خدای تعالی هم چنانکه خلق کردن و آفریدن از آن اوست " امر" و " حکم " نیز به او تعلق دارد..اوست که خلق کرده و هم اوست که بهتر می داند چه چیزی براي مخلوقاتش مناسب مي باشد، در ( تدبیر) مخلوقات و ملکش جز امر او نافذ و اجراپذیر نیست..و غیر از او – هرکس که باشد- امرش باطل، مردود و مرفوض است چنانکه خدای تعالی می فرماید:
(أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ )الأعراف:54.
ترجمه: آگاه باشيد كه تنها او ميآفريند و تنها او فرمان ميدهد . بزرگوار و جاويدان و داراي خيرات فراوان ، خداوندي است كه پروردگار جهانيان است .[1]
و می فرماید:
( إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ )يوسف:40.
ترجمه: فرمانروائي از آن خدا است و بس . ( اين ، او است كه بر كائنات حكومت ميكند و از جمله عقائد و عبادات را وضع مينمايد ) . خدا دستور داده است كه جز او را نپرستيد . اين است دين راست و ثابتي ( كه ادلّه و براهين عقلي و نقلي بر صدق آن رهبرند ) ولي بيشتر مردم نميدانند ( كه حق اين است و جز اين پوچ و ناروا است ) .
حکم و فرمان او عدالت و حق مطلق است..و حکم و دستور او بهتر، زیباتر و پر منفعت تر است، و لازم است از حکم او پیروی شود..و هر آنچه با حکم او مخالفت کند رد شده و باطل است، و حکم جاهلیت مي باشد هم چنانکه می فرماید:
(أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ)المائدة:50.
ترجمه: آيا ( آن فاسقان از پذيرش حكم تو بر طبق آنچه خدا نازل كرده است سرپيچي ميكنند و ) جوياي حكم جاهليّت ( ناشي از هوي و هوس ) هستند ؟ آيا چه كسي براي افراد معتقد بهتر از خدا حكم ميكند ؟ [2]
و می فرماید:
(وَاللَّهُ يَقْضِي بِالْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَقْضُونَ بِشَيْءٍ )غافر:20.
ترجمه: خداوند به حق و عدل داوري ميكند ، و كساني را كه به جاي او به فرياد ميخوانند ( به سبب عجز و ناتواني ) كمترين داوري از دست ايشان ساخته نيست ( و اصلاً كارهاي نيستند تا داوري به پيش ايشان برده شود ) .
به یکتایی خدای تعالی در ربوبیت، الوهیت و اسماء و صفاتش باور داریم و نمی گوییم : توحید خداوند در حاکمیت یا در تحاکم ، از نوع توحید چهارم یا پنجم است..بلکه معتقدیم که بخشی از آن جزو توحید الوهیت، و بخشی از آن در باب توحید ربوبیت، و بخش هایی از آن نیز در توحید اسماء و صفات جای می گیرد.
ما بر ( توحید حاکمیت) تاکید کرده و به مفردی بیانش می کنیم چون باورمان این است فتنه عصر حاضر این امت از جهت شکستن توحید خداوند در حاکمیت و خروج از حکم و شرع او به سوی قوانین طاغوت می باشد!
ایمان داریم دین حق در نزد خداوند تنها اسلام است، و دین اسلام دین همه انبیاء و رسولان است، دین ابراهیم حق گرایی است که از زمره مشرکان نبود چنانکه باری تعالی می فرماید:
( إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ)آل عمران:19.
ترجمه: بيگمان دين ( حق و پسنديده ) در پيشگاه خدا اسلام است
و می فرماید:
( وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ)آل عمران:85.
ترجمه: و كسي كه غير از ( آئين و شريعت ) اسلام ، آئيني برگزيند ، از او پذيرفته نميشود ، و او در آخرت از زمره زيانكاران خواهد بود .
اختلافی که در بین پیام آوران و ادیان آسمانی وجود دارد در عقاید و اصول ( ایمان ) نیست بلكه در ( گوناگونی) شریعت ها ( و احکام ) است چنانکه الله تعالی می فرماید:
(لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ )المائدة:48.
ترجمه: براي هر ملّتي از شما راه و برنامهاي ( جهت بيان احكام ) قرار دادهايم . اگر خدا ميخواست همه شما ( مردمان ) را ملّت واحدي ميكرد ( و بر يك روال و يك سرشت ميسرشت ، و لذا راه و برنامه ارشادي آنان در همه امكنه و ازمنه يكي ميشد ) و امّا ( خدا چنين نكرد ) تا شما را در آنچه ( از شرائع ) به شما داده است بيازمايد.
...................................................................................................................................................
[1] - أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ: ألا بر تنيه و تاكيد دلالت دارد و بر اساس قاعده بلاغی هرگاه خبری که حقش تاخیر باشد بر مبتدا مقدم شود "حصر" را می رساند با این توضیح معنای آیه چنین می شود:
آگاه باشيد خلق کردن و امر نمودن از آن اوست نه کسی دیگر!
[2] - خداوند می فرماید: (أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلاً) الأنعام:114
: ( اي پيغمبر ! بديشان بگو : اين داوري خدا درباره حق و حقيقت است ) آيا جز خدا را ( ميان خود و شما ) قاضي كنم؟ و حال آن كه او است كه كتاب ( آسماني قرآن ) را براي شما نازل كرده است و ( حلال و حرام و حق و باطل و هدايت و ضلالت ، در آن ) تفصيل و توضيح شده است.