وصایا و مواعظ امام محمد غزالی رحمه الله

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

وصایا و مواعظ امام محمد غزالی رحمه الله

پستتوسط sondos » شنبه مرداد ماه 14, 1391 2:40 pm

وصایا و مواعظ امام محمد غزالی رحمه الله

فرزندم ...
تو را به هشت چیز نصیحت می کنم ، این نصایح را از من بپذیر تا علمت در روز قیامت دشمنت نشود.
چهار مورد از این امور را انجام بده و چهار مورد دیگر را انجام نده.
چهار موردی که باید از انجام آنها اجتناب نمایی:


1) تا می توانی با هیچ کس در هیچ مسئله ای مجادله مکن ، زیرا این کار آفات و ضررهای زیادی در پی
دارد و ضررش از نفعش بیشتر است ، چرا که مجادله سر چشمه ی هر اخلاق بدی همچون: ریا ، حسد ،
کبر ، کینه ، دشمنی ، مباهات بر دیگران و ... است.
مناظره و مجادله در صورتی درست است که مسئله ای میان تو و فردی یا گروهی به وجود آید و تو برای
آشکار شدن حق و جلوگیری از تضییع آن ، این کار را انجام دهی ؛ اما داشتن چنین نیت و هدفی دو علامت
دارد:
الف) برایت هیچ فرقی نداشته باشد که حق از زبان تو آشکار شود یا از زبان دیگری ( به دنبال روشن شدن
حق و حقیقت باشی نه چیز دیگر ) ؛
ب) مناظره در خلوت برایت محبوب تر از مناظره در میان جمع باشد.


2) دومین چیزی که باید از آن دوری کنی این است که از نصیحت و تذکر دادن به دیگران بپرهیز ، مگر
اموری که خود نخست به آن عمل کنی سپس آنها را تذکر دهی ؛ زیرا در این کار آفات بسیاری است ؛ در
این سخنی که ( از طرف خدا ) به حضرت عیسی علیه السلام گفته شد خوب فکر کن: « ای پسر مریم!
خود را نصیحت کن سپس دیگران را ، در غیر این صورت از پروردگارت شرم کن ».
اگر گرفتار چنین عملی شدی ( وعظ و نصیحت مردم ) ، سعی کن از دو چیز بپرهیزی:
الف) از تکلف در سخن با عبارات و اشارات و طامات و اشعار بپرهیز ، زیرا خداوند از متکلفان متنفر است
و ( این را بدان که ) هر کس بیش از حد تکلف به خرج دهد ، نشانه ی خرابی درون و غافل بودن قلبش
است.
تذکر یعنی:
- بندگان خدا را به عذاب آخرت و کوتاهی در انجام عبادات خالق یادآوری کنی ؛
- بندگان را وادار به تفکر در عمر به بیهوده از دست رفته کنی ؛
- بندگان را به این امر تذکر دهی که گردنه های سختی در پیش دارند: بدون ایمان از دنیا رفتن و چگونگی
حالت در هنگام قبض روح و اینکه آیا می توانند جواب درست و صحیحی به نکیر و منکر بدهند؟
- بندگان را به این امر سفارش کنی که به وضعیت خود در قیامت فکر کنند و این که آیا کاری کرده اند که از
پل صراط سالم عبور کنند یا اینکه خدای ناخواسته در جهنم می افتند؟
- بندگان را وادار کنی که همیشه به فکر عاقبت و سر انجام خود بوده ، این مطلب را به یاد داشته باشند و
در راه تصحیح اعمال خود آرام و قرار نداشته باشند.
یادآوری این مسائل و تفکر در این اوضاع و احوال یعنی تذکر.
موعظه نیز یعنی آگاه کردن مردم و مطلع ساختن آنها بر این امور ( ی که گفته شد) و آگاه و بیدار کردن
آنها بر کوتاهی کردن و سستی آنها در انجام عبادات و توجه کردن به عیوبشان و اهتمام دادن به سر
انجامشان ، چنان که گرمای این آتش حسرت ، به شنوندگان اهل مجلس برسد و این مصایب آنان را به
گریه و فریاد آورد تا به قدر توان خود ، فکری برای جبران گذشته و عمر از دست رفته ی خود کنند که در
غیر طاعت خدا گذشته و به سوی خدا برگردند.
ذکر مثالی برای تفهیم کلام کافی است:
اگر ببینی که سیل خانه ای را ویران می کند و صاحب آن خانه و اهلش در آن ساکنند و تو بخواهی آنان را
آگاه کنی و نجات دهی ، آیا در این حالت از عبارات و نکته ها و اشارات بدیع استفاده خواهی کرد!؟ مسلم
خیر ، حالت موعظه گر و نصیحت گو نیز چنین است و باید واعظ از به کارگیری تکلف در وعظش خودداری
کند.
ب) در وعظ و مجلس ، وعظت کاری نکن که مردم نعره زنند و هرگز هدفت این نباشد که اظهار وجد کنند تا
با این کار گفته شود: مجلس تو مجلس خوبی است ( و تو واعظ ماهری هستی ) زیرا چنین کاری میل به
دنیا است و سبب ریا می شود و از غفلت ایجاد می شود.
سعی کن تمام عزم و همت خود را صرف دعوت مردم کنی و آن ها را از توجه به دنیا به توجه به آخرت ،
از معصیت به طاعت و عبادت ، از حرص به زهد ، از بخل به سخاوت و از غرور به تقوا منصرف گردانی ؛
سعی کن آخرت را محبوبشان گردانی و دنیا را در نظرشان مبغوض و علم عبادت و بندگی و زهد را به آنان
تعلیم دهی ؛ زیرا بیشتر مردم طبیعتا از راه شرع منحرف هستند و در راهی که مورد رضایت خدا نیست گام
برمی دارند و اغلب به اخلاق پست ، خو گرفته اند ؛ ( تو ) در دلشان رعب و وحشتی ( نسبت به عذاب خدا )
بیانداز و آن ها را از سرانجام ناخوشایند بر حذر بدار ، شاید درونشان متحول شد و به تبع آن اعمال
ظاهریشان نیز تغییر یابد و حرص و طمع و میل و رغبت به طاعت و عبادت خدا در ایشان ظاهر گردد و از
گناه دست بکشند.
این راه و روش موعظه و نصیحت است و هر وعظ و اندرزی اینگونه نباشد عذابی برای صاحبش و هر
شنونده ای خواهد شد ، حتی گفته شده: گوینده ی چنین وعظ و اندرزی ( وعظ و اندرزی که در آن شرایط
فوق رعایت نشده باشد ) شیطانی است که مردم را به بیراهه و هلاکت خواهد کشاند.
پس بر مردم است که از چنین واعظی فرار کنند زیرا ضربه ای که این واعظ به دین می زند شیطان هرگز
نمی تواند آن را انجام دهد و بر هر صاحب قدرتی واجب است که چنین واعظی را از منبر مسلمانان پایین
بکشد و او را از شرارت هایش منع کند چرا که انجام چنین کاری امر به معروف و نهی از منکر است.


3) سومین کاری که باید آن را رها کرد عبارت است از اینکه: با امرا و سلاطین و پادشاهان رفت و آمد
مکن و سعی کن آن ها را نبینی که در دیدن ایشان و مجالست و مخالطت با ایشان آفات و ضررهای بسیاری
است و اگر به دیدن ایشان مبتلا شدی از مدح و ثنای آن ها خودداری کن زیرا خداوند متعال وقتی که ظالم و
فاسق ستوده شود خشمگین و غضبناک می گردد و هر که برای طول بقای ایشان دعا کند مطمئنا دوست دارد
که در زمین نافرمانی و معصیت خدا انجام گیرد.



4) چهارمین کاری که باید ترک کرد عبارت است از این که: از امرا و سلاطین چیزی از قبیل هدایا نپذیری
هر چند که مطمئن باشی حلال است زیرا طمع به مال ایشان سبب فساد دین است و این کار سبب چاپلوسی و
آسان گیری بر آنان و رعایت حال و احوال ایشان و موافقت بر ظلمشان می شود که همه ی این ها موجب
فساد و تباهی دین است.
اگر هدایای سلاطین را بپذیری و از مال دنیوی ایشان برخوردار شوی کمترین ضرری که متوجه تو می شود
این است که ایشان را دوست خواهی داشت و هر کس فردی را دوست داشته باشد ، به ضرورت ، طول عمر
و بقای او را می خواهد و در محبت بقای ظلم ، اراده ی ظلم بر بندگان خدا و ویرانی جهان نهفته است.
راستی چه چیزی برای دین و آخرت انسان زیان بارتر از اراده ی ظلم بر بندگان خداست !؟
برحذر باش ، برحذر باش از این که مورد کید و حیله ی شیاطین قرار گیری یا مورد فریب قول برخی از
مردم قرار گیری که می گویند: بهتر است که درهم و دینار از حاکمان بگیری و آن را بین فقرا و
نیازمندان تقسیم کنی زیرا آن ها این درهم ها را در راه فسق و گناه و معصیت خرج می کنند و بخشیدن
به فقرا از جانب تو بهتر از خرج کردن حکام است.
این را بدان که شیطان لعین گردن بسیاری را با چنین وسوسه هایی زده است ( و آن ها را هلاک کرده
است ).



« التزام بر چهار چیز »
اما چهار چیزی که انجام دادنشان شایسته و لازم است ، عبارتند از:


1) با خدا چنان باش که اگر بنده و غلام تو با تو چنان باشد از او راضی باشی و دلت از او به تنگ نیاید و از
او عصبانی نشوی. هر چیزی که راضی نیستی غلامت نسبت به تو انجام دهد ، پس راضی مباش که خودت
نسبت به خدا انجام دهی ، خدایی که آقا و سرور حقیقی است.


2) با مردم چنان باش که دوست داری با تو چنان باشند ؛ زیرا ایمان هیچ بنده ای کامل نمی شود مگر اینکه
آنچه برای خود دوست دارد برای دیگران نیز دوست داشته باشد.



3) هر گاه به دنبال علم رفتی یا آن را مطالعه کردی ، لازم است که علمت علمی باشد که قلبت را اصلاح کند
و نفست را تزکیه نماید ؛ چنانکه مثلا اطلاع یابی که از عمرت جز هفته ای نمانده است ؛ پس عاقلانه نیست
که خود را به علم فقه و خلاف و اصول و کلام و امثال اینها مشغول داری ، زیرا خوب می دانی که این
علوم تو را بی نیاز نمی کنند و در نتیجه ، خود را به مراقبت قلب و شناخت صفات نفس و اعراض از
علایق دنیوی و تزکیه نفس از اخلاق ناپسند و نیز کسب محبت خدا و عبادت او و اتصاف به صفات نیکو
مشغول خواهی کرد ، زیرا هیچ لحضه ای از عمر انسان سپری نمی شود مگر اینکه ممکن است در آن
لحظه عمرش به پایان برسد و بمیرد.
فرزندم ...
سخن دیگری را از من بشنو و در آن اندیشه کن تا در آن راه نجاتی بیابی.
اگر به تو بگویند صاحب مقامی هفته بعد به ملاقاتت می آید ، تو در این مدت جز به اصلاح هر آنچه می دانی
که او آن را خواهد دید ( و او را مسرور می گرداند ) از لباس و بدن و منزل و... نمی پردازی ؛ حال در آنچه
بدان اشاره کردم فکر کن ، زیرا می دانم که فرد عاقلی هستی و عاقلان را اشاره ای کافی است ؛ پیامبر
صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « خداوند به صورت اعمال شما نگاه نمی کند ، بلکه به دل ها و
نیت های شما نظر می کند ».
این را بدان که شناخت احوال دل ، واجب عین است و سایر علوم ، واجب کفایه ، مگر به مقداری که انسان
بتواند فرایض خدا را به طور صحیح انجام دهد.



4) از مال دنیا جز اندازه ی کافی برای یک سال را جمع مکن چنان که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
این را برای یکی از منازلش ( همسرانش ) حساب کرد و فرمود:
« اللهم اجعل قوت آل محمد کفافا » ؛ « مسلم : 1055 » ؛ « خدایا قوت خانواده محمد را برایشان کافی
بگردان ».


فرزندم ...
در این رساله تمامی آنچه خواسته بودی و باید بدان عمل کنی ، برایت نوشتم ، پس به آن عمل کن و ما را
از دعای خیر فراموش مکن.
در مورد دعاهایی که از من درخواست کرده بودی ، از تو می خواهم که از دعاهای صحیح موجود در
کتاب های حدیث استفاده کنی.


این دعا را همیشه و به ویژه بعد از نمازهایت بخوان:
« اللهم انی اسالک من النعمة تمامها ، و من العصمة دوامها ، و من الرحمة شمولها و من العافیة
حصولها ، و من العیش ارغده » ؛ « خدایا من ، از تو در نعمت ، تکمیل آن را و از مصونیت و عصمت ،
دوام آن را و از رحمت ، شامل بودن آن را و از سلامت ، به دست آمدن آن را و از زندگی ، فراخی و راحت
آن را خواهانم ».
« اللهم کن لنا و لاتکم علینا ، اللهم اختم بالسعادة آجالنا ، واجعل الی رحمتک مصیرنا و مآلنا ، واصبب
سجال عفوک علی ذنوبنا. و مُنّ علینا باصلاح عیوبنا واجعل التقوی زادنا ، و فی دینک اجتهادنا ، و علیک
توکلنا و اعتمادنا ... » ؛ « خدایا با ما باش نه علیه ما ؛ خدایا آینده و سرانجام ما را به نیکی و سعادت
خاتمه بده و سرنوشتمان و آرزوهایمان را به سوی رحمتت ببر. ابر عفو و بخششت را بر گناهانمان بباران
و با اصلاح عیوبمان بر ما منت بنه و زاد و توشه ی ما را تقوا و کوشش و تلاش ما را در دین خود و توکل
و اعتمادمان را تنها بر خودت قرار بده.

برای نویسنده این مطلب sondos تشکر کننده ها: 5
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), nahmadi69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
sondos
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 145
تاريخ عضويت: دوشنبه آبان ماه 1, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر - کرمانشاه
تشکر کرده: 543 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 560

پستتوسط bahar » شنبه مرداد ماه 14, 1391 3:45 pm

باسلام وتشکر ازشما دوست عزیز

نصیحتهای مفیدی هستند

ولی ای کاش اونارو توی دو یا سه قسمت می نوشتی .

تا هم خوندنش وهم بخاطر سپردنش بهتر باشه .

بازم ممنون  :!:

جزاک الله خیرا


برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط Noha » يکشنبه مرداد ماه 15, 1391 2:33 pm

بسم الله العلیم

سلام الله بر شما

ممنون سندس گیان،مواعظ گران بهایی بود،خداوند توان و عزم عمل را برای مان میسر سازد.

أللهم اجعلنا من المغفورین فی رمضان
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

تشکر

پستتوسط CafeWeb » يکشنبه مرداد ماه 15, 1391 7:43 pm

با سلام و احترام خدمت شما خواهر گرامی

ممنون بابت درج وصایا و مواعظ امام محمد غزالی رحمه الله ، انشاالله که بتوانیم به نحو احسن این موعظه ها را عملی کنیم .


از این قسمت خیلی خوشم آمد ، انشاالله بتوانیم اینگونه باشیم :

sondos نوشته است:تا می توانی با هیچ کس در هیچ مسئله ای مجادله مکن ، زیرا این کار آفات و ضررهای زیادی در پی
دارد و ضررش از نفعش بیشتر است ، چرا که مجادله سر چشمه ی هر اخلاق بدی همچون: ریا ، حسد ،
کبر ، کینه ، دشمنی ، مباهات بر دیگران و ... است.
مناظره و مجادله در صورتی درست است که مسئله ای میان تو و فردی یا گروهی به وجود آید و تو برای
آشکار شدن حق و جلوگیری از تضییع آن ، این کار را انجام دهی ؛ اما داشتن چنین نیت و هدفی دو علامت
دارد:
الف) برایت هیچ فرقی نداشته باشد که حق از زبان تو آشکار شود یا از زبان دیگری ( به دنبال روشن شدن
حق و حقیقت باشی نه چیز دیگر ) ؛
ب) مناظره در خلوت برایت محبوب تر از مناظره در میان جمع باشد.


عضويت  / ورود


وب سایت پینوس
دینی ، علمی ، فرهنگی - اجتماعی
Www.Penous.Com , http://Www.Penous.ir  ,  http://Www.Penous.Net




واحد خبری پینوس
جدیدترین اخبار پاوه و اورامانات ، ایران و جهان
News.Penous.Com



برای نویسنده این مطلب CafeWeb تشکر کننده ها:
sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان