همه ی ما فرزندان محمد (ص) هستیم

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

همه ی ما فرزندان محمد (ص) هستیم

پستتوسط bahar » جمعه فروردين ماه 25, 1391 11:43 am

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت دوستان گرامی

هر گاه خواستی که به مقام بزرگان برسی با آنها زندگی کن و
انسان بزرگ وبهتری که همه با او زندگی می کنند محمد (ص) است
پس سیره ی او را هرروز درحدتوان بخوان و هر سال اگر توانستی به زیارت او برو .


مادر و پدرم فدایت باد ای رسول الله صلی الله علیه وسلم
چقدر رفتار و راه و روش تو جذاب است و چه برکت هایش عظیم است.
آن مدرسه الهی برای هر رهبری و هر رئیسی وهرسیاستمداری وهر زوجی وهر پدری می باشد.
تو نمونه ی کامل انسانی هستی برای هر کس که بخواهد با استفاده از سیرت و روش تو به کمال نزدیک شود.
پس سپاس برای خدایی که بوسیله ی تو بر ما و انسانیت نعمت بخشید.


جاودانگی این نیست که تاریخ از انسان های جاودانه حرف بزند بلکه جاودانگی جاودان ها وقتی است که
روح آنها در کالبد انسانهای بعد از آن ها جریان یابد و اخلاق انسانها در هر عصری در طول تاریخ متاثر از اخلاق آنهاباشد
و هیچ جامعه ای انسان بزرگ و جاودانه ای مثل محمد (ص) را به خود ندیده است .


خواهر وبرادر مسلمان:
مانند محمد (ص) باش تا می توانی تا به انسانهای جاودان به وسیله ی او ملحق شوی .
نمونه ای از او باشی زیرا مثل محمد (ص) در طول تاریخ یافت نمی شود چون اراده ی خداوند بر این بود که
او یگانه خورشید تابناک انسانیت باشد که هر روز پرتو افشانی می کند.


بعداز رسول الله (ص) پسری از ایشان برجای نماند ولی بعد از او آنچه از نسل ها باقی می ماندندپرچم او را حمل نمودند.
همه ی ما فرزندان محمدیم همه ی ما دوستدار او و وارث او هستیم .


و صل الله علیه و آله و صحبه و سلم





برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 7
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), RafterW (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), blook (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), maysam_b (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), nahmadi69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 50%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط naseh_azizi » سه شنبه فروردين ماه 29, 1391 11:33 am

برادران و خواهران ایمانیم السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

داده بهار از قلم شیوا و رسا و متن بسیار زیبایتان واقعاً استفاده کردم. بیایید برای هم دعا کنیم تا همگی بتونیم فرزندان و سربازان حقیقی اسلام و دنباله رو راه انبیاء به خصوص محمد المصطفی صلی الله علیه و آله و صحبه و سلم باشیم.تروخدا دعا کنید همین حالا که دارید این نظر رو می خونید از ته دل و به خاطر الله دعا کنید.

برای نویسنده این مطلب naseh_azizi تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
naseh_azizi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 448
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 25, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 1360 بار
تشکر شده: 921 بار
امتياز: 7680

پستتوسط blook » سه شنبه فروردين ماه 29, 1391 3:11 pm

با تشکرفراوان از کاربر محترم bahar
امیدوارم که همگی ما رهروان راه پیامبر صلی الله علیه وسلم باشم
به نظر من تاپیگ اگر این می بود بهتر بود """" همه ی ما شاگردان رسول الله هستیم""""
چون الله سبحانه وتعالی می فرمایند:
. مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّ‌جَالِكُمْ وَلَـٰكِن رَّ‌سُولَ اللَّـهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿الأحزاب: ٤٠﴾
محمد پدر هیچ کدام از مردان شما نیست بلکه فرستاده ی خداوند و پایان دهنده ی پیامبران است و خداوند بر هر چیزی دانا است.

برای نویسنده این مطلب blook تشکر کننده ها: 3
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
blook
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 32
تاريخ عضويت: پنج شنبه آذر ماه 23, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 15 بار
تشکر شده: 34 بار
امتياز: 0

پستتوسط avin » سه شنبه فروردين ماه 29, 1391 11:43 pm

سلامی خودای گه وره له هه مووتان.

سپاسی به هاری خوشه ویستم ئه که م بو نووسراوه جوانه که ی.


به قوربانت بم یا "محمد"...ناوه که ت چه ن شیرینه...

من...گیانم...هه مووی ژین و ژیانم....به فیدای...ریگای جوانت بی...

خوشه ویستم...شانازی ده که م...وا تو بوی به پیشه وام...

شانازی ده که م...وا تو بوی به ماموستام...

هیوامه بتوانم هه نگاوه کانم...شوین که وتووی هه نگاوه کانی تو بی...

یا "رسوا الله" شه رمه سارم...له خودا...له تو...

له خوم...شه رمه سارم...

ده ی جا چون ده بی من خوایه به جوانی و میهربانی خودای خوم هه بی...

پیشه وایه چون توم هه بی..ریگای جوان...ریگای راست...

بو هه نگاوه کانم دیاری کرا بی...

ده ی جا چون ئه بی...من ،به پیچه وانه بروم؟

چون ده بی...شوین که وتووی دوژمنه کان بم...

خودا...شه رمه سارم
در روزگاری که خنده ی مردم از زمین خوردن توست ، برخیز تا بگریند...

برای نویسنده این مطلب avin تشکر کننده ها: 2
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
avin
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 433
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 31, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 336 بار
تشکر شده: 531 بار
امتياز: 1820

پستتوسط bahar » چهارشنبه فروردين ماه 29, 1391 12:22 am

با سلام وتشکر از همه خواهران و برادران عزیز

برادرگرامی آقا Nasah-azizi
چه دعای زیبای کردین و در جواب می گویم آمین یارب العالمین.
من این متن  را انتخاب کردم تا اینکه که هدف اصلی خودمونو فراموش نکنیم که
همان رضای خدا واحیای سنت رسول خدا صلی الله علیه وسلم است.


برادرگرامی آقا blook  
ممنون ازنظرتون به آیه خوبی اشاره کردین که من دقت نکرده بودم بله همه ما
شاگردان رسول الله صلی الله علیه وسلم هستیم.


خواهر عزیزم avin
ممنون از این اشعارکه حتما در وصف رسول الله صلی الله علیه وسلم است.


جزاکم الله خیرا

برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط abdolmahdi » جمعه ارديبهشت ماه 1, 1391 12:11 pm

باعرض سلام خدمت همه پينوسيهاي گرامي مخصوصاً دوست گرامي : بهار
درست است كه رسول گرامي اسلام - صلي الله عليه وآله- فرزند پسري از خود باقي نگذاشتند وهمين باعث طعنه كفار و مشركين قرار گرفت ولي در عوض خداوند متعال به آنحضرت كوثري عطا فرمود كه تا روز قيامت نسل آنحضرت را باقي نگه دارد و خاري بر چشم دشمنان آنحضرت باشد
بسم الله الرحمن الرحيم* إنا أعطيناك الكوثر*فصلّ لربّك وانحر* إنّ شانئك هو الابتر*
اگرچه آن كوثر مدت كمي دراين دنيا زندگي نمود ولي منشأ و مبدأ خير كثيري گرديد كه روزبروز بر كثرت آن افزوده مي شود ولي طبق وعده خداي متعال ؛ اثري از نام و نسل طعنه زنندگان در تاريخ باقي نمانده است.
پس ما فرزندان حضرت محمد صلي الله عليه وآله نيستيم بلكه بايد دعاگو و پيرو فرزندان آنحضرت باشيم.
«« اللهم صل علی محمد وعلی آل محمد واجعلنا من المتمسكين بهم »»
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط sayf » جمعه ارديبهشت ماه 1, 1391 3:38 pm

ضمن تشکر از خواهر گرامی"bahar"
درمورد مطلبی که کاربر"abdolmahdi" نوشتن باید عرض کنم که چنین ادعاهایی(نسبت دادن یک کلمه در قران به شخص خاصی) نیاز به دلیل معتبر داره
به قول رسول الله صلی الله علیه و سلم:
"البینة علی المدعي..."
حالا از ایشون(که متاسفانه یک نام کاربری صریحا شرک آلود برای خودشون انتخاب کردن) درخواست میکنیم که دلیلی معتبری بر این ادعاشون بیارن تا درموردش بتونیم بحث کنیم
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها: 4
RafterW (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), nahmadi69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط abdolmahdi » يکشنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 1:23 am

كاك يحيي گفت: باید عرض کنم که چنین ادعاهایی(نسبت دادن یک کلمه در قران به شخص خاصی) نیاز به دلیل معتبر داره.

با سلام خدمت دوستان مخصوصاً دوست گرامي كاك يحيي كه تابحال از مطالب مفيدشون استفاده كرده ام.
در جوابتان بايد بگويم كه اگر شما به شأن نزول سوره مباركه كوثر نگاه كنيد بروشني خواهيد فهميد كه لااقل يكي از معاني إعطاء كوثر(خيركثير) بركتي است كه خداوندمتعال از طريق تنها دختر آنحضرت به اولاد ايشان داده است بطوريكه سادات بني الزهراء تعدادشان بيش از شمارش است.
به چند نمونه از نقليات در مورد شأن نزول اين سوره بنگريد:

1. حَدَّثَنِي يُونُسُ، قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ: قَالَ ابْنُ زَيْدٍ، فِي قَوْلِهِ: {إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ} [الكوثر: 3] قَالَ: " الرَّجُلُ يَقُولُ: إِنَّمَا مُحَمَّدٌ أَبْتَرُ، لَيْسَ لَهُ كَمَا تَرَوْنَ عَقِبٌ، قَالَ اللَّهُ: {إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ} [الكوثر: 3] "( تفسير طبري ج24ص699)

2. فلما دخل العاص قالوا له: من الذي كنت تحدث؟ قال: ذاك الأبتر، يعني النبي صلى الله عليه وسلم وكان قد توفى قبل ذلك عبد الله ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم وكان من خديجة، وكانوا يسمّون من ليس له ابن أبتر، فسمّته قريش عند موت ابنه أبتر وصنبورا فأنزل الله سبحانه إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ.(تفسير ثعلبي ج10ص307)

3. وَقَوله: {إِن شانئك هِيَ الأبتر} أَكثر الْمُفَسّرين أَن المُرَاد بِهِ هُوَ الْعَاصِ بن وَائِل السَّهْمِي، كَانَ إِذا ذكر لَهُ رَسُول الله قَالَ: دعوا ذكره، فَإِنَّهُ أَبتر يَعْنِي: أَنه لَا ولد لَهُ، فَإِذا مَاتَ انْقَطع ذكره، وَاسْتَرَحْتُمْ مِنْهُ، وَكَانَت قُرَيْش تَقول لمن مَاتَ ابْنه، أَو لم يكن لَهُ ابْن: أَبتر.
فَقَالَ الله تَعَالَى: {إِن شانئك هُوَ الأبتر} يَعْنِي: مبغضك هُوَ الأبتر أَي: الَّذِي انْقَطع خَيره وَذكره فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَة والبتر هُوَ الْقطع.( تفسير سمعاني ج6ص293)

هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط abdolmahdi » جمعه ارديبهشت ماه 22, 1391 8:45 am

با سلام و عرض تبريك به مناسبت ميلاد سيده زنان اهل بهشت
در ادامه ذكر ادله اي كه سوره مباركه كوثر را به حضرت فاطمه زهراء معنا نموده اند بايد عرض كنم:
در كتب متعددي از تفاسير قرآن مثل تفسير رازي، نيشابوري، بيضاوي، قاسمي ؛ ذيل سوره كوثر آمده كه يكي از وجوه معناي كوثر را اولاد حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آل ذكر نموده اند و بر كسي مخفي نيست كه نسل مبارك آنحضرت تنها از طريق حضرت فاطمه سلام الله عليها ادامه پيدا نموده است.
براي نمونه متن كتاب تفسير الكبير جناب فخر رازي را مي آورم:
در تفسير الكبير فخر رازي براي معناي كوثر چهارده معنا ذكر نموده كه در معناي سوم مي نويسد:
« وَالْقَوْلُ الثَّالِثُ: الْكَوْثَرُ أَوْلَادُهُ قَالُوا: لِأَنَّ هَذِهِ السُّورَةَ إِنَّمَا نَزَلَتْ رَدًّا عَلَى مَنْ عَابَهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ بِعَدَمِ الْأَوْلَادِ، فَالْمَعْنَى أَنَّهُ يُعْطِيهِ نَسْلًا يَبْقَوْنَ عَلَى مَرِّ الزَّمَانِ، فَانْظُرْ كَمْ قُتِلَ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ، ثُمَّ الْعَالَمُ مُمْتَلِئٌ مِنْهُمْ، وَلَمْ يَبْقَ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ فِي الدُّنْيَا أَحَدٌ يُعْبَأُ بِهِ، ثُمَّ انْظُرْ كَمْ كَانَ فِيهِمْ مِنَ الْأَكَابِرِ مِنَ الْعُلَمَاءِ كَالْبَاقِرِ وَالصَّادِقِ وَالْكَاظِمِ وَالرِّضَا عَلَيْهِمُ السَّلَامُ »

يعني: قول سوم اينست كه كوثر بمعناي اولاد آنحضرت باشند و در وجه آن گفته اند كه چون اين سوره در ردّ كساني نازل شده كه به حضرت عيب گرفتند كه اولادي ندارد پس خداوند در مقابل آنها فرمود: به تو اولادي عطا نمودم كه تا زمان باقيست آنها نيز هستند پس نگاه كن چقدر از اهل بيت آنحضرت را كشتند ولي عالَم پر است از اولاد آنحضرت درحاليكه از اولاد بني اميه احدي نيست كه قابل اعتناء باشد و همچنين ببين چه بزرگاني از علماء اولاد آنحضرتند مثل باقر و صادق و كاظم و رضا -عليهم السلام

هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط sayf » يکشنبه ارديبهشت ماه 23, 1391 12:04 am

abdolmahdiعزیز
کسی در عظمت و کرامت و شان والای سیدتنا فاطمه، سیدة نساء اهل الجنة شکی نداره. درمورد این نکته هم که گفتین عده زیادی از مفسرین، از کوثر، حضرت فاطمه رو برداشت کردن هم مشکلی نداریم. حتی اگه ثابت هم بشه که معنی مورد نظر خداوند در اینجا فقط حضرت فاطمه بوده هم باز مشکلی نداریم. اتفاقا به نظر شخصی بنده، این برداشت، دقیق تر از سایر برداشت هاست، چون با سیاق سوره تناسب و همخوانی بیشتری داره.
تنها نکته ای که بنده مدنظر دارم اینه که ما مسایل قطعی و غیرقطعی رو جدا کنیم و برای مسایل غیرقطعی، حکم قطعی صادر نکنیم.
منظورم اینه که ما هرگز روایت صریحی از خداوند یا پیامبر نداریم که گفته باشه منظور از کوثر، همون حضرت فاطمه هست. هرکسی هم غیراز خدا و پیامبر، هرچیزی رو بگه، از نظر اهل سنت حرفش حجت نیست و قابل رد یا قبوله.
این مورد هم همینطوره؛ یعنی اگه حتی من تمام انرژی خودم رو بذارم و جون بکنم که ثابت کنم منظور از کوثر، حضرت فاطمه هستش، و نه من، بلکه حتی اگه قول امام ابن تیمیه یا امام شافعی یا حبرالأمة عبدالله بن عباس یا حتی سیدنا ابوبکر هم باشه، بازم مادام که قول خدا و پیامبر و یا اجماع امت نیست، بازم نمیشه به اون قطعیتی که شما گفتین، ادعا کرد که این حرف درسته، بلکه نهایتا میشه گفت که یکی از قوی ترین نظرات هستش.
همونطور که گفتم، کسی هم با حضرت فاطمه مشکلی نداره.
شاید هم بدونید که من خودم از نسل فرزندان ایشون هستم و ایشون جده نسبی من هستن:)
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها: 2
abdolmahdi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط abdolmahdi » سه شنبه ارديبهشت ماه 26, 1391 6:19 am

سلام بر جناب كاك يحيي
شما در مورد تفسير سوره كوثر به حضرت فاطمه سلام الله عليها و اولادشان از من دليل خواستيد من هم مناسبتِ شأن نزول و نظرِ علماء و مفسّران را كه در علم تفسير مورد اعتناء است بعنوان شاهد عرض كردم .
بديهي است كه دليل ، لازم نيست قطعي باشد بلكه دليل ظنّي معتبر هم در اينجا كافيست وگرنه حتي روايات پيامبراكرم صلي الله عليه وآله هم ظني الصدور است و موجب قطع نمي گردد واگر بخواهيم به دلائل قطعي اكتفاء  كنيم در خيلي از فروعات و احكام و معناي آيات دچار مشكل خواهيم شد مخصوصاً در مورد بحث كه با توجه به سياق و شأن نزول آن ، تطبيق معناي آن با آنچه گفته شد قهري است.
البته با اين فرمايش شما موافقم كه خيلي اوقات ، استناد قطعي دادن معناي آيه و منحصر دانستن معنا در آن آيه بدون دليل موجب محروميت از معارف و معاني ديگر آيه كريمه خواهد شد.
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط abdolhamid » سه شنبه خرداد ماه 1, 1391 12:09 am

السلام علیکم و رحمه الله برکاته

با اجازه بزرگترای سایت منم میخوام تو این بحث شرکت کنم

اول: شان نزول سوره:

امام سيوطي در کتاب "اسباب النزول" آورده: «ابن ابوحاتم از سدي روايت کرده است: قريش کسي را که پسرانش فوت مي‌شد ابتر و بي‌پسر مي‌گفت. هنگامي که پسر رسول الله صلي الله عليه وسلم از دنيا رفت. عاصي بن وائل گفت: محمد ابتر و بي‌فرزند شد. پس اين کلام خدا نازل شد».

« إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

«ما به تو کوثر را عطا کرديم! پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن! (و بدان) دشمن تو قطعاً بريده‏ نسل و بى‏ عقب است».



عبدالرزاق المهدي محقق کتاب مذکور در تعليقي بر اين روايت مي گويد: « واحدي با شماره (873) اين روايت از يزيد بن رومان روايت کرده، و روايت مرسل است اما با حديث زير قوي مي‌شود:

بيهقي در «دلائل النبوة» از محمد بن علي  (بن حسين بن علي بن ابوطالب) رضي الله عنه مانند اين روايت کرده: نام پسر رسول خدا را قاسم گفته است.

و از مجاهد روايت مي‌کند: اين کلام خدا در مورد عاصي بن وائل نازل شده است که مي‌گفت: من دشمن محمد هستم. طبري 38217 از مجاهد و طبري 38218 و 38219 از قتاده و طبري 38215 و 38216 از سعيد بن جبير به صورت مرسل روايت کرده است. اين‌ها به مجموع قوي هستند».

در تفسير انوارالقرآن آمده: « در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آن‌ روايات‌ ديگري‌ نيز نقل‌ شده ‌است‌ اما مفاد همه‌ آنها اين‌است‌ كه‌ مشركان،‌ رسول‌ اكرم‌  صلي الله عليه وسلم و پيروانشان‌ را ضعيف‌ و حقير مي‌شمردند و به ‌مرگ‌ اولاد ذكورشان‌ ـ قاسم‌ در مكه‌ و ابراهيم‌ در مدينه‌ ـ خوشحال‌ بوده‌ و ازدرگير شدن‌ مؤمنان‌ با حوادث‌ سخت‌ يا محنت‌بار شادماني‌ مي‌كردند پس‌ اين‌ سوره‌ نازل‌ شد تا اعلام‌ كند كه‌ رسول‌ خدا صلي الله عليه وسلم نيرومند و پيروز و پيروانشان‌ غالب‌ اند ومرگ‌ فرزندان‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ از شأن‌ ايشان‌ كم‌ نمي‌كند و اين‌ دشمنان‌ پيامبر صلي الله عليه وسلماند كه‌ در نهايت‌ بلا عقب‌ مي‌باشند زيرا از آنان‌ هيچ‌ نام‌ و آوازه‌ نيكي‌ باقي‌ نمي‌ماند».

اين‌ سوره‌ به‌ قول‌ مشهور و قول‌ جمهور مفسران‌، مكي‌ است‌. اما حسن‌، عكرمه ‌و قتاده‌ گفته‌اند كه‌ سوره‌ كوثر مدني‌ است‌ و رأي‌ ابن‌كثير نيز همين‌ است‌.



ادامه دارد

دومش بحث تفسير سوره س و کمی طولانی، به همین خاطر فعلا نمیذارمش .






یک سوال :

جناب sayf  منظورتون از این جمله چیه ؟..

شاید هم بدونید که من خودم از نسل فرزندان ایشون هستم و ایشون جده نسبی من هستنSmile

ممنون
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdolhamid » دوشنبه خرداد ماه 8, 1391 2:24 pm

بسم الله الرحمن الرحیم

دوم: تفسير سوره:

اين‌ سوره‌ بدان‌ جهت‌ «كوثر» نام‌ گرفت‌ كه‌ با آيه: « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» افتتاح‌ شده ‌است‌.

كوثر در لغت عرب: کوثر از خير کثير است، يعني خيري‌ است‌ كه‌ در منتهاي ‌بسياري‌ و فراواني‌ قرار داشته‌ باشد بنابراين‌، اين‌ كلمه‌ شامل‌ هر خيري‌ مي‌شود كه‌ به‌ رسول‌ اكرم‌ صلي الله عليه وسلم عنايت‌ گرديده ‌است‌، اعم‌ از حوض‌ كوثر و ديگر خيرها وبركت‌ها.


کوثر عطاي بزرگي است كه خداوند به پيامبر ما صلي الله عليه وسلم در قيامت بخشيده است كه او و امتش بر آن وارد مي شوند. وصف آن در نصوص اينگونه آمده كه از شير سفيدتر، از برف سردتر و از عسل شيرين تر است و از مسك و عطر، خوش بوتر است و آن در نهايت گشايش و وسعت مي باشد. طول و عرض آن برابر است هر گوشه از گوشه هاي آن مسير يك ماه است. آب آن از بهشت مي آيد. آبراه و ناودان آن از بهشت كشيده شده يكي از آنها از طلا و ديگري از نقره است و ‌ظرفهاي آن كه تعداد آن به اندازه ستارگان آسمان است.

تفسير «كوثر» در حديث‌ شريف‌ ذيل‌ به‌ روايت‌انس‌بن‌مالك رضي الله عنه‌ چنين‌ بيان‌ شده‌ است:

« أغفي رسول الله صلى الله عليه وسلم إغفاءة ، فرفع رأسه متبسما – فإما قال لهم ، وإما قالوا له : يا رسول الله – لم ضحكت ؟ فقال : إنه أنزلت علي آنفا سورة فقرأ (بسم الله الرحمن الرحيم ، إنا أعطيناك الكوثر ) حتى ختمها ، فلما قرأها قال : هل تدرون ما الكوثر ؟ قالوا : الله ورسوله أعلم ! قال : فإنه نهر وعدنيه ربي عز وجل في الجنة ، وعليه خير كثير ، عليه حوض ترد عليه أمتي يوم القيامة ، آنيته عدد الكواكب» ألباني در "صحيح أبي داود" ( 4747).


يعني: «رسول‌ خدا صلي الله عليه وسلم به‌ خواب‌ سبكي‌ فرو رفته‌ بودند سپس‌ تبسم‌كنان‌ سرشان‌ را از خواب‌ برداشتند و خطاب‌ به‌ اصحاب‌ گفتند: آيا مي‌دانيد كه‌ دليل‌ تبسمم‌ چه‌ بود؟ يا اصحاب‌ از ايشان‌ دليل‌ تبسمشان‌ را پرسيدند. فرمودند: همينك‌ بر من‌ سوره‌اي‌ نازل‌ شد. سپس‌ به‌ تلاوت‌ آن‌ پرداختند تا سوره‌ را ختم‌ نمودند. سپس‌ از اصحاب‌ خود پرسيدند: آيا مي‌دانيد كه ‌كوثر چيست‌؟ اصحاب‌ گفتند: خدا عزوجل و رسولش‌ داناترند. فرمودند: كوثر نهري ‌است‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ در بهشت‌ به‌ من‌ عطا كرده ‌است‌ و بر آن‌ خيري‌ است ‌بسيار، امتم‌ در روز قيامت‌ بر آن‌ وارد مي‌شوند و ظروف‌ آن‌ به‌ شماره‌ ستارگان ‌است‌ پس‌ بنده‌اي‌ از آن‌ ربوده‌ مي‌شود و من‌ مي‌گويم: پروردگارا! آخر او از امت ‌من‌ است‌. اما به‌ من‌ مي‌گويند: تو نمي‌داني‌ كه‌ آنان‌ بعد از تو چه‌ پديد آوردند؟».

خداوند به پيامبرش محمد (صلي الله عليه وسلم) مي فرمايد: « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» ما به تو خير فراوان و فضل زياد داده ايم از جمله آن نهر و  حوضي است که خداوند به پيامبرش داده و کوثر ناميده مي شود که طول آن به مسافت يک ماه و عرض آن نيز به مسافت يک ماه است و آب آن از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر است و ظرف و ليوان هاي آن به اندازه ستارگان آسمان زياد و همان طور درخشان مي باشند. هرکس يک بار از حوض کوثر بنوشد هرگز تشنه نخواهد شد. وقتي خداوند منت خويش را بر پيامبر بيان کرد، او را به سپاسگزاري نعمت فرمان داد و فرمود:«فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ »«پس‌ براي‌ پروردگارت‌ نماز بگزار» يعني: اي‌ پيامبر صلي الله عليه وسلم! چنان‌كه‌ به‌ تو در دنيا و آخرت‌ خير بسيار داده‌ايم‌ پس‌ به‌ شكرانه‌ اين‌ نعمت‌ها خالصانه‌ براي‌ ما بر نمازهاي ‌فرض‌ خويش‌ مداومت‌ كن‌ «و قرباني‌ كن» براي‌ رضاي‌ ما و به‌نام‌ ما، نه‌ مانند بت‌پرستان‌ كه‌ براي‌ غير ما قرباني‌ مي‌كنند. و كساني‌ از مشركان‌ بودند كه‌ براي‌ غير خداوند قرباني‌ مي‌كردند لذا خداوند عزوجل به‌ پيامبرش ‌فرمان‌ داد كه‌ نماز و قرباني‌اش‌ بايد خالصانه‌ براي‌ وي‌ باشد.

قتاده‌، عطاء و عكرمه ‌مي‌گويند: مراد از « وَانْحَرْ » اداي‌ نماز عيد اضحي‌ و ذبح‌ قرباني‌ در آن‌ است‌. اما ابن‌كثير مي‌گويد: «صحيح‌ آن‌ است‌ كه‌ مراد از نحر، ذبح‌ حيوانات‌ هديه‌ و قرباني ‌در حج‌ و مناسك‌ مي‌باشد».

« إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»«بي‌گمان‌ دشمنت‌ خود ابتر است» يعني: بدون‌ شك‌، اين‌ دشمن‌ توست‌ كه‌ از هر دو خير دنيا و آخرت‌ بريده‌، بلاعقب‌ و بي‌سرانجام‌ است‌. يا اين‌ دشمن‌ توست‌ كه‌ از وي‌ بعد از مرگش‌ نام‌ و آوازه‌ نيكي‌ باقي‌ نمي‌ماند. چنان‌كه‌ گفتيم‌؛ در جاهليت‌ به‌ كسي‌ از مردان‌ كه‌ فرزند مذكري‌ نداشت‌، ابتر مي‌گفتند.

حسن‌بصري رحمه الله‌ مي‌گويد: «مراد مشركان‌ از ابتر بودن‌ پيامبر صلي الله عليه وسلم اين‌ بود كه‌ ايشان‌ قبل‌ از آن‌كه‌ به ‌هدف‌ نهايي‌ خود برسند، در نيمه‌ راه‌ دعوت‌ ناكام‌ مي‌مانند اما خداوند عزوجل در اينجا روشن‌ ساخت‌ كه‌ اين‌ دشمنان‌ پيامبر صلي الله عليه وسلماند كه‌ ناكام‌ و بي‌ نام‌ و نشان‌ مي‌مانند».

منابع: تفسير انوارالقرآن، تفسير علامه عبدالرحمن سعدي، اسباب النزول سيوطي.

البته مفسرين در معناي کوثر اقوال متفاوتي دارند؛ بعضي با استناد به احاديث صحيحه گفته اند: «نهري در بهشت است» بعضي گفته اند: حوضي در بهشت است، بعضي گفتند: يعني خير فراواني که نصيب پيامبر صلي الله عليه وسلم شده، بعضي گفتند: قرآن و نبوت است، بعضي گفتند: کثرت اصحابي است که خداي متعال آنان را همراه وي کرده است.

اما قول بيشتر مفسرين اينست که کوثر يعني خير کثيري که نصيب پيامبر صلي الله عليه وسلم شده که از جمله نهر کوثر در بهشت است که به پيامبر صلي الله عليه وسلم اعطاء شده است، و دلايل زيادي در تاييد اين مطلب وارد شده است، مثلا از عايشه رضي الله عنها در مورد اين سخن خداوند متعال كه مي‌فرمايد: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» پرسيدند. گفت: «نَهَرٌ أُعْطِيَهُ نَبِيُّكُمْ صلي الله عليه وسلم شَاطِئَاهُ عَلَيْهِ دُرٌّ مُجَوَّفٌ آنِيَتُهُ كَعَدَدِ النُّجُوم» . (بخارى:4965)

يعني: نهري است كه به پيامبر شما عطا شده است. و در دو طرف آن، مرواريدهاي ميان تهي، وجود دارد و تعداد ظروف آن،‌ مانند تعداد ستارگان (زياد) است».

ابن جرير طبري - امام المفسرين – ضمن آنکه تمام اقوال مختلف را در معناي کوثر آورده، در آخر مي گويد: با توجه به کثرت روايات از نظر ما کوثر نهري در بهشت است که به پيامبر صلي الله عليه وسلم عطا شده است.


وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين





برای نویسنده این مطلب abdolhamid تشکر کننده ها:
ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolhamid
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 10, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 9 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان