در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود
مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar
توسط Naser » سه شنبه بهمن ماه 25, 1390 7:32 pm
سلام
دوست عزیز، کاک اسامه!
راستش نظر من یا شما شرط نیست! (که نظر خدا و پیامبر شرطه)
نظر خداوند و پیامبر و صحابه و علماء تا به امروز برگزار نکردن اینچنین مراسمهایی است. و این یک اعجاز و یک علم مافوق بشری نیست که چرا چنین مراسمهایی (با یک اسم خاص: مولودی) برگزار نشه. بلکه کاملا منطقیه.
یکی دیگه از مشکلات هم نصب همین پلاکاردهایی ست که تحسین شما رو بر انگیخته، ولی این خودش یک آفت ه.
قبلا هم در بالا عرض شد که نشان دادن محبت رسول با جشن و مراسم و ... اولا: درست نیست. ثانیا: عوامانه س.
مثلا بهترین پلاکاردها و بنرها رو هم بزنیم، چه معنیی داره؟ که چی بشه؟! می خواهیم محبتمان را به کی ثابت کنیم؟ خدا یا خلقش؟!
محبت یک امر درونی ست.
مراسمات مولودی هم کرخت و مخصوصا بی تأثیر شده. مثل یک جشن تکراری.
اما اگر در روزی غیر از روز ولادت پیامبر، و یا حتی غیر از ماه مولود، یک همایش، یک گردهمایی برگزار بشه، درباره ی رفتار و سلوک پیامبر، چقدر میتونه تأثیر گذارتر باشه..
جشن تولد هم نه ریشه در دین مان دارد و نه در فرهنگمان.....
-
Naser
- کاربر فعال
-
- پست ها : 89
- تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 24, 1390 11:30 pm
- تشکر کرده: 40 بار
- تشکر شده: 125 بار
- امتياز: 20
توسط Noha » چهارشنبه بهمن ماه 26, 1390 9:35 pm
هوالمستعان
سلام الله علیکم
بنا بر در خواستتون؛
مطلبی دیگر به زبان عربی از سایت خود شیخ قرضاوی
الاحتفال بمولد النبي والمناسبات الإسلامية
دکتر یوسف قرضاوی القرضاوي
السؤال:
ما حكم الاحتفال بذكرى مولد النبي الأكرم صلى الله عليه وسلم وغيره من المناسبات الإسلامية مثل مقدم العام الهجري وذكرى الإسراء والمعراج؟
الإجابة:
بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وبعد ...
هناك من المسلمين من يعتبرون أي احتفاء أو أي اهتمام أو أي حديث بالذكريات الإسلامية، أو بالهجرة النبوية، أو بالإسراء والمعراج،
أو بمولد الرسول صلى الله عليه وسلم، أو بغزوة بدر الكبرى، أو بفتح مكة، أو بأي حدث من أحداث سيرة محمد صلى الله عليه وسلم،
أو أي حديث عن هذه الموضوعات يعتبرونه بدعة في الدين، وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار، وهذا ليس بصحيح على إطلاقه،
إنما الذي ننكره في هذه الأشياء الاحتفالات التي تخالطها المنكرات، وتخالطها مخالفات شرعية وأشياء ما أنزل الله بها من سلطان،
كما يحدث في بعض البلاد في المولد النبوي وفي الموالد التي يقيمونها للأولياء والصالحين، ولكن إذا انتهزنا هذه الفرصة للتذكير
بسيرة رسول الله صلى الله عليه وسلم، وبشخصية هذا النبي العظيم، وبرسالته العامة الخالدة التي جعلها الله رحمة للعالمين،
فأي بدعة في هذا وأية ضلالة ؟!
إننا حينما نتحدث عن هذه الأحداث نذكر الناس بنعمة عظيمة، والتذكير بالنعم مشروع ومحمود ومطلوب، والله تعالى أمرنا بذلك في كتابه
(يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ جاءتكم جنود فأرسلنا عليهم ريحاً وجنوداً لم تروها وكان الله بما تعملون بصيرًا،
إذ جاءوكم من فوقكم ومن أسفل منكم وإذ زاغت الأبصار وبلغت القلوب الحناجر وتظنون بالله الظنونا)،
يذكر بغزوة الخندق أو غزوة الأحزاب حينما غزت قريش وغطفان وأحابيشهما النبي عليه الصلاة والسلام
والمسلمين في عقر دارهم، وأحاطوا بالمدينة إحاطة السوار بالمعصم، وأرادوا إبادة خضراء المسلمين واستئصال شأفتهم،
وأنقذهم الله من هذه الورطة، وأرسل عليهم ريحاً وجنوداً لم يرها الناس من الملائكة ، يذكرهم الله بهذا، اذكروا لا تنسوا هذه الأشياء،
معناها أنه يجب علينا أن نذكر هذه النعم ولا ننساها، وفي آية أخرى
(يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ هم قوم أن يبسطوا إليكم أيديهم فكف أيدهم عنكم واتقوا الله وعلى الله فليتوكل المؤمنون)
يذكرهم بما كان يهود بني قينقاع قد عزموا عليه أن يغتالوا رسول الله صلى الله عليه وسلم ومكروا مكرهم وكادوا كيدهم وكان مكر الله أقوى
منهم وأسرع،
(ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين).
ذكر النعمة مطلوب إذن، نتذكر نعم الله في هذا، ونذكر المسلمين بهذه الأحداث وما فيها من عبر وما يستخلص منها من دروس، أيعاب هذا ؟
! أيكون هذا بدعة وضلالة؟!
والله أعلم
رستگار باشید
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها
- برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 3
- Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
-
Noha
- معاون و ناظر سایت
-
- پست ها : 1424
- تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
- محل سکونت: pavah
- تشکر کرده: 2031 بار
- تشکر شده: 1557 بار
- امتياز: 4930
-
توسط abdolmahdi » پنج شنبه بهمن ماه 27, 1390 10:05 am
با سلام و تحيت خدمت همه دوستان مخصوصا جناب كاك متين كه بالاخره يك شوري به مقاله هاي نوشته شده دادند و با بيان مطلب نسبتاً مفيد و مورد ابتلاء اعضاء را به نوشتن وادار نمودند.
البته اين كه گفتم مطلب نسبتا مفيد منظورم تاييد كامل حرفهايتان نيست به چند دليل:
كسانيكه مجالس جشن برقرار مي كنند قائل نيستند برقراري مولودي بطور خاص جزء دين است بلكه با ابراز محبت به اولياي خدا خود را به محبت خدا نزديك مي كنند ويكي از راههاي ابراز محبت شكي نيست كه برقراري مولودي است . چطور شما براي اينكه محبت خود را به همسر و فرزندت نشان دهي روز تولدش را تكريم مي كني حالا كه نوبت به اشرف مخلوقات شد بدعت و حرام شد؟
معناي بدعت و سنت را چه مي دانيد؟ آيا هرچه در زمان پيامبراكرم صلي الله عليه وآله انجام نشده نمي توان انجام داد؟
بله اگر كسي مولودي گرفتن را بطور خاص جزء دين بداند حرام است ولي اين منافات ندارد از باب تعظيم شعائر الهي و تقويت حب الهي كه در محبت رسولخدا و اهلبيتش قرار دارد اين مجالس را ترويج و تبليغ كنيم ويقينا با استناد به اولين روايت كتاب صحيح بخاري كه : انما الاعمال بالنيات . اين امر ثواب دارد و مورد رضاي اوست اگرچه به دلايلي كه برخي را از مقاله دكتر قرضاوي نقل فرمودند در زمان خود آنحضرت موقعيت برگزاري اين چنين جشنهايي نبوده است.
«ومن يعظم شعائرالله فانها من تقوي القلوب»
-
abdolmahdi
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 139
- تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
- محل سکونت: استان مركزي
- تشکر کرده: 25 بار
- تشکر شده: 35 بار
- امتياز: 130
-
بازگشت به مقالات متنوع دینی
کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 8 مهمان