چگونه مسلمانی ثابت قدم و با ایمان باشیم؟!

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

چگونه مسلمانی ثابت قدم و با ایمان باشیم؟!

پستتوسط pejmanava » شنبه خرداد ماه 18, 1392 5:31 pm

مسلمان و مؤمن واقعی ایمان محکم و استواری دارد که باعث می شود به خود و اطرافیانش قدرت و استقامت بخشد.





قدم اول
به وجود پروردگار متعال و صفات ورای تصور ایمان داشته باشید. او قادر و توانا بر همه چیز است. ایمان به خدا واجب و ضروری می باشد. همچنین به حضرت محمد صلی الله علیه وسلم به عنوان آخرین پیامبر از سلسله ی طولانی پیامبران که از حضرت آدم علیه السلام آغاز شده به نوح علیه السلام، ابراهیم علیه السلام، موسی علیه السلام و الی آخر ختم می شود  باور داشته باشید. قرآن را به عنوان آخرین کتاب آسمانی و کلام پروردگار خویش بپذیرید.



قدم دوم
مخلصانه و صادقانه نماز بخوانید. به طور قطع خدا خیلی به شما نزدیک است، همیشه سر وقت نماز بخوانید و هیچ وقت آن را به تعویق نیاندازید. هرگز کاری نکنید که شما را از وظایف دینیتان که بسیار مهم هستند دور نماید. هیچ چیز نمی تواند با اهمیت تر از عباداتی که خداوند از شما خواسته است باشد. به عنوان مثال، حتی موقعی که مشغول مطالعه و یا کار هستید آن را متوقف نمایید و برای نماز به نزدیک ترین مسجد بروید. اگر کسی از شما پرسید که با این عجله کجا می روید، بگویید که می خواهم به ندای پروزدگار برای ادای نماز لبیک بگویم.



قدم سوم
نماز تهجد بخوانید. هنگامی که اطرافیان تان خوابیده اند شما نماز بخوایند. نمازی که در نصف شب خوانده می شود تهجد نام دارد. به هر حال برای ادای این نماز ویژه و اختیاری، اول باید کمی بخوابید حتی اگر مدت آن کوتاه باشد. شب هنگام مؤثرترین زمان برای نماز خواندن است.

قدم چهارم
همیشه نام او را ازبر بخوانید. این کار در اسلام ذکر نام گزاری شده است. ذکر اسماءالله سرانجام شما را به مسلمانی با ایمان تبدیل می کند زیرا دائماً باید لطف و مرحمت پروردگار در حق خود و تمام عالم بشریت را به خاطر داشته باشید.


قدم پنجم
به خاطر تمام آنچه که دارید از لحاظ جسمی، روحی و معنوی شکرگزار باشید. هر چند شما بخشنده و خیرخواه تر باشید، بیشتر می فهمید که چقدر مورد رحم و لطف خداوند قرار گرفته اید. با انجام این کار، به خواست پروردگار، شما قوی و استوارتر می شوید زیرا ایمان دارید که خدا در هر جا حاضر است.



قدم ششم
از عفت و پاکدامنی خود محافظت نمایید. باید بدانید که زنای محصنه گناه بزرگی محسوب می شود، پس باید از آن دوری کنید. این درمورد زن و مرد هر دو صدق می کند. زن نباید لباس کیپ و تنگ بپوشد، مرد نیز باید همیشه نگاهش به پایین بوده و فروتن باشد.

قدم هفتم
به قول خود عمل نمایید. به محض اینکه احساس کردید کاری از دستتان بر نمی آید خیلی زود طرف مقابلتان را آگاه سازید. عمل کردن به قولی که داده اید شما را به فرد قابل اطمینانی تبدیل می کند.


قدم هشتم
به عقیده ی دیگران احترام بگذارید. هیچ عقیده ای بد یا به دور از درک و فهم نیست. شما باید آن را مانند گوهری تلقی کنید، یاد بگیرید که چیزهای با ارزش را از آن استنتاج نمایید. بدون نظر و عقیده دیگران موضوعات پیچیده هیچ وقت بهبود نمی یابند. اگر از آن عقیده خوشتان نمی آید، فوراً آن را لغو نکنید. به جای آن نظری برای اثبات آن ارائه دهید.


قدم نهم
به منظور و نیت درست روزه بگیرید. برای اینکه دیگران را تحت تأثیر قرار دهید یا می خواهید احساس برتری در رابطه با محبوبیتی که قصد دارید آن را بدست بیاورید روزه نگیرید. تنها به خاطر رضای خدا و پاداش انجام این کار روزه بگیرید. به علاوه به منظور اینکه شما قادر خواهید بود نمازتان را به خوبی و مؤثرتر ادا نمایید و می خواهید دربرابر سلامتی خود مسئول باشید روزه بگیرید. همچنین برای آنکه نشان دهید که به آب و غذا اهمیت نمی دهید روزه بگیرید.

دو بار در هفته روزه بگیرید بهتر است روزهای دوشنبه و پنجشنبه باشد. در طول ماه رمضان و همچنین روزه عرفه که نهمین روز از ماه ذی حجه می باشد روزه بگیرید. اگر روز عرفه را روزه بگیرید خداوند گناهان یک سال قبل و بعد شما را می بخشد.



قدم دهم
هیچ گاه دروغ نگویید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. خداوند از کسی که به دیگران دروغ می گوید بیزار است. راستی و بی نقص بودن شما شأن و شخصیت تان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر مطلبی را صادقانه بیان کنید مردم با دیده ی احترام به شما می نگرند. مگر اینکه رسوایی کسی را بپوشاند و یا از به هم ریختن افکار دیگران جلوگیری نماید اشکالی ندارد، با این حال دروغ جایز نمی باشد. به عنوان مثال اگر دوست شما مقداری پول از والدینش دزدیده است شما نباید این موضوع را به دیگران بگویید.


قدم یازدهم
اگر شما مرد هستید با خانواده تان رفتار خوبی داشته باشید. حضرت محمد صلی الله علیه وسلم می فرماید: "بهترین شما کسی است که با خانواده اش مهربان باشد". بر این اساس باید با آن ها با ملایمت رفتار نمایید و همیشه از آنان حمایت کنید".


قدم دوازدهم
برای انجام کارهای نیک تلاش نمایید. اگر سخرانی در مسجد برگزار می شود برای رفتن به آن وقت بگذارید. از دارایی خود به کسانی که بیشتر از شما به آن نیازمند هستند انفاق کنید، به عبارتی همیشه صدقه بدهید. شخص گیرنده از اینکه شما به او کمک می کنید خوشحال و سپاس گزار خواهد بود. به یاد داشته باشید که فردی که صدقه می دهد از کسی که آن را دریافت می کند بهتر است.


قدم سیزدهم
با والدینتان رئوف و مهربان باشید. آنها برای ادامه زندگی خانواده شان و حفظ آن سخت تلاش می کنند، که شامل تهیه غذا و چیزهای دیگر می  باشد. مادر شما در به دنیا آوردنتان متحمل درد جان کاهی شده است. چه می شد اگر از آنها تشکر می کردید. هر کاری که آنها از شما انتظار دارند انجام دهید مطمئناً این کار نزد پروردگار اجر و پاداش دارد.


قدم چهاردهم
برای مرگ عزیزانتان گریه و زاری نکنید. بدانید که خداوند برای این کار را انجام داد که حتی بیش از شما عزیزانتان را دوست دارد. بپذیرید که مرگ راهی است که همگی باید به آن قدم بگذارید.     


قدم پانزدهم
هیچ گاه وقتتان را صرف چیزهای بیهوده نکنید. زمان خیلی با ارزش است و همیشه مراقب باشید.



قدم شانزدهم
قرآن و حدیث زیادی بخوانید. درباره ی آیات قرآن عمیقاً فکر کنید. با دوستان خود راجع به آن بحث نمایید و از آن نتیجه گیری کنید. هر گاه دریافتید که نمی توانید معنی آیات را بفهمید به تفسیر قرآن از مفسران برجسته مراجعه نمایید. این کار باعث می شود علم و دانسته های شما بیشتر شود و روح و دورن تان را تصفیه می کند. برای هر کلمه که بر زبان می آورید صواب و پاداش نصیب شما می گردد. پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: "دو ساعت فکر کردن به مفهوم و معنای قرآن، بهتر از یک سال نماز خواندن می باشد".


قدم هفدهم
برای کسب علم و دانش تلاش کنید حتی اگر در دست دشمنانتان باشد. به خاطر داشته باشید که بهتر است برای یادگیری از منابع معتبر مسلمانان شامل سایت های اینترنتی و کتاب ها استفاده نمایید.


قدم هجدهم
همیشه درست فکر کنید. هرگز اجازه ندهید افکار شیطانی و نادرست وارد ذهن تان شود.

قدم نوزدهم
جسم و لباس، منزل و همه چیزتان را پاکیزه نگه دارید. لباس و وسایل تان را خوشبو و مرتب نمایید.

قدم بیستم
تا جایی که می توانید به فقرا و یتیمان کمک کنید. به آن ها غذا، پول و غیره بدهید. این کار ثواب و اجر بسیاری دارد.



قدم بیست و یکم

برای اینکه مسلمان خوبی باشید باید به آنچه قرآن و حدیث می گویند عمل کنید. همچنانکه در قرآن آمده است: "از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید". درست نیست که باور به احادیث را نادیده بگیرید بلکه باید همیشه بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن ها دقیق و درست هستند و از منابع صحیح چون صحیح بخاری یا مسلم برگرفته شده اند یا
خیر.


**وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّـهِ  عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ **
























برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 2
bahar (شنبه خرداد ماه 18, 1392 10:53 pm), yasina (شنبه خرداد ماه 18, 1392 5:56 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: چگونه مسلمانی ثابت قدم و با ایمان باشیم؟!

پستتوسط bahar » شنبه خرداد ماه 18, 1392 11:16 pm



با سلام وتشکر فراوان از شما برادر گرامی

واقعا مطلب بسیار زیبا و مفیدی بود

با انجام دادن این 21 قدم حتما انسان میتونه ایمانشو قوی و استوار کنه .







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (شنبه خرداد ماه 18, 1392 11:16 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: چگونه مسلمانی ثابت قدم و با ایمان باشیم؟!

پستتوسط Aryrang » دوشنبه تير ماه 23, 1392 1:07 am


این نظر رو گذاشتم چون بعضی از مطالب واقعا حیفن که
هبیجوری برن صفحات بعدی ...،!!
ساده ، مختصر ، مفید
عالی بود ..، واقعا استفاده کردم.


برای نویسنده این مطلب Aryrang تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه تير ماه 23, 1392 2:30 am), pejmanava (دوشنبه تير ماه 23, 1392 3:39 am)
رتبه: 14.29%
 
Aryrang
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 92
تاريخ عضويت: يکشنبه تير ماه 2, 1392 6:00 pm
تشکر کرده: 254 بار
تشکر شده: 222 بار
امتياز: 2220

Re: چگونه مسلمانی ثابت قدم و با ایمان باشیم؟!

پستتوسط pejmanava » پنج شنبه تير ماه 27, 1392 6:40 pm

سلام

ممنونم .

امیدوارم مورد استفاده بینندگان محترم قرار گرفته شده باشه .

نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان