حقوق و واجبات، اثر شیخ أبو بصیر طرطوسی، حق پروردگار بر بندگان، بخش نخست

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

حقوق و واجبات، اثر شیخ أبو بصیر طرطوسی، حق پروردگار بر بندگان، بخش نخست

پستتوسط naseh » پنج شنبه مرداد ماه 27, 1390 10:48 pm

بسم الله وحده و الصلاة و السلام علی من لا نبی بعده.
سلام بر شما برادران و خواهران، متأسفانه پاورقی ها در این مکان به نمایش در نمی آیند. کسانی که علاقه دارند پاورقی ها را نیز ملاحظه نمایند باید عضو سایت شوند تا بتوانند فایلی که من آپلود میکنم را دانلود و مشاهده کنند.




     - حق الله تعالى بر بندگان[ ].
     
     ـ حق الله تعالی بر بندگانش این است که او عبادت کنند و هیچ چیز را با او شریک نگردانند، و این همان هدفی است که به خاطر آن خداوند مخلوقات را آفرید، و پیامبران را فرستاد، و کتاب ها را نازل کرد.
     الله تعالی میفرماید: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً النساء:36.
     «و خدا را بپرستيد و چيزي‌ را با او شريك‌ نگردانيد».
     و میفرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ[ ]الذاريات:56.
     «و جن‌ و انس‌ را نيافريدم‌ جز براي‌ آن‌كه‌ مرا بپرستند».
     و میفرماید: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهاً وَاحِداً لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْـرِكُونَ [ ]التوبة:31.
     «و مأمور نبودند جز اين‌كه‌ خداي ‌يگانه‌ را بپرستند. معبودي‌ جز او نيست‌، منزه‌ است‌ او از آنچه‌ با او شريك‌ مي‌گردانند».
     و میفرماید: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ البينة:5.
     «در حالی که جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه و حقّگرایانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آئین ـ خود ـ بدانند، و نماز را چنان که باید بخوانند، و زکات را ـ به تمام و کمال ـ بپردازند. آئین راستین و ارزشمند این است و بس».
     و میفرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ [ ]النور:55.
     «خدا به‌ كساني‌از شما كه‌ ايمان‌ آورده‌ و كارهاي‌ شايسته‌ كرده‌اند وعده‌ داده‌است‌ كه‌ حتما آنان‌ را در زمين ‌جانشین مي‌گرداند همان‌گونه‌ كه‌ پیشینیان را جانشين‌ ـ طاغیان و ستمگران قبل از آنان ـ کرده است، و حتماً آن‌ ديني‌ را كه‌ برايشان‌ پسنديده‌ است‌، به‌سودشان‌ مستقر میدارد، و خوف و هراس آنان را به امنیت و آرامش مبدل میسازد ـ آنچنانکه بدون دغدغه و دلهره ـ تنها مرا می پرستند و چیزی را انبازم نمی گردانند و كساني‌ كه‌ پس‌ از آن‌ کفر ورزند‌ كنند و ناسپاسی کنند همانا فاسقانند».
     و میفرماید: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ الأنبياء:25.
     «و پيش‌ از تو هيچ‌ پيامبري‌ را نفرستاديم‌ مگر اين‌كه‌ به‌ او وحي‌ مي‌فرستاديم‌ كه: خدايي‌ جز من‌ نيست‌ پس‌ مرا بپرستيد».
و میفرماید: يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي وَاسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ العنكبوت:56.
«اي‌ بندگان‌ من‌ كه‌ ايمان‌ آورده‌ايد! همانا زمين‌ من‌ فراخ‌ است‌ پس‌ تنها مرا بندگي ‌كنيد».
     و میفرماید: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ النحل:36.
«و هرآينه‌ در ميان‌ هر امتي‌ پيامبري‌ را برانگيختيم‌ كه‌ خداوند را بپرستيد و از طاغوت‌ بپرهيزيد».
     و در حدیث، از معاذ پسر جبل روایت است که، گفت: پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود :" ای معاذ میدانی که حق پروردگار بر بندگان چیست؟" معاذ گفت: الله و فرستاده اش آگاه تر اند. فرمود:" اینکه او را پرستش کنند و هیچ چیز را شریکش نگردانند، آیا میدانی حق بندگان بر او چیست؟"  معاذ گفت: الله و فرستاده اش آگاه تر اند. فرمود:" اینکه آنها را عذاب ندهد. "[ ]. متفق عليه.
     و از جابر، گفت: رسولُ الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود :" دو چیز قطعی هستند[ ]" مردی گفت: يا رسول الله آن دو کدامند؟ فرمود:" آنکس که بمیرد و چیزی را شریک خداوند نگرداند وارد بهشت میشود، و آنکه بمیرد و چیزی را شریک خداون بگرداند داخل آتش میشود ". مسلم.
     و از عبدالله پسر مسعود، گفت: مردی گفت: يا رسول الله! کدام گناه نزد الله بزرگتر است؟ فرمود: "اینکه  ـ چیزی را همانند الله بپنداری [ندّاً] و او را ـ همراه خداوند بخوانی[ ]در حالی که الله تو را آفریده است." مرد گفت: سپس چه؟ فرمود:" اینکه فرزندت را از ترس اینکه هزینه اش بر عهده ی توست و با تو غذا می خورد، بکشی." مرد گفت: سپس چه؟ فرمود:" اینکه با همسر همسایه ات مرتکب زنا شوی". متفق عليه.
     واز أبو هریره، گفت: مردی بادیه نشین نزد پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم آمد، گفت: عملی را به من نشان بده که اگر انجامش دادم وارد بهشت شوم. فرمود:" الله را عبادت کن و چیزی را شریکش مگردان، و نماز های واجب را به پا دار، و زکات واجب را بپرداز، ورمضان را روزه باش"، مرد گفت: قسم به کسی که جان من در دست اوست چیزی بر اینها اضافه نمی کنم وچیزی از آن نمی کاهم. وقتی رفت، پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" اگر کسی  دوست دارد به مردی از اهل بهشت نگاه کند، پس به این مرد نگاه کند". متفق عليه.
     و از أنس روایت است که، پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم ، ومعاذ هر دو سوار یک شتر بودند، پیامبر فرمود:" ای معاذ " معاذ گفت: لبيك يا رسول الله و سعديك، ـ دوباره پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم ـ فرمود:" ای معاذ " معاذ گفت: لبيك يا رسول الله وسعديك ـ معاذ سه بار این جواب را تکرار کرد ـ پیامبر فرمود:" هر کس که از ته قلب و از روی صداقت[ ] به یکتا بودن الله اعتراف کند و از شرک دوری کند، و به رسالت محمد از جانب الله ایمان داشته باشد،  حتماً خداوند ـ بدن ـ او را بر آتش جهنم حرام میکند ". معاذگفت: يا رسول الله! آیا این خبر را به مردم بدهم تا تا به هم مژده دهند؟ فرمود: "در آن صورت سست می شوند و کوتاهی میکنند.[ ]". معاذ به هنگام مرگ از ترس گناه کتمان علم آن را برای مردم بازگو کرد. متفق عليه.
     واز عبادة پسر صامت، گفت: رسول الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" کسی که شهادت بدهد که هیچ معبود  ـ بحقـ ـ ی جز الله نیست، و او تنهاست و هیچ شریکی ندارد، و محمد بنده و فرستاده ی اوست، و عیسی بنده و فرستاده ی اوست، و پسر مادش است ومصداق کلمه ایست که به سوی مریم القا شده، و رحمتی است از جانب اوست، و اینکه بهشت و دوزخ حق اند، الله او را داخل بهشت می نماید، هرچند که گناه هم داشته باشد[ ]".
     واز معاذ، گفت: گفتم يا رسول الله! مرا از عملی باخبر کن که ان عمل مرا به بهشت ببرد، و از آتش دورم کند. پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" براستی که از امر عظیمی پرسش کردی، و براستی که این امر آسان است برای کسی که الله آن را برایش آسان گرداند: الله را عبادت کن و چیزی را شریکش مگردان، و نماز را به پا دار،  و زکات را بپرداز، و رمضان را روزه بگیر، و مناسک حج را به جای آر ". سپس فرمود:" آیا  تو را به سوی دروازه های خیر راهنمایی کنم؟ روزه سپر است، و صدقه گناهان را خاموش میکند همانطور که آب آتش را خاموش می کند[ ]، و نماز انسان در نیمه ی شب ". سپس فرمود:" آیا تو را به رأس کار و ستون آن، و بلندای قله اش راهنمایی کنم؟" گفتم بله يا رسول الله، فرمود:" رأس کار اسلام، و ستونش نماز است[ ]، و بلندای قله اش جهاد است ". سپس گفت:" آیا تو را از  قوام و پایه ی همه ی اینها باخبر کنم؟" گفتم: بله يا نبيَّ الله! پس زبانش را گرفت و فرمود: " این را نگه دار[ ]". پس گفتم يا نبي الله! آیا ما در مورد آنچه میگوییم مورد مؤاخذه قرار میگیریم؟ فرمود:" مادرت تو را از دست دهد ای معاذ! مگر مردم جز به خاطر ثمرات زبانشان، به خاطر چیز دیگری به روی صورتها و یا بینی هایشان به سوی آتش برده میشوند؟!![ ]".
     واز أبو درداء، گفت: خليلم[ ] ـ یعنی دوست صمیمی ترین دوست، منظور پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم است ـ به من سفارش کرد که :" چیزی را شریک الله مگردان حتی اگر قطعه قطعه یا سوزانده شوی[ ]، و نماز فرض عمداً را ترک نکن، زیرا هر کس آن را عمداً ترک کند امانی برای اونیست، و خمر و باده منوش؛ زیرا کلید تمام بدی هاست "[ ].
     واز أنس که، پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" سه چیز در درون هر که باشند شیرینی ایمان را می چشد: اینکه الله و پیامبرش را از هر کس دیگری بیشتر دوست داشته باشد، و اگر کسی را دوست داشت فقط به خاطر الله باشد، و از بازگشتن به کفری که الله از آن نجاتش داد بدش بیاید همانطور که بدش می آید داخل آتش شود " متفق عليه.
     و از ابن عباس، پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" محکمترین دستاویز ایمان: رفاقت به خاطر خداوند، ودشمنی به خاطر خداوند، و حب و دوستی به خاطر خداوند، و کینه و بغض به خاطر خداوند است"[ ].  
      
     ـ هر گناهی که بنده انجام می دهد، به خواست خداوند واگذار میشود؛ اگر خواست از او در میگذرد، و اگر خواست عذابش میدهد، مگر شرک که از آن نمی گذرد[ ].

     قال تعالى: إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ  النساء:48.
«مسلما خداوند اين‌ را كه‌ به‌ او شرك‌ ورزيده‌شود، نمی بخشاید و غير ازآن‌ را بر هركه‌ بخواهد مي‌آمرزد».
     و در حدیث، از عباده پسر صامت آمده است که، گفت: رسول الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود، و در اطرافش گروهی از اصحاب بودند:" به من بیعت بدهید که چیزی را شریک خداوند نگیرید، و دزدی نکنید، و زنا نکنید، و فرزندانتان را نکشید، به دروغ فرزندی را به خود نسبت ندهید که از شما نیست، و در نیکی و احسان سرپیچی نکنید[ ]. در این صورت اگر کسی از شما فوت کند پاداش او با خداست، و اگر کسی از این موارد تخطی کرد و در دنیا مورد عقاب قرار گرفت، پس آن کفاره اش است، و اگر کسی از این موارد تخطی کرد و خداوند او را در دنیا پوشاند ـ و گناهش را آشکار نکرد ـ ، کارش به خدا سپرده میشود اگر خواست او را میبخشد و اگر خواست عذابش میدهد "، پس ما بر اینها به او بیعت دادیم. متفق عليه.
     و از ابن عباس، گفت: رسولُ الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" الله تعالی میفرماید: آنکه بداند من میتوانم گناهان را ببخشم او را میبخشم وبرایم مهم نیست، مادام که چیزی را شریک من نگرداند "[ ].
     و از أبو درداء، گفت: رسول الله  صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" الله تعالى میفرماید: ای فرزند آدم! تا زمانی که من را پرستش کنی و به من رجاء و امید داشته باشی و چیزی را شریک من نگردانی از هر آنچه انجام داده ای در میگذرم[ ]، و اگر به اندازه تمام آسمان و زمین گناه به سوی من بیایی من به اندازه ی تمام آنها بخشش و مغفرت به سویت می آیم، و می آمرزمت و برایم مهم نیست"[ ].

     ـ ستم بندگان به یکدیگر ـ از مغفرت ـ استثناء می شود؛ ظالم حتماً باید قصاص شود و حق مظلوم از او گرفته شود.

     از أبو هريرة، گفت: رسول الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" هر کس به برادرش ظلم کرده یا نسبت به او مرتکب خیانتی شده است امروز از او حلالیت بخواهد قبل از آنکه روزی بیاید که در آن درهم و دینار به کار نمی آید، اگر عمل صالحی داشته باشد به اندازه ی ظلمش از او حسنات گرفته می شود، و اگر حسنه ای نداشته باشد از گناهان مظلوم به او داده می شود " البخاري.
     و همچنین می گوید: رسولُ الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" حتماً و قطعاً در روز قیامت حقوق افراد به آنها داده می شود، تا جایی که حق بز بی شاخ از بز شاخدار گرفته میشود[ ]" مسلم.
     و همچنین می گوید: رسولُ الله صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمود:" آیا می دانید مفلس کیست؟ "گفتند: مفلس در میان ما کسی است که هیچ پول و کالایی ندارد. پس فرمود:" براستی که مفلس در امت من کسی است که، در روز قیامت با نماز و روزه و زکات می آید، اما به این یکی دشنام داده، و به آن یکی تهمت زده، و مال این را خورده، و خون آن را ریخته، و دیگری را کتک زده، پس از حسناتش به این یکی و آن یکی داده می شود، اگر حسناتش قبل از این که حق مظلومان داده شود تمام شد، از گناهان آنها گرفته و بر سرش کوبیده می شود، سپس در آتش انداخته می شود " مسلم.



شما سطح دسترسی مورد نیاز برای مشاهده و دریافت فایل های پیوست این پست را ندارید.

برای نویسنده این مطلب naseh تشکر کننده ها: 3
amanj2 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), antidemocracy (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
naseh
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 2
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 24, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 0

پستتوسط omedravansare » چهارشنبه شهريور ماه 2, 1390 12:06 pm

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم
برادر ناصح جزاک الله خیرا . ان شاءالله باز هم از مقالات شیخ در سایت قرار بدی . یحفظک الله  ادعوا لی
نماد کاربر
omedravansare
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 57
تاريخ عضويت: سه شنبه شهريور ماه 1, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 56 بار
امتياز: 445

پستتوسط bahar » سه شنبه دي ماه 12, 1390 12:44 am

سلام ممنونم از مطالب پربارتان منتظر مطالب بعدیتان هستم.


نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط amanj2 » سه شنبه بهمن ماه 18, 1390 10:37 pm

جزاک الله خیرا اخی جان پربار بود
سيد قطب
الإسلام يسأل "أَأَنتم أَعلم أَم الله" ويجيب "والله يعلم وأنتم لا تعلمون".
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان