با قرآن،سوره ی دو آیه 6: کافران و انذار

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

با قرآن،سوره ی دو آیه 6: کافران و انذار

پستتوسط TalareDini » دوشنبه ارديبهشت ماه 25, 1391 10:59 pm

دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61
براي دیدن آرشیو آیات قبل، از منوی بخش دینی قسمت تفسیر را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از لینک زیر استفاده کنید :
http://www.penous.com/forum-53.html&sid ... c23e8d66d0

سوره ی دو آیه 6: کافران و انذار

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ ءَ أَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ(6)


1.     برداشت کلی:

کفرپیشگان عالم و انکارورزان عالم را یکسان است سخن گفتن و نگفتن، هشدار دادن و ندادن، انذاز دادن و ندادن. کسانی که پرده افکندن بر حقیقت را پیشه خود ساخته اند جمود فکری شان چنان است  که سخن سخنگویان و انداز منذران برایشان تفاوتی نکند و ککشان نگزد!
برای رهایی از کفر پیشگی کافی است که انسان گوش دهنده باشد. گوش دهنده ای که نتیجه از پیش برایش معین نباشد. گوش کند و بیاندیشد نه گوش کند و فرقی برایش نکند، چه گوش می کرد و چه نمی کرد همانی باشد که بود!
"و پیامبرش را توصیه می کند...
توانت را و انرژیت را بیش از حد معمول برای آنان که نمی خواهند صرف نکن! در اطرافت هستند کسانی که بیش از آنها لیاقت سرمایه گذاری دارند؛ هوای آنها را داشته باش و دلت به آنها خوش باشد" {اضافه شده توسط کاربر گرامی Hawre }
ای هشدار دهندگان عالم، ای دلسوزان بر «خفتگان عالم»، ای دلسوزان بر «خود را به خواب زدگان عالم»! نومید مگردید که بزرگ شما و سالار شما و پیامبر بزرگ شما نیز با چنین مردمی روبرو بود و انذارهای دلسوزانه و حکیمانه و مدبرانه او بر آنها یکسان بود.
چشندگان حلاوت ایمان گوشه ی دیر نمی نشینند، آنها خواب غافلان را با اندازهایشان آشفته می کنند! آنها آمده اند که دریای بی نهایت ایمان را تقسیم کنند و ترسی هم ندارند، چون می دانند که بی نهایت می ماند. آنها چشمه ایمان را یافته، و مکتبشان چنان آنها را پرورانده که حریص اند بر راهنمایی تشنگان!

2.     سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)

1.     معنی دقیق کفر، سواء و انذار؟
2.     معرفی کفر، با فعل (ماضی) به جای اسم مثلا کافر!؟ چه فرقی داشت معنای تعبیر الکافرین سواء علیهم ...
3.     یعنی اگر کسی انذار برایش فرق کند اهل کفر نیست؟ {حداقل این نوع کفر؟}
4.     زمان افعال چرا این طور است؟ " ءَ أَنذَرْتَهُمْ" " تُنذِرْهُمْ" " لَا يُؤْمِنُون"؟ آیا قواعد عربی ایجاب می کند؟ انذر اول ماضی و دومی مضارع؟ و خود تکرار آن؟
5.     پیامبر انذار داده و مواخذه می شود یا نه، برای جلوگیری از انذار فرمان داده است؟
6.     یعنی نباید کافران را انذار داد؟
7.     محتوای انذار احتمالی ایمان آوردن باید باشد؟
8.     به چه ایمان بیاورند؟!
9.     مشکل از كجاست؟ از انذار؟ یا خود آنان؟
10.     یعنی باید نوع دیگر انذار داد؟ مثلا کاری کنیم که گروهی از آنها گروهی دیگر را انذار دهند؟ یا کلا راه دیگری برای هدایت آنان پیش گرفت؟
11. " چرا انذار؟ چرا از تبشیر سخن نرفته است؟ مگر نه اینکه می گوییم در قرآن و در تبلیغ دین تبشیر مقدم بر انذار است؟" { کاربر گرامی Hawre}

3.     نتیجه گیری های احتمالی :

1.     کسانی که کفر ورزیده اند، انذار دادن و ندادن برایشان یکسان است.
2.     کسانی که انذار داده شدن برایشان مهم است، اهل کفر نیستند. یا این نوع کفر
3.     هرکسی که انذار دادن و ندادن برایش یکسان باشد لزوما اهل کفر نیست.
4.     لازم نیست کفرپیشگان را انذار داد.
5.     محتوای انذار احتمالی ایمان آوردن است.
6.     خطاب مستقیم آیات از اول سوره تا کنون همچنان خود پیامبر است.

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط TalareDini در دوشنبه تير ماه 26, 1391 11:30 pm .

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها: 7
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), khawan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sayf (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 50%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

Re: با قرآن،سوره ی دو آیه 6: کافران و انذار

پستتوسط Noha » سه شنبه ارديبهشت ماه 26, 1391 7:38 pm

بسم الله العلیم

سلام الله علیکم؛خدا قوت

برداشت  های من:

1-نوعی اتمام حجت یا شاید قوت قلب و یا اطمینان دادن به پیامبر برای ناامید نشدن از مسؤلیت و امر دعوت.

ای پیامبر !آنان که در مقابل دعوت تو روی بر می تابند بر اثر کم کاری و کوتاهی تو نیست؛

آنان خود راه عناد را پیش گرفته و تلاش تو برایشان بی ثمر خواهد بود!


2-پس از اینکه اوصاف و ویژگی های متقیان برشمرده شد؛سراغ کافران می رود؛برای اینکه تفاوت فراوان این دو گروه ملموس شود!


یک سؤال از متن برداشت کلی!


TalareDini نوشته است:

ای هشدار دهندگان عالم ای دلسوزان  بر خفتگان عالم یا خود را به خواب زدگان عالم! نومید مگردید که بزرگ شما و سالار شما و پیامبر بزرگ شما نیز با چنین مردمی روبرو بود و انذارهای دلسوزانه و حکیمانه و مدبرانه او بر آنها یکسان بود.





چرا این گروه هم مخاطب قرار گرفته اند؟(خود رابه خواب زدگان عالم)

جنة الفردوس مأوایتان



الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط SharakamPawa » سه شنبه ارديبهشت ماه 26, 1391 9:57 pm

گوش دهنده ای که نتیجه از پیش برایش معین نباشد. گوش کند و بیاندیشد نه گوش کند و فرقی برایش نکند .

این نکته برام خیلی جالب بود. البته زیادن افرادی که با پیش فرضها و اصولی وارد یک بحث (هر بحثی ) می شن و سعی دارن که نتیجه بحث رو به  نقطه ای بکشونن که از قبل می خواستن ؛ و معدودن آدمهایی که بدون نتیجه گیریهای پیش از بررسی وارد بحث شده و هدفشون از مباحثه ، فقط و فقط روشن شدن حقیقت باشه .

نتیجه گیری احتمالی من : ( البته همش مربوط به این آیه نیست ! )


گوش گرفتن و اندیشیدن در شنیده ها عواملی هستند که باعث حق پذیر بودن انسان ها و در نتیجه هدایت آن ها می شوند و تفاوت انسان های والا و والاتر از ملائکه و انسان های پست و پست از حیوان در گوش کردن و اندیشیدن به محرکهای کوچک و بزرگ دریافتی است .

برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها:
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط Hawre » شنبه خرداد ماه 6, 1391 3:05 pm

سلام
ببخشید، خیلی دیر اومدم!

برداشت من:

خدای رحمان، آنکه پیامبرش را بسیار دوست می دارد و جایگاه ویژه ای در میان سایر بندگان برایش قائل است؛ پیامبرش را دلداری می دهد، آرامشش می بخشد با توصیف علت گمراهی کافران...
تقصیر از تو نیست ای رسول من! آنها خودشان نمی خواهند...!
«فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَّفسَکَ...»

و توصیه اش می کند...
توانت را و انرژیت را بیش از حد معمول برای آنان که نمی خواهند صرف نکن! در اطرافت هستند کسانی که بیش از آنها لیاقت سرمایه گذاری دارند؛ هوای آنها را داشته باش و دلت به آنها خوش باشد.

سوال من:
چرا انذار؟ چرا از تبشیر سخن نرفته است؟ مگر نه اینکه می گوییم در قرآن و در تبلیغ دین تبشیر مقدم بر انذار است؟ یا شاید ما اشتباه می کنیم!

جواب های من به سوالات:
2. شاید برای تاکید بر اینکه آگاهانه و به اختیار خودشان کفر را در پیش گرفته اند!
3. لزومی ندارد عکس مطلب هم صادق باشد! می تواند اهل کفر هم باشد!
5. پیامبر باید ابلاغ رسالت نماید و حجت را بر همگان تمام کند.
مؤاخذه هم نیست؛ دلگرمی رسول(ص) مد نظر است و آرامش خیال دادن به ایشان.
8. به «أشهد آن لا إله إلا الله و أشهد أن محمداً رسول الله»

جواب سوال بانو نها:
«خود را به خواب زدگان عالم» عطف شده است به «خفتگان عالم»؛ فکر نمی کنم این دسته مورد خطاب سوال کننده(تالار دینی)، قرار گرفته باشند.
می شود این طور نوشت: ای دلسوزان بر «خفتگان عالم»، ای دلسوزان بر «خود را به خواب زدگان عالم»!

برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها:
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط TalareDini » جمعه تير ماه 22, 1391 12:38 am

با سلام
کاربر گرامی Noha مقصود شما از سوال دقیقا فهم نشد!
ولی برای روشن کردن مطلب باید عرض شود که توضیح کربر گرامی Hawre در مورد سوال شما کاملا مورد تایید است. یعنی منظور از جمله دقیقا آن  چیزی است که کاربر گرامی Hawre بیان کرده است و سعی می شود مطلب به سبکی که ایشان نوشته اصلاح گردد.
کاربر گرامی Hawre  این قسمت از نوشته تان در صورت تایید با اندک تغییر بین پاراگراف دو و سه برداشت کلی اضافه می شود.
"و توصیه اش می کند...
توانت را و انرژیت را بیش از حد معمول برای آنان که نمی خواهند صرف نکن! در اطرافت هستند کسانی که بیش از آنها لیاقت سرمایه گذاری دارند؛ هوای آنها را داشته باش و دلت به آنها خوش باشد."
کاربر گارمی Hawre
در مورد پاسخی که به سوال سوم دادید، دقت فرمایید که عکس قضیه مطرح نمی باشد، عکس نقیض قضیه مطرح است،
بنا بر سبک معمول گزاره های منطقی که فرض می شود تا اطلاع ثانوی در گزاره های قرآنی هم بر همین منوال است، عکس قضیه لزوما صحیح نیست ولی عکس نقیض قضیه همیشه صادق است.
یعنی وقتی گزاره ای داریم که " هر اسبی 4 پا دارد"!!
عکس قضیه که " هر چیزی که 4 پا دارد اسب است" صادق نیست،
ولی عکس نقیض قضیه
" هر چیزی که 4 پا ندارد قطعا اسب نیست"
همیشه صادق است.
سوال شما با عنوان " چرا انذار؟ چرا از تبشیر سخن نرفته است؟ مگر نه اینکه می گوییم در قرآن و در تبلیغ دین تبشیر مقدم بر انذار است؟"
هم به بخش سوالات اضافه خواهد شد.

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها:
ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط TalareDini » دوشنبه تير ماه 26, 1391 11:31 pm

با سلام
اصلاحات هماهنگ با نظرات دوستان انجام شد.
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0


بازگشت به تفسیر

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان