آیا نماز بجز سعادت اخروی چیز دیگری هم دارد ؟!

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

آیا نماز بجز سعادت اخروی چیز دیگری هم دارد ؟!

پستتوسط maysam_b » دوشنبه اسفند ماه 29, 1390 4:33 pm

آیا نماز بجز سعادت اخروی چیز دیگری هم دارد ؟!
نماز یک عبادت است که بر هر مسلمانی واجب است ، اما آیا فقط یک نوع تفکر در برابرنماز قرار دارد آن هم این است که نماز عبادتیست که فقط موجب رستگاری در آخرت می شود و رستگاری در این دنیا را در پی نخواهد داشت ؟! باید بگوییم که در نماز خشوع و آرامشی نهفته است که مزایای بخصوصی برای نمازگزاران در سرای باقی و فانی دارد . همه ما از رستگاری که در آخرت در مقابل نماز خواندن برایمان وجود دارد مطلع هستیم اما در این سرا چی ؟!!!
ادای نماز توانایی قلب و گردش خون را بالا می برد و همه ما می دانیم در صورتی که فعالیت قلب به هر نحوی دچار عیب و نقصی گردد تمام سیستم های موجود در بدن دچار مشکل می شوند ؛ طبیعت رکوع ، سجود و قیام عامل تندرستی ستون فقرات است .
دانشمندان آزمایشی انجام داده اند که چون فرد ناگهانی سرش را پایین می آورد خون در آن جمع گشته و باعث افزایش فشار سرخرگ ها می گردد و چون ناگهانی سرش را بالا می آورد بلافاصله فشار از بین می رود و بر اثر ازدیاد فشار و از بین رفتن آن در ظرفیت های خونی انعطاف ایجاد می گردد و چنانچه فشار انسان به 23 درجه جیوه ای برسد این ظروف (انعطاف پذیر) تحمل این فشار را دارا می باشند اما فردی که نماز نمی خواند ، چنانچه فشار وی به هشت درجه برسد رگ های مغزیش گاها پاره شده و دچار سکته مغزی می شوند .
اشعه ماورای بنفش قبل از طلوع آفتاب بسیار برای بدن انسان سودمند است و همانطور که میدانید یکی از فرائض نماز صبح و یکی از سنت های پیامبر(ص) هم نماز فجر است که در این زمان از روز اتفاق می افتند . پس تاثیر نماز فجر در استفاده از بدن از پرتوی ماورای بنفش به این نحو خواهد بود که وقتی انسان مشغول ادای نماز فجر می شود اشعه ی ماورای بنفش به وی برخورد میکند و موجب میشود که پوست انسان ویتامین D را تولید کند که ویتامین D خود در جذب کلسیم استخوان ها از روده و تقویت آن ها و در رشد مغز استخوان و سلول های پوست شرکت می کند .
در واقع نباید تاثیر طهارت و وضوی قبل از ادای نماز را از یاد برد چراکه طی آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بیش از 300 میلیون نفر مبتلا به بیماری پیسی شده اند که در این میان جای مسلمانان خالی است و پس از تحقیقات به این نتیجه رسیده اند یکی از عوامل محافظت مسلمانان از این بیماری وضو و شست شوی بدن در 5 مرتبه از روز بوده است .
بصورت کلی میتوان گفت توحید الله انسان را از فشارهای روانی و بسیاری از بیماری ها مصون نگه میدارد بطوری که آمار رشد بسیاری از بیماری ها در کشور های غیر اسلامی خیلی بیشتر از کشورهای اسلامی است .
چنانچه از فردی که نماز می خواند بپرسید پس از وضو گرفتن و ادای نماز چه حالی داری ؟ جواب خواهد داد که پس از وضو گرفتن احساس طراوت و شادابی را دارم و پس از ادای نماز هم از حالت روحی خیلی خوبی برخوردار می شوم و احساس سبکی را نیز پس ازآن تجربه می کنم .
( وَ مَن یُطِعِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَد فازَ فَوزاً عَظِیماً : هر که از خدا و پیغمبرش فرمان برداری کند ، قطعا به پیروزی و کامیابی بزرگی دست می یابد / احزاب 71 )
يادمان باشد كه زنگ تفريح دنيا هميشگي نيست ، زنگ بعد حساب داريم ..!!

برای نویسنده این مطلب maysam_b تشکر کننده ها: 3
Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
maysam_b
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 193 بار
تشکر شده: 316 بار
امتياز: 80

Re: آیا نماز بجز سعادت اخروی چیز دیگری هم دارد ؟!

پستتوسط SharakamPawa » سه شنبه اسفند ماه 29, 1390 12:19 am

maysam_b نوشته است:

طبیعت رکوع ، سجود و قیام عامل تندرستی ستون فقرات است .


سلام؛

عبادات جدای از اجر و پاداش اخروی حکمتهایی دارند که ممکن است برایمان شناخته شود و یا مجهول بماند.
اگرچه ما بدان خاطر که این حکمتها هویدا شود و آثار نیک آنها برایمان واضح شوند عبادات را به جا نمی آوریم اما بدون شک در بهتر بعمل آوردن عبادات تاثیر گزار بوده و برای جذب افراد غیر مسلمان به سمت اسلام تا حد زیادی مفید و موثر می باشد.

اما هنگام ترجمه این عبادات به زبان علمی و تکنولوژی باید دقت نمود و خیلی دقیق و ظریف عمل نمود. بدان خاطر راجع به موضوع مطرح شده درخواست توضییحات بیشتری داشتم.

اگر برایتان مقدور است راجع به طبیعت رکوع، سجود، و قیام که عامل تندرستی ستون فقرات است بیشتر توضییح دهید.
حتی الامکان توضییحات علمی و از منظر صاحبنظران این حیطه باشد. (تشکر)
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط mehr » سه شنبه اسفند ماه 29, 1390 12:27 am

با سلام


سجده روشی برای خارج کردن امواج مغناطیسی



بدن شما به طور روزانه مقدار زیادی امواج الکترومغناطیس دریافت می کند.شما امواج الکترومغناطیس را از طریق تجهیزات الکتریکی که استفاده می کنید ونمی توانید کنار هم بگذارید دریافت می کنید(موبایل،رایانه،تلویزیون و....)همچنین از طریق لامپ های روشن که حتی برای یکساعت خاموش نمی شوند.

شما منبعی هستید که مقدار زیادی امواج الکترومغناطیس دریافت می کنید.به عبارت دیگر شما با امواج الکترومغناطیس شارژ می شوید بدون اینکه بفهمید سردرد دارید و احساس ناراحتی می کنید،تنبلی در کار و درد در مکانهای مختلف.

را ه حل همه این ها چیست؟!

یک دانشمند غیر مسلمان (از اروپا) تحقیقاتی را شامل یافتن بهترین روش برای خارج کردن امواج مغناطیسی که به بدن آسیب می رساند را انجام داده است.با گذاشتن پیشانی تان بیشتر از یک بار بر زمین،امواج الکترومغناطیس مضر را تخلیه خواهدکرد.بنابراین سر رابر خاک بگذارید تا امواج تخلیه شود.


آنچه این تحقیق را بیشتر شگفت انگیز می کند:

بهترین راه که پیشانی تان را بر خاک بگذارید حالتی است که رو به مرکز زمین باشید،چرا که در این حالت امواج الکترومغناطیس بهتر تخلیه خواهدشدوبیشتر تعجب خواهیدکرد وقتی بدانید،براساس اصول علمی ثابت شده که:

" مکه مرکز زمین است،وکعبه درست مرکز زمین است."

بنابراین،سجده در نمازتان بهترین راه برای تخلیه سیگنال های مضر از بدن است،این همچنین کمال مطلوب برای نزدیک شدن به قادر مطلق است.قادر متعال همواره از ما چیزی را می خواهد که برای خودمان سودمند است!

در هر حال ما باید به خداوند متعال ایمان داشته باشیم وبدانیم هر آنچه برای او انجام می دهیم،بهترینست برای خودمان.

ما به خاک نمی افتیم که امواج الکترومغناطیس تخلیه شود،بلکه برای اطاعت خدای قادر متعال سجده می کنیم!

ما به فرمان خدا اعتقاد داریم که همیشه در آن معرفتی است،ایمان ما به خاطر آفریننده است،او همه چیز می داند،اما از آنجا که دلیل علمی وجود دارد،لازم است به مردم نشان داده شود تا هر آنچه مسلمانان انجام می دهند را ببینند،این برای همه خوبست.

"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط SharakamPawa » سه شنبه اسفند ماه 29, 1390 12:53 am

mehr نوشته است:

براساس اصول علمی ثابت شده که:
" مکه مرکز زمین است،وکعبه درست مرکز زمین است."


سلام؛

ضمن تشکر از مطلبتان سوالی برایم پیش آمد : بر اساس کدام اصول علمی ثابت شده که مکه مرکز زمین و کعبه درست مرکز زمین است؟
چون من یه مدت پیش این مطلب رو شنیدم اما وقتی که از گوینده دلیلش را پرسیدم جوابی برایش نداشت.

و اگرهم برایتان مقدور بود اسم این دانشمند همراه با منبع معتبر این خبر را بیان نمایید.

بدین خاطر بر روی مطلبتان زوم کردم چون اگر این مباحث را در مجالس دیگر بیان کنیم قطعا بدون ادله ی علمی و توضییح کافی گفته هایمان را قبول نخواهند کرد.
(تشکر)

نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط Naser » سه شنبه اسفند ماه 29, 1390 2:21 am

آیا نماز بجز سعادت اخروی چیز دیگری هم دارد ؟!

سلام. گاه با خود درباره ی نماز می اندیشم. فکر و اندیشه ی من برگرفته از محیط زندگی و دیده ها و شنیده ها و خوانده ها و...هایم است. و همه اینگونه اند. بدین معنا که جوابی که الان در زیر، در پاسخ به سوال شما می نویسم، "برداشت" بنده است از نماز. و ادعای این را ندارم که این حقیقت نماز است. {که هر کمتر کسی در طول تاریخ توانسته اینچنین ادعایی داشته باشد}

1- نماز فی النفسه، سعادت اخروی ندارد! یا می توان گفت کمترین سهم را در سعادتمندی انسان دارد.
به احتمال قریب به یقین همه ی حضار بزرگوار این سایت، کتاب نماز و تفسیر سوره ی فاتحه استاد ناصر سبحانی (رحمه الله) خوانده اند. که نماز دعایی است که خداوند به ما انسان ها آموخته که اینگونه مرا یاد کنید. ما در نماز پس از تحمید خداوند از او استعانت می جوییم که به ما توفیق کارهای خوب (کمک به مردم، محبت، کسب علم و...) بدهد و ما را از گناهان (دروغ، ریا، اسراف و...) بپرهیزد.
در واقع نماز مانند یک دوره ی آموزشی و تربیتی است. همچنین امری کاملا روحی می باشد. وجه روحانی و عرفانی نماز کاملا محاط است بر وجوه دیگری مانند وجوه فقهی و علمی و تحرکات بدنی موجود در آن.(در حد 98% در مقابل 2%)
یعنی اینکه اگر ما در هنگام نماز ناخواسته مقداری از ژست عادی رکوع و سجود رفتن فاصله بگیریم و یا احیانا در هنگام وضو گرفتن خوب پاهایمان را نشسته باشیم، خداوند بر حسب لطف و بخشندگی خود، به سادگی از گناه ما می گذرد. اما کافیست که در حد یک اپسیلون از روح نماز بفروشیم به ریا، به سهل انگاری و عدم تمرکز، به عادت و یا....که نتیجتا تأثیری مثبت در ما نخواهد داشت. و قرار بود نماز ما را از آن گناهان دور سازد که اینگونه خود نماز هم مریض می شود.
به قول پدرم، نماز و کلا عبادات مانند آن نیست که ما در این دنیا آنها را انجام می دهیم و ذخیره می کنیم و در قیامت بخواهیم ببینیم که خداوند آنها را قبول می کند یا خیر. بلکه عبادتی مقبول نزد خداوند به طور قطع در "عمل" ما و در زندگیمان تأثیر می گذارد و ما را به سوی آنچه نزد خداوند خیر است، سوق می دهد. حال چه داشتن وضعیت علمی و مالی خوب باشد، و چه کنج زندان.
ز بس در دل گل یادت شکوفاست     ---------      گرفته بوی گل پیراهن من
{قیصر امین پور}

2- تفاسیر علمی از قرآن و عبادات نمی تواند مرجعی قوی و پایدار باشد.
همانطور که همه می دانیم علم در طول زمان پیشرفت می کند و زمان و نظریات جدید، به نظریات قدیم رحم نمی کنند و بسیار راحت می توانند به قدما پشت کنند.
آلبرت انیشتین، نظریات اسحق نیوتون را که از بزرگترین دانشمندان طول تاریخ است، به راحتی رد کرد. (البته ما هنوز با نظریات و فرمول های نیوتون هواپیما و فضاپیما و ساختمان، سد و ... می سازیم) اما انیشتین ثابت کرد که فرمول ها و قضایای نیوتون در سرعت های بسیار بالا، صادق نیستند. (در این مورد آقای آذری و کاک عبدالرحمان که بر داستان واقف هستند، اگر سخن بنده اشتباه است، اصلاح نمایند- لطفا-)
به این معنی که بهترین و بزرگترین نظریه های علمی هم ممکن است به راحتی دستخوش تغییر شوند و هم جامعه ی علمی و هم مخصوصا مردم به راحتی و کمال میل آن را بپذیرند (کما اینکه این اتفاق بارها افتاده و باز هم شاهد آن خواهیم بود- مثال بالا-)
بسیاری از دانشمندانی که در زمان خود سرآمد بوده اند، این روزها آثارشان را فقط در موزه ها می توان پیدا کرد. طوری که کارهایشان الان ارزش علمی ندارد و فقط ارزش تاریخی پیدا کرده اند.
در طول تاریخ گاه پیش آمده که مفسرانی قرآن را به صورت علمی تفسیر کرده اند و در حال حاضر آن علوم، منسوخ شده و فاقد ارزش علمی شده اند. نتیجتا تفسیر آنها در دنیای معاصر ما فاقد ارزش علمی و ایمانی، بلکه فقط ارزش تاریخی دارد. و این برای قرآنی که قرار است "فرا زمان" باشد، مایه ی شکست است.
در مجموع بر این باورم که نباید قرآن و دین را دنباله رو علم کرد. و نباید نظریات و دستورات دین را با علم ثابت کرد. (شاید علمی باشند؛ شاید هم نباشند)

دوستان اگر نظری مخالف یا موافق حرف های بنده دارند، در خدمتم.

نماد کاربر
Naser
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 89
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 24, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 125 بار
امتياز: 20

پستتوسط SharakamPawa » سه شنبه فروردين ماه 1, 1391 11:04 am

سلام؛
کاک ناصر تشکر از نظرتان و یادآوریهای بجاتون،


روحانی بودن نماز کاملا مشهود است، تا آنجایی که وقتی از افراد تازه مسلمان راجع به دین سوال می شود نماز را اکسیری می دانند که آرامش و تقویت روحیه را بدنبال دارد.
همچنین از آثار تاپ و برجسته ی نماز در این دنیا، می توان آرامش و آسایش روحی را بیان کرد. پس نماز بجز سعادت اخروی چیز دیگری هم دارد.

کاملا درسته که نباید قرآن و دین را دنباله رو علم کرد، بلکه باید علم را دنباله رو قرآن نمود. علم تا آنجایی که با قرآن تطابق داشته باشد صحیح است و قابل قبول، اما در صورت تداخل و تناقض با قرآن نادرست بوده و در اینگونه شرایط اشکال از علم ناقص انسانی است .

با وجود این توضیحات قضایایی در قرآن و سنت مشاهده می شود که علم هم به درستی آن ها (از لحاظ مادی و فیزیکی) پی برده و برای افرادی که از جنبه علمی به دین نگاه می کنند جالب بوده و تاثیرگزار.


اما سوال من بدون جواب ماند، آیا حرکات بدنی که در نماز انجام می دهیم بر روی ستون فقرات و یا .... تاثیرات مثبتی دارد؟
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

ممنون از توجه ات کاک میلاد عزیز

پستتوسط maysam_b » سه شنبه فروردين ماه 1, 1391 11:13 am

با سلام خدمت کاک میلاد عزیز
طبق درخواستی که داشتی سعی کردم مطالبی رو برایتان آماده کنم
دکتر محمد ضیاءالدین استاد علوم بیولوژی در یکی از کتاب های خود می نویسد :
ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.
نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد.
تقویت احشاء و ماهیچه های شکم , حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.
مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد.
سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند.
سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی , زیبایی و طراوت پوست می شود.
سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها , کمک به نفخ معده و روده , بهبود فتق , از خواص نشستن بعد نماز است.
روشن است که نماز فلسفه خاص خود را دارد که معراج مومن و مایه ی قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند تعالی خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست, ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی از افراد مفید باشد.
دکتر ضیاءالدین اضافه می کند: کشف شده که انسان در حالت سجود، محور طولیش کم می شود و بالتبع تأثیر بارها نیز بر او کاسته می شود وسپس عملیات تخلیه بارها از راه اتصال پیشانیش بر زمین شروع می شود، بطوریکه بارهای مثبت از جسم انسان به طرف زمین که از آن به بار منفی تعبیر شده انتقال می یابد، در نتیجه عملیات آزاد سازی یا تخلیه بارها انجام می شود . تنها این نیست که این عمل از طریق پیشانی انجام می گیرد، بلکه هنگام سجده کردن هفت عضو از اعضای جسم با زمین تماس پیدا می کنند .
در ساعات سجده کردن است که انسان از فشار های عصبی و همچنین از امراض دیگر مصون می شود
در ادامه دکتر ضیاءالدین می گوید: در خلال تحقیقات و بررسی ها برایم معلوم شد، برای اینکه عمل تخلیه بارها بصورت صحیح و درست انجام شود لازم و ضروری است که در حالت سجده به سمت مکه ـ کعبه ـ توجه شود
و این همان کاری است که ما در نمازمان انجام می دهیم و آن را قبله می نامیم. چرا که مکه تنها مرکز خشکی در تمام هستی است . همانطور که تحقیقات نشان می دهد، توجه به سمت مکه در سجود بهترین حالت و جهت است برای آزاد سازی و تخلیه بارها، یعنی روبه مرکز زمین قرار گرفتن، کاری که انسان را از هموم و ناراحتی ها نجات می دهد، تا بعد از آن به آرامش روحی دست پیدا کنند.
يادمان باشد كه زنگ تفريح دنيا هميشگي نيست ، زنگ بعد حساب داريم ..!!

برای نویسنده این مطلب maysam_b تشکر کننده ها: 2
SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
maysam_b
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 193 بار
تشکر شده: 316 بار
امتياز: 80

پستتوسط Mmm » سه شنبه فروردين ماه 1, 1391 2:33 pm

در جلدِ چهارم «دیدگاه فقهی معاصر» شیخ قرضاوی موضوعی مشابه با همین موضوع شما تحتِ عنوانِ «تفسیر علمی قرآن»از منظر برخی علما و اندیشمندان تحلیل و بررسی شده است. همچنین میتوانید دیدگاهِ سیدقطب(ره) را در تفسیرش بخوانید! ( فی ظلال القرآن،10/182 - 180 چاپ دار الشرق) و البته من هم با دیدگاهِ سیدقطب موافقم! نظر کاک ناصر هم تا حد زیادی به نظر سیدقطب شباهت داشت!

نماد کاربر
Mmm
 


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 8 مهمان