تجمّلات پنهان= هلاكت آدمي

در این بخش مقالات متنوع دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

تجمّلات پنهان= هلاكت آدمي

پستتوسط shaker » جمعه بهمن ماه 20, 1391 11:57 am

بزرگي  فرموده:  « احذر خفیّ التزیّن بحاضرالدنیا »
یعنی از تجمّلات مخفی به سبب این زندگی حاضر خویش دوری کن.

دراینجا کلمه«تزیّن» که مصدر باب تفعّل است و نوعی تکلّف وسختی درمعنای آن است بکار برده شده زیرا هیچکدام از تجمّلات دنيا در حقیقت زینت نیستند وفقط یک زیبایی خیالی و صِرف امور اعتباری می باشند و عاقبت نابود می شوند لکن انسان را فریب داده واو را برای رسیدن به آنها به تکلّف می اندازد
لذا از زینت كاری مساجد نهي شده، چراکه بايد معنویت عمومی شود وجاذبه پیدا کند و مردم  به در و دیوار مسجد نگاه نکنند بلکه به سراغ معنویتش بروند البته نه بخاطر تحجّرگرایی بلکه بخاطر اینکه این تجملات مردم را به خود مشغول نسازد واز یادخدا دور نكند چون طبیعت دنیا و آخرت اینگونه است که در احادیث آمده : هرچه به دنیا نزدیک شوی از آخرت دور می شوی و هرچه از دنیا دور شوی به آخرت نزدیک می شوی.

اما اینکه فرموده : «خفیّ التزیّن»
یعنی تجملات مخفی ، بخاطر اینست که گاهی اوقات شخصی دلش نمی خواهد در این تجملات بیفتد اما ناخودآگاه و آرام آرام دراین تزیّنات می افتد و آنقدر مخفی است که ناگهان می بیند در این چیزها غرق شده و ملک الموت هم آمده و وقت برای جبران و برگشت هم نیست.
خطر تزیّنات معنوی برای ما دانشجويان و طالبان علوم , بیشتر از امور مادی است و آرام آرام انسان را به هلاکت می کشاند مثلاً وارد مجلسي که می شود جلوی پایش بلند می شوند ویا اینکه برایش عناوين علمي و دانشگاهي ذكر مي كنند وتعارف می کنند که بالای مجلس بنشیند ، حالا خودِ شخص شاید دلش نخواهد اما به حسب تعارفِ آدمها کم کم توقعّش بالا می رود و بعدها هرگاه وارد مجلسی شد توقع دارد که جلوی پایش بلند شده و تعارفش کنند و به او دكتر و مهندس و ... بگويند .
این یک تزیّن مخفی معنوی است که اولین عامل هلاکت انسان مؤمن می باشد. حدیث داریم که صدای پای پشت سری ها (مريدها) ، انسان را به هلاکت می کشاند.
بنابراین باید از ابتداء مراقب باشیم و خود را در مقدمات هلاکت نیندازیم و شناخت این مقدمات هم بسیار دشوار می باشد.
اللهم انّي اسئلك بأهل خاصّتك من الصالحين من بريّتك أن تجعل علينا واقيةً تُنجينا من الهلكات و تُجنّبنا من الآفات و تُكِنُّنا من دواهي المصيبات برأفتك و رحمتك يا أرحم الراحمين.


حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

برای نویسنده این مطلب shaker تشکر کننده ها:
yasna (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
shaker
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 56
تاريخ عضويت: شنبه آبان ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 16 بار
تشکر شده: 97 بار
امتياز: 120

پستتوسط shaker » جمعه اسفند ماه 25, 1391 10:54 am

این مطالبی که گفتیم برای ماها بود که هنوز اول راه هستیم  مخصوصاً بعدها كه وارد جامعه و متن مردم مي شویم و منتظر احترام این و آن هستیم که ما را ببرند و بیاورند اینها برای ما خطرناک است و به صورت یک تزیّن خفیّ در می آید و بعد اگرچه به حسب ظاهر بتوانید مجاهده ظاهری کنید و از آن بگذرید اما مجاهده نفسی نمی توانید بکنید و نفستان نمی گذرد و ته دلتان ناراحت است.
اگر انسان دائم توجه داشته باشد که این چیزها همه اعتباری بوده و تزینات توهمی و زودگذر است آنوقت ریاست طلبی از بین می رود ، بخل و حسادت وتمام صفاتی که مهلک نفس هستند هم از بین می رود وانسان صفا پیدا کرده و راحت زندگی می کند چون تمام سختیها و ناراحتیهای زندگی بخاطر تکلفات بیجا و خیالی است.
این تجملات را در همین دنیا از خود دور کن  زیرا وقتی که مُردی ، این عُلقه ها به همراه تو می آیند و جان کندن برایت دشوار می گردد.
«مرارةالموت» که در احادیثِ باب احتضار از آن صحبت شده بیشتر بخاطر همین عُلقه های دنیایی است که هنگام مرگ همراه حسرات شدیدی است، شما فکر کنید اگر یک میخ در چوب فرو رفته باشد وبخواهید بیرون بکشید یک مقدار سخت است ولی اگر همین میخ دارای چند شعبه باشد دیگر نمی شود آن را درآورد این عُلقه ها هم همین طور است اگر در روح چیزی ازاین تعلقات نباشد روح براحتی خارج می شود اما اگر این عُلقه های اعتباری در روح شعبه زده باشند پس اگر روح را بخواهند خارج کنند تمام بدن را پاره پاره می کند تا خارج شود.     
حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

برای نویسنده این مطلب shaker تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
shaker
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 56
تاريخ عضويت: شنبه آبان ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 16 بار
تشکر شده: 97 بار
امتياز: 120


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان