دستورات خداوند به زنان

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

دستورات خداوند به زنان

پستتوسط ghazal66 » سه شنبه خرداد ماه 9, 1391 7:35 pm

1. متانت در کلام

فَلاتَخْضَعْنَ بِالْقَولِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَولاً مَعْرُوفاً (احزاب؛32) هنگام سخن گفتن با نرمى و ناز صحبت نکنید؛ زیرا بیماردلان و کسى که از نظر اخلاقى فرد سالمى نیست، چشم طمع به شما مى‏دوزد. یعنى سعى کنید با متانت خاصى سخن بگویید و به وضوح مقصودتان را بیان کنید.

2. عدم خروج از منزل بدون ضرورت

وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ (احزاب؛33) و در خانه‏هایتان بمانید و سنگین و باوقار باشید؛ زیرا جاى اصلى فعالیت و کوشش و تلاشتان خانواده و منزل باشد و بیرون رفتن از خانه تنها به هنگام ضرورت است؛ بنابراین باوقار و سنگین در خانه‏هایتان بمانید.

3. عدم خودآرایى هنگام بیرون رفتن از منزل

وَ لاتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى (احزاب؛33) و آن‏گاه که - بنا به ضرورت - بیرون رفتید، خودتان را هم‏چون قصر آرایش و زینت نکنید. - قصر با توجه به زیبایى و زینتى که دارد توجه همگان را به خود جلب مى‏کند.- به گونه‏اى خود را آرایش نکنید که مردم به شما بنگرند. هم‏چون جاهلیت گذشته در میان مردم ظاهر نشوید و خودنمایى نکنید. زنان دوره جاهلیت پیشین یعنى آنان که از مسیر بندگى خدا دور و غافل و منحرف بودند، به هنگام بیرون رفتن خود را آرایش مى‏کردند؛ شما همانند آن‏ها برخورد نکنید.

بعد از بیان این مطلب، به چگونگى رفتار و کردار زن مؤمن و مسلمان در خانه و بیرون از خانه اشاره مى‏کند و مى‏فرماید:

4. اقامه‏ ى نماز

وَ أَقِمْنَ الصَّلوةَ (احزاب؛33) و نمازهایتان را به درستى اقامه کنید و دعا و درخواست‏هایتان را به درستى و مرتب با خدا در میان بگذارید تا خداوند متعال شما را در برداشتن گام‏هاى محکم‏تر در مسیر بندگى او - جلّ جلاله - یارى دهد.

5. اداى زکات

وَ آتِیْنَ الزَّکوةَ (احزاب؛33) و از ثروت و دارایى که دارید آن‏چه را که اضافه بر نیاز است، در راه خدا ببخشید تا مایه‏ى رشد شما به سوى کمال شود.

6. اطاعت از خدا و پیامبر خدا(صلى الله علیه وسلم)

وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ (احزاب؛33) و از راه و روش خدا و پیامبرش اطاعت و فرمانبردارى کنید.



هدف از دستور و سفارش به زنان پیامبر (صلى الله علیه وسلم)

اى زنان پیامبر! چنین تصور نکنید که در انجام دستوراتى که به شما مى‏دهیم سود و نفعى به ما مى‏رسد. هدف این است که:

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً (احزاب؛33) خدا مى‏خواهد زشتى جاهلیت را از شما دور کند اى اهل بیت پیامبر! اى زنان پیامبر خدا! خداوند مى‏خواهد شما را از هر روش و رفتار جاهلى پاک گرداند. روش و رفتارهاى جاهلانه‏اى چون: با نامحرم با ناز و نرمى صحبت کردن، نداشتن وقار و سنگینى، در خانه نماندن و همیشه این سو و آن سو رفتن و به هنگام بیرون رفتن خود را آرایش کردن و...

7. متذکر شدن به آیاتى که تلاوت مى‏شود

وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلى فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ ءَایتِ اللَّهِ وَ الْحِکْمَةِ (احزاب؛34) و همیشه از آیات و نشانه‏ها و دلایلى که در خانه‏هایتان تلاوت مى‏شود به یاد آورید و متذکر شوید؛ آیاتى که مسیر بندگى را روشن مى‏کنند و به این مطالب اشاره مى‏کنند که تنها فرمانروا و فریادرس خداست و آخرت وجود دارد و انسان در آن محاسبه و محاکمه مى‏شود. آیاتى که انسان را متوجه این مهم مى‏کنند که مسئولیتى دارد و بنده‏ى خداست و راه و روشى را که خدا براى بندگى‏اش فرستاده است باید بدون هیچگونه افراط و تفریطى رعایت کند. [ اى زنان پیامبر! این را بدانید که:]

إِنَّ اللَّهَ کانَ لَطیفاً خَبیراً (احزاب؛34) در آن‏چه بیان شد، هیچ شک و گمانى نیست. یقیناً خداوند متعال لطیف است، یعنى نازک‏بین است و آن‏چه را که بسیار پوشیده است مى‏داند و بر آن آگاه است. و خبیر است، یعنى همیشه گزارشات به او واصل مى‏گردد؛ بنابراین از هر چه روى مى‏دهد و هر عملى که انجام مى‏شود آگاهى دارد.
ربنا  لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ  رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ


برای نویسنده این مطلب ghazal66 تشکر کننده ها: 3
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdolmahdi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
ghazal66
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 306
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 24, 1391 11:30 pm
محل سکونت: دیواندره
تشکر کرده: 958 بار
تشکر شده: 732 بار
امتياز: 360

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان