قسمت چهارم باورما...حکم و امر خداوند!

در این بخش عقاید و باورهای اسلامی معرفی می شوند

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

قسمت چهارم باورما...حکم و امر خداوند!

پستتوسط amanj2 » جمعه بهمن ماه 13, 1390 12:06 am

خدای تعالی هم چنانکه خلق کردن و آفریدن از آن اوست " امر" و " حکم " نیز به او تعلق دارد..اوست که خلق کرده و هم اوست که بهتر می داند چه چیزی براي مخلوقاتش مناسب مي  باشد، در ( تدبیر) مخلوقات و ملکش جز امر او نافذ و اجراپذیر نیست..و غیر از او – هرکس که باشد-  امرش باطل، مردود و مرفوض است چنانکه خدای تعالی می فرماید:

(أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ )الأعراف:54.

ترجمه: آگاه باشيد كه تنها او مي‌آفريند و تنها او فرمان مي‌دهد . بزرگوار و جاويدان و داراي خيرات فراوان ، خداوندي است كه پروردگار جهانيان است .[1]

و می فرماید:

( إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ )يوسف:40.

ترجمه: فرمانروائي از آن خدا است و بس .  ( اين ، او است كه بر كائنات حكومت مي‌كند و از جمله عقائد و عبادات را وضع مي‌نمايد ) . خدا دستور داده است كه جز او را نپرستيد . اين است دين راست و ثابتي ( كه ادلّه و براهين عقلي و نقلي بر صدق آن رهبرند ) ولي بيشتر مردم نمي‌دانند ( كه حق اين است و جز اين پوچ و ناروا است ) .



حکم و فرمان او عدالت و حق مطلق است..و حکم و دستور او بهتر، زیباتر و پر منفعت تر است، و لازم است از حکم او پیروی شود..و هر آنچه با حکم او مخالفت کند رد شده و باطل است، و حکم جاهلیت مي باشد هم چنانکه می فرماید:

(أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ)المائدة:50.

ترجمه: ‏ آيا ( آن فاسقان از پذيرش حكم تو بر طبق آنچه خدا نازل كرده است سرپيچي مي‌كنند و ) جوياي حكم جاهليّت ( ناشي از هوي و هوس ) هستند ؟ آيا چه كسي براي افراد معتقد بهتر از خدا حكم مي‌كند ؟ ‏[2]

و می فرماید:

(وَاللَّهُ يَقْضِي بِالْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَقْضُونَ بِشَيْءٍ )غافر:20.

ترجمه: ‏ خداوند به حق و عدل داوري مي‌كند ، و كساني را كه به جاي او به فرياد مي‌خوانند ( به سبب عجز و ناتواني ) كمترين داوري از دست ايشان ساخته نيست ( و اصلاً كاره‌اي نيستند تا داوري به پيش ايشان برده شود ) .



به یکتایی خدای تعالی در ربوبیت، الوهیت و اسماء و صفاتش باور داریم و نمی گوییم : توحید خداوند در حاکمیت یا در تحاکم ، از نوع توحید چهارم یا پنجم است..بلکه معتقدیم که بخشی از آن جزو توحید الوهیت، و بخشی از آن در باب توحید ربوبیت، و بخش هایی از آن نیز در توحید اسماء و صفات جای می گیرد.

ما بر ( توحید حاکمیت) تاکید کرده و به مفردی بیانش می کنیم چون باورمان این است فتنه عصر حاضر این امت از جهت شکستن توحید خداوند در حاکمیت و خروج از حکم و شرع او به سوی قوانین طاغوت می باشد!

ایمان داریم دین حق در نزد خداوند تنها اسلام است، و دین اسلام دین همه انبیاء و رسولان است، دین ابراهیم حق گرایی است که از زمره مشرکان نبود چنانکه باری تعالی می فرماید:

( إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ)آل عمران:19.

ترجمه: بيگمان دين ( حق و پسنديده ) در پيشگاه خدا اسلام است

و می فرماید:

( وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ)آل عمران:85.

ترجمه: ‏ و كسي كه غير از ( آئين و شريعت ) اسلام ، آئيني برگزيند ، از او پذيرفته نمي‌شود ، و او در آخرت از زمره زيانكاران خواهد بود . ‏

اختلافی که در بین پیام آوران و ادیان آسمانی وجود دارد در عقاید و اصول ( ایمان ) نیست بلكه در ( گوناگونی) شریعت ها ( و احکام ) است چنانکه الله تعالی می فرماید:

(لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ )المائدة:48.

ترجمه: براي هر ملّتي از شما راه و برنامه‌اي ( جهت بيان احكام ) قرار داده‌ايم . اگر خدا مي‌خواست همه شما ( مردمان ) را ملّت واحدي مي‌كرد ( و بر يك روال و يك سرشت مي‌سرشت ، و لذا راه و برنامه ارشادي آنان در همه امكنه و ازمنه يكي مي‌شد ) و امّا ( خدا چنين نكرد ) تا شما را در آنچه ( از شرائع ) به شما داده است بيازمايد.


...................................................................................................................................................

[1] - أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ: ألا بر تنيه و تاكيد دلالت دارد و بر اساس قاعده بلاغی هرگاه خبری که حقش تاخیر باشد بر مبتدا مقدم شود "حصر" را می رساند با این توضیح معنای آیه چنین می شود:

آگاه باشيد خلق کردن و امر نمودن از آن اوست نه کسی دیگر!

[2] - خداوند می فرماید: (أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلاً) الأنعام:114

: ‏ ( اي پيغمبر ! بديشان بگو : اين داوري خدا درباره حق و حقيقت است ) آيا جز خدا را ( ميان خود و شما ) قاضي كنم‌؟ و حال آن كه او است كه كتاب ( آسماني قرآن ) را براي شما نازل كرده است و ( حلال و حرام و حق و باطل و هدايت و ضلالت ، در آن ) تفصيل و توضيح شده است.

برای نویسنده این مطلب amanj2 تشکر کننده ها:
hawin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10

بازگشت به عقاید و باورهای اسلامی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان