علم حقيقي چيست؟

در این بخش مقالات متنوع دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

علم حقيقي چيست؟

پستتوسط shaker » جمعه شهريور ماه 3, 1391 11:08 am

ندانستن خودش شرّ است لکن بعضی از علوم دانستنشان عین منفعت و ندانستنشان عین ضرر است و آن هم فقط علوم الهی است ، بقیه علوم دانستنشان منفعت اخروی ندارد اگرچه ممکن است نفع دنیوی داشته باشد.
در روایتی آمده که عده ای در مسجد دور فردی جمع شده بودند ، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پرسیدند:او کیست؟ گفتند: این شخص آگاه ترین مردم به أنساب عرب است. حضرت فرمودند: این علمی است که نه عالم به آن نفعی می برد ونه جاهل نسبت به آن ضرری می برد، علم حقیقی یکی از این سه علم است:« آیة محکمة أو فریضة عادلة أو سنة قائمة » و غیر از این سه ، فضل است.
بعض علماء در تفسیر این عبارات فرموده: آیه محکمه همان علم عقاید و بررسی اصول دین است، فریضه عادله هم یعنی علم اخلاق و خودسازي ، سنه قائمه یعنی علم احکام و فروعات دین.

حضرت فرمودند که علم فقط همین سه چیز است که متعلقشان شریف است و خودشان هم به حسب آن، شریف می گردند، ندانستن این علوم ملازم است با هلاکت و دانستن این علوم هم سبب نجات و فلاح است.
بعضی سؤال می کنند: چه لزومی دارد که این علوم را بخوانیم واحکامی که علماء زحمت كشيده و بدست آورده اند و دراختيار ما گذاشته اند را دوباره تحقيق کنیم؟
در جواب باید بگوییم: تفقّه در دین، مورد رغبت شارع است و آن به معنای بصیرت در دین است نه فقط آگاهی از احکام دینی، بعنوان مثال شخصی می داند که فلان قرص برای سردرد خوب است ولی فرد دیگر از مواد تشکیل دهنده آن قرص خبر دارد و می داند چرا باعث تسکین درد می شود آیا علم این دو نفر باهم تفاوتی ندارد؟
اگر کسی بتواند یک مسأله شرعی را از طريق ادلّه اش اثبات کند آنوقت درحد زیادی بصیرت در دین پیدا می کند چرا که باید دهها قاعده فقهی را یاد گرفته و دهها روایت وآیه را زیر و رو کند وبا دهها معارض و مؤیّد بسنجد و سند روایات و روات آنها را بررسی نماید و آشنا به علم لغت و ادبیات ومنطق باشد تا بتواند آن یک مسأله را استنباط کند دیگر چه برسد به شخصی که در تمام مسائل شرعی اين استنباط را انجام دهد اینطور شخصی می تواند کلام خدا در قرآن و سنت پيامبراكرم صلي الله عليه وآله را بهتر بفهمد و دقيقتر معنا نماید .
خلاصه اینکه انسان باید دنبال علومی باشد که برایش فایده حقیقی داشته باشد یعنی علم عقاید ،اخلاق و احکام در غیر اینصورت ضرر کرده است ومتاسفانه اين علوم در فضاهاي دانشگاهي كمتر مورد توجه و ترغيب واقع مي گردد درحاليكه در زمان حاضر با وجود اينهمه هجمه و شبهات ، امري لازم و ضروري به نظر مي رسد.
البته همه موفقیت در تحصیل و تدریس این علوم منوط به رعایت اخلاص و پاکی از آلودگیهاست.

« يا أيّها الذين آمنوا إن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً»


حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

برای نویسنده این مطلب shaker تشکر کننده ها: 5
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdolmahdi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
shaker
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 56
تاريخ عضويت: شنبه آبان ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 16 بار
تشکر شده: 97 بار
امتياز: 120

پستتوسط abdolmahdi » شنبه شهريور ماه 4, 1391 9:21 am

جناب شاكر عزيز سلام
از مطلب شما استفاده كردم ولي كاش در همين سايت فضايي براي تبادل و موشكافي مسائل اعتقادي كه به فرمايش حضرت رسول يكي از علوم حقيقي است پيدا مي شد؟ :P
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط sondos » شنبه شهريور ماه 4, 1391 12:33 pm

با سلام خدمت شما و تشکر از مطلب مفیدتون.
من آنچه را گفته بودید قبول دارم ولی سوالم اینه که آیا علوم دیگر مثل علوم پزشکی(چون به خودم مربوطه این مثال رو میزنم)مفید نیستند؟آیا فردی که عالم به این علوم حقیقی است و در این زمینه فعالیت میکند اگر دچار یک بیماری جسمی بشود می تواند وظائف خود را به خوبی انجام دهد؟
آیا کسب مثلا علم طب و درمان همنوعان و نجات آنها از درد ورنج بیماری ثواب اخروی ندارد؟
یا مثال دیگر،مثلا علوم مهندسی آیا قسمتی از عمران و آبادانی زمین که در قرآن ذکر شده وظیفه انسان است، محسوب نمی شود؟
در آخر گفته بودید که
: "انسان باید دنبال علومی باشد که برایش فایده حقیقی داشته باشد یعنی علم عقاید ،اخلاق و احکام در غیر اینصورت ضرر کرده است".من قسمت آخر این جمله تون رو قبول ندارم.
به نظر من بهتره بگیم ، کسب علوم دیگر بدون علوم حقیقی ضرر است.چون یک دانشمند کافر و بی اخلاق قطعا دانش خود را بر باد داده.
همان طور که پیامبر(ص)فرمودند:"علم حقیقی یکی از این سه علم است:« آیة محکمة أو فریضة عادلة أو سنة قائمة » و غیر از این سه ، فضل است".ماهم نباید بگیم علوم دیگر ضرر است بلکه فضل است.

برای نویسنده این مطلب sondos تشکر کننده ها:
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sondos
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 145
تاريخ عضويت: دوشنبه آبان ماه 1, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر - کرمانشاه
تشکر کرده: 543 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 560

پستتوسط Hawre » شنبه شهريور ماه 4, 1391 3:36 pm

سلام

در ابتدا عرض کنم که حدیث رسول(ص) آوردن و اینگونه استدلال نمودن شوخی نیست برادرم! لطفا در ذکر منابع اهتمام بیشتری به خرج دهید!

من هم با کاربر sondos موافقم.

هیچ مؤمنی منکر لزوم و ضرورت کسب علم در باب عقاید و اخلاق و احکام نیست.
این ها شالوده و اساس تحقق بندگی پروردگارند، و بدون وجود این علوم و آگاهی از آنها، هیچ مسیری نیست که سرانجامی سعادتمندانه برای انسان رقم بزند.


اما سوال اینجاست که آیا تمام ابناء بشر باید وقت و انرژی و زندگی خود را تنها صرف آموختن این سه شاخه از علم (علوم حقیقی) کنند؟! و هر کس که به غیر اینها بپردازد گمراه گشته و از جمله خاسرین است؟!

در این صورت به قول خواهرمان sondos تکلیف درمان بیماری ها و آبادانی زمین چه می شود؟!
تکلیف سیر و تعمق در کائنات و آفاق، بدون داشتن آگاهی هایی در زمینه نجوم یا پزشکی چیست؟!
تکلیف انتشار علم (حتی همین علوم حقیقی)، بدون دستیابی به پیشرفته ترین تکنولوژی های دوران، نظیر همین اینترنت خودمان(!) یا صنعت چاپ و یا صنایع توزیع و حمل و نقل، چه می شود؟!
یا اینکه «و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة (أنفال/60)» بدون پیشرفت در زمینه های تسلیحاتی و نظامی در دنیای امروز چگونه ممکن خواهد بود؟!


ای کاش در همان ابتدای مطلب برای گفته هایت (در واقع نوشته هایت) منبع معتبر ذکر می کردی و طبق یک روال آشنا و ناصواب(!) به گفتن «در روایات آمده» و «علما می گویند» اکتفا نمی کردی که به دور از روش صحیح و دقیق علمی است!

با این وجود نمی خواهم صحت گفته هایت را به طور کامل زیر سوال ببرم!


اما باید عرض کنم،
تمام قوانین علمی (علوم غیر حقیقی!) که در پیشرفت فناوری های گوناگون امروزی، در باب علوم پزشکی و صنعتی و ... ، به کار رفته اند و همچنان می روند؛ و بدون شک زمینه آبادانی زمین را فراهم کرده اند؛ همه و همه از سنت های الهی در زمین اند و (از نظر من!) می توانند در دایره «سنة قائمة» قرار گیرند . . .

و الله از همگان آگاه تر است...





برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها: 3
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط Mmm » شنبه شهريور ماه 4, 1391 5:17 pm

میثم جان ممنون، عالی بود.
نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط sondos » شنبه شهريور ماه 4, 1391 9:19 pm

سلام.با تشکر از کاک میثم.
راستی من یادم رفت بپرسم این حدیث صحیح است یا نه؟جناب شاکر لطف کنید صحیح بودن یا نبودن این حدیث رو بیان کنید.

برای نویسنده این مطلب sondos تشکر کننده ها:
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sondos
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 145
تاريخ عضويت: دوشنبه آبان ماه 1, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر - کرمانشاه
تشکر کرده: 543 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 560

پستتوسط shaker » دوشنبه شهريور ماه 6, 1391 10:04 am

با سلام  و تشكر صميمانه خدمت برادران و خواهران گرامي از اينكه  قابل دانستيد مطلب بنده را مطالعه كرده و نظر بدهيد.
در مورد معناي حديث و توضيح آن عرض كردم كه ما بايد اين علوم را علم حقيقي بدانيم و دنبال اين علوم باشيم بخاطر فرمايش حضرت، ولي همانطور كه خواهر گرامي سندس و برادرم ميثم فرمودند اين بمعناي نرفتن بسوي دانشهاي ديگر نيست بلكه از همين روايت استفاده مي شود كه آنها هم فضيلت دارند و اگر با نيت صالح و قصد خالص طلب شوند حتماً داراي ثواب و اجر هستند ولي غرض من اين بود كه ما بعنوان تابعين سنت رسول گرامي بايد مقداري از وقت و ذهن خود را به تعليم و تعلم اين سه علم كه حضرت علم حقيقي دانسته اند مشغول سازيم و اكتفاء به مسائل روزمره و دانشهاي تجربي و دنيوي نكنيم.
اگر با ابهام صحبت كرده و ذهن شريفتان را مشوش كردم پوزش مي خواهم.
اما درمورد اينكه مدرك و اسم توضيح دهنده حديث را عرض نكردم چنانچه در مطلب ديگري هم خواهرم نها همين اشكال را فرمودند؛ راستش بيشتر مطالبي كه براي استفاده ديگران قرار مي دهم مطالب شنيده شده ز زبان امام جماعتمان ملا احمد است كه خدا رحمتش كند وحقير به نقليات ايشان اطمينان كامل دارم ولي بااينحال اشكال شما وارد است و سعي مي كنم تا امكان دارد انجام دهم.
بعضي از منابعي كه اين حديث شريف را نقل كرده اند عبارتند از:
سنن ابي داود برقم 2885- سنن ابن ماجه برقم54- مستدرك حاكم رقم 7949- سنن الكبري بيهقي حديث12172- سنن دارقطني ج5ص118- تفسير قرطبي ج5ص56- تفسير ابن كثير ج2ص224- المعجم الكبير حديث72 .
باز هم از اينكه باعث اشكال و ناراحتي شما بزرگواران شدم عذر خواهم.
اللهم ألهمنا طاعتك و جنّبنا معصيتك و يسّر لنا بلوغ ما نتمنّي مِن إبتغاء رضوانك و أحللنا بحبوحة جنانك و اقشع عن بصائرنا سحاب الارتياب و اكشف عن قلوبنا أغشية المرية و الحجاب يا أرحم الراحمين.
حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

برای نویسنده این مطلب shaker تشکر کننده ها: 3
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sondos (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
shaker
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 56
تاريخ عضويت: شنبه آبان ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 16 بار
تشکر شده: 97 بار
امتياز: 120

پستتوسط Hawre » دوشنبه شهريور ماه 6, 1391 10:47 am

باز هم سلام بر برادر بزرگوارم شاکر عزیز و سایر دوستان

شاکر جان ممنون از اینکه منظورتو توضیح دادی :)  :)  :)
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط Noha » دوشنبه شهريور ماه 6, 1391 9:21 pm

بسم الله المستعان

سلام الله تعالی بر بندگان فهمیده!

کاربر گرامی شاکر؛ ممنون از اینکه موضوعات و مطالب جالبی را سایت انتشار می

دهید.هر چند که  نیاز به تفسیر دقیق تر همراه با منابع موثق تر است.

از کاک هاورئ  سپاس گزارم که موضوع را بازتر و روشن تر نمودند.

جنة الفردوس مأوایتان

الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان