بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

در این بخش lمطالب در زمینه ی احادیث و سنت نبوی(ص) قرار داده شده است

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » دوشنبه اسفند ماه 18, 1392 1:40 am







عَنْ أَبِی مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بنِ عَمْروٍ الأَنْصَارِیِّ البَدْرِیِّ رَضِی اللهُ عَنه، قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ:
إِنَّ مِمَّا أَدْرَکَ النَّاسُ مِنْ کَلاَمِ النُّبُوَّةِ الأُولَى إِذَا لَمْ تَسْتَحِ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ». رَوَاهُ الْبُخَارِیُّ.

از ابومسعود عقبه بن عمرو انصاری بدری ـ رضی الله عنه ـ روایت شده که آن حضرت ـ صلى الله علیه و سلم ـ فرمود:
آن چه مردم از گفتار پیامبران پیشین دریافته‌اند، این است که:
هرگاه شرم و حیا نداشتی، هر چه خواستی، بکن.

حیا همیشه امری خوب بوده که مردم به آن تشویق و ترغیب، بلکه امر شده‌اند و در
تمام شریعت‌های انبیای گذشته وجود داشته و هیچ گاه منسوخ نشده است.
ابوایوب انصاری ـ رضی الله عنه ـ از آن حضرت ـ صلى الله علیه و سلم ـ روایت نموده که ایشان فرمود:
چهار چیز از سنت‌های پیامبران ـ علیهم السلام ـ هستند:
حیا، عطر، مسواک و ازدواج.

در حدیثی دیگر آن حضرت ـ صلى الله علیه و سلم ـ حیاء را ویژگی اخلاقی اسلام معرفی کرده است:
«إنَّ لِکُلِّ دِینٍ خُلُقاً وخُلُقُ الإسلامِ الحَیَاءُ».
و پیامبر خدا ـ صلى الله علیه و سلم ـ در جایی دیگر فرموده‌ است:
«الْإِیمَانُ بِضْعٌ وَسِتُّونَ شُعْبَةً وَالْحَیَاءُ شُعْبَةٌ مِنْ الْإِیمَانِ».

و از این معلوم می‌گردد که حیاء از تمام انبیای پیشین نقل شده و مردم آن را
دست به دست و دهان به دهان به یک‌دیگر نقل کرده وهرنسلی آن را برای نسل بعدی به ارث نهاده است.
در مورد معنی سخن پیامبر ـ صلى الله علیه و سلم ـ که فرمود:
«هرگاه شرم و حیا نداشتی، هر چه خواستی، بکن»، دو دیدگاه وجود دارد:
یک: این به معنی امر به انجام هر کار که می‌خواهد نیست، لیکن به معنی عیب و نهی از آن است
و باز کسانی که این سخن را می‌گویند، به دو دسته تقسیم می‌گردند:
۱٫ این سخن به معنی تهدید و وعید است، یعنی هرگاه بی‌حیا شدی، هر کاری را که می‌خواهی انجام بده،
پس خداوند متعال سزای آن کار را به شما می دهد. چنان که در قرآن آمده است:
«اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» و «فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ».

۲٫ این سخن امر است و معنی خبر می دهد، یعنی: کسی که حیا مانع او نشود، هر چه خواهد انجام دهد.
چیزی که مانع از انجام این کارهای قبیح می شود حیاء است،کسی که حیا نداشته باشد،
در انجام هر کاری زشت و ناهنجاری غرق می‌شود. بنابراین، لفظش امر است، ولی معنی خبر را می‌دهد.
ابوعبید قاسم بن سلام و ابن قتیبه و محمد بن نصر مروزی و … همین دیدگاه را انتخاب کرده‌اند.

تعریف حیاء

علی بن محمد بن علی معروف به میر سید شریف جرجانی نوشته است:
«هُوَ انْقِبَاضُ النَّفْسِ مِنْ شَیْءٍ وَ تَرْکُهُ حَذَراً عَنِ اللَّوْمِ فِیهِ»؛ یعنی:
انقباض نفس از چیزی و ترک آن چیز به سبب سرزنشی که در آن است.
و برخی دیگر در تعریف آن گفته‌اند: حیاء اخلاقی است که
به ترک زشتی‌ها وادار می‌سازد و از کوتاهی نمودن در حق صاحبان حق باز می‌دارد.
راغب گفته است: به باز آمدن انسان از زشتی‌ها و ترک نمودن آن‌ها حیاء می‌گویند.

انواع حیاء

حیاء بر دو قسم است:
۱٫ غریزی، یا نفسانی (فطری)؛
۲٫ اختیاری و اکتسابی، یا ایمانی.
حیاء نفسانی یا غریزی همان است که خداوند آن را در نفوس انسان‌ها قرار داده،
مثل حیاء از کشف عورت و جماع در ملأ عام.
حیاء اکتسابی همان حیایی است که به سبب خوف از خداوند،
شخص مؤمن را از ارتکاب معاصی باز می‌دارد.
شارع این نوع حیاء را جزو ایمان قرار داده است که باید هر شخص آن را در وجودش پیدا نماید
. گاهی حیای اکتسابی به تدریج تبدیل به حیای فطری و غریزی می‌شود.
رسول خدا ـ صلى الله علیه و سلم ـ در هر دو نوع حیا، سرآمد دیگران بود،
در حیاء فطری از دوشیزه‌ی پرده‌نشین نیز باحیاتر بود و در حیای اکتسابی در بالاترین مرحله قرار داشت










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Peshang (سه شنبه فروردين ماه 19, 1393 9:26 pm), pejmanava (دوشنبه اسفند ماه 19, 1392 10:27 am), yosra69 (سه شنبه اسفند ماه 20, 1392 10:33 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط pejmanava » دوشنبه اسفند ماه 19, 1392 10:27 am


برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
bahar (سه شنبه اسفند ماه 20, 1392 2:33 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » سه شنبه اسفند ماه 20, 1392 2:53 pm


اهمیت حیاء

امام ابن قیم گفته است:
خصلت حیاء از برترین، بهترین، عظیم‌ترین و سودمندترین اخلاق‌ها است
که خاصّه و ویژگی انسانیت محسوب می‌شود.
کسی که حیا نداشته باشد، از انسانیت چیزی جز گوشت، خون و شکل ظاهری به همراه ندارد
و در وجود وی هیچ خیری یافت نمی‌شود. اگر این خصلت نیک و پسندیده نمی‌بود،
مهمان مورد پذیرایی قرار نمی گرفت،
به وعده‌ها وفا نمی‌شد، امانت ‌ها ادا نمی‌گردید،
نیاز هیچ شخصی برآورده نمی‌شد …
اگر حیا نمی‌بود، هیچ یک از فرایض به خوبی انجام نمی‌گرفت و حقوق مراعات نمی‌شد
و صله‌رحمی و نیکی به والدین انجام نمی‌پذیرفت؛ زیرا باعث انجام گرفتن تمام این‌ها، اگر دینی است،
به خاطر امیدی است که به پایان فرخنده‌ی آن دارد و اگر دنیوی است، به خاطر حیای شخص از سایر مردم است.
پس ظاهر گردید که اگر حیای از خدا و مردم نمی‌بود، شخص هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌داد.


حیاء در گفتار بزرگان
از احادیثی که نقل گردید، اهمیت آن در نزد پیامبر ـ صلى الله علیه و سلم ـ تا حدودی معلوم گردید
و در این زمینه احادیث زیادی هست که به ذکر همان چند مورد اکتفا می‌کنیم و
در این جا سخنان برخی از بزرگان اسلام را نقل می‌کنیم:

عمر فاروق ـ رضی الله عنه ـ :
کسی که حیایش کم باشد، تقوایش کم می‌شود و کسی که تقوایش کم باشد، قلبش می‌میرد.
عبدالله بن مسعود ـ رضی الله عنه ـ :
کسی که از مردمان حیاء نمی‌کند، از خدا هم حیاء نمی‌کند.


گناهان حیاء را نابود می‌سازند

امام ابن قیم نوشته است:
یکی از آفات گناهان از بین بردن حیاء ـ که مایه‌ی زندگی قلب و اساس هر نیکی است ـ می‌باشد،
که با از بین رفتن آن، همه‌ی خوبی‌ها رخت بر می‌بندد. در حدیث صحیح آمده است:
«الحیاءُ خیرٌ کُلُه». که حیاء سراسر نیکی است.
مقصود این است که گناهان، به تدریج حیاء را در نهاد انسان ضعیف و سست می‌سازند،
تا جایی که در برخی موارد، به طور کلی از شخص گرفته می‌شود.

نکته‌های کلام نبوی

۱٫ حیاء اخلاقی اصیل است که از ادیان گذشته برجای مانده است.
هر پیامبری که آمده است، به آن تشویق نموده و در هیچ دینی منسوخ نشده،
زیرا این چیزی است که خوبی ‌اش مثل آفتاب روشن است، و چیزی که این گونه باشد، هیچ گاه منسوخ نمی‌ گردد.
۲٫ لازم است که نسبت به حیاء تشویق شود و برای بیان فضایل آن روشن‌گری شود.
۳٫ شخص بی ‌حیا به همه‌ی بدی‌ ها گرفتار می‌گردد.
حیا سبب می شود که انسان از انجام کارهای بد و ناهنجار باز آید؛
وقتی که حیا را کنار بگذارد، به انجام هر گناهی دست می‌یازد.












برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Peshang (سه شنبه فروردين ماه 19, 1393 9:26 pm), pejmanava (سه شنبه اسفند ماه 20, 1392 10:13 pm), yosra69 (سه شنبه اسفند ماه 20, 1392 10:33 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » دوشنبه فروردين ماه 18, 1393 3:39 pm



حیا چیست ؟
همانطور که علما می گویند حیا اخلاقی است که
باعث دوری از ارتکاب زشتی ها می شود
حتی اگر کسی تو را نبیند این تعریف حیاست .
حیا احساسی است که نفس را از ارتکاب زشتی ها باز می دارد
هنگامی که نمی توانی قادر به ارتکاب زشتی ها باشی بدان که آن حیاست .


پیر طریقت گفت" شرم حصار دین است و مایه امیان و یقین و نشان کرم
و فرق درین مقام بر سه گونه اند غافلان عاقلان و عارفان:
غافلان از مردم شرم دارند،و ایشان ستم کاران اند
عاقلان از فرشته گان شرم دارند و ایشان مقتصدات اند
و عارفان از حق شرم دارند و ایشان صاداقان اند.
" کشف السرار خواجه عبدالله انصاری (رح)"


رابطه ی زندگی وحیا چیست ؟

رابطه ی عجیبی میان این دو است :
هر چه حیای تو بیش تر باشد زندگی ات طولانی تر خواهد شد
کاملترین مردم از نظر زندگی با حیاترین آن هایند .
حیا جنبه های مختلفی دارد و بخاطر فراوانی آن گویی کل دین و زندگی حیا می شود .
این مصداق سخن رسول الله صلی الله علیه وسلم است :

لکل دین خلق وخلق الاسلام الحیا
هر دینی اخلاقی دارد و اخلاق اسلام حیاست .












برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (سه شنبه فروردين ماه 19, 1393 9:26 pm), pejmanava (دوشنبه فروردين ماه 18, 1393 9:55 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » سه شنبه فروردين ماه 19, 1393 4:24 pm


تفاوت حیا وخجالت چیست؟

بسیاری گمان می کنند که خجالت همان حیاست یا جزیی از آن است .
اما حقیقت این است که خجالت مفهومی عکس حیاست
چرا که غالبا علت خجالت نقش در شخصیت انسان است انسان فکر می کند که
از دیگران ضعیف تر است و نمی تواند با آنها روبرو شود
حتی اگر خطایی از او سر نزذه است واین کاملا باحیا تفاوت دارد
زیزا حیا احساسی ریشه دار در عزت نفس و بزرگی است .
هرچه من خود را بالاتر ببینم احساس حیا در من باعث می شود که خود را از پستی دور کنم .
انسان با حیا شرم دارد که زنا کند دروغ بگویید و . . .
زیراقبول نمی کند که در این گناهان و پستی ها غرق شود
اما انسان خجالتی اگر فرصتی پیش بیایدکه آن را درخلوت انجام دهد آن کار را انجام میدهد.

من خود تحت تاثیر شدید یکی از شخصیت بزرگ اسلام هستم
آن شخص عثمان بن عفان رضی الله عنه است که در حیا بارز بود
تا جایی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد ایشان می فرماید :

(انه تستحی منه الملائکه من شره حیائه )
ملایکه از شدت حیای او در مقابل او احساس شرم می کنند
اما همین فرد هیچ گاه حیایش او را از گرفتن حقش منع نکرده است
و انسان با حیا حقش را می گیرد و این عکس شخص خجالتی است .






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (سه شنبه فروردين ماه 19, 1393 9:26 pm), pejmanava (سه شنبه فروردين ماه 19, 1393 7:49 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » چهارشنبه فروردين ماه 27, 1393 2:36 pm



اقسام حیاء و نشانه‌های آن

ابن قیم گفته است: حیاء به ده نوع تقسیم شده است:

۱٫ حیای ناشی از گناه و خطاء:
که از نمونه‌های آن حضرت آدم ـ علیه السلام ـ است که در جنت فرار نمود. که خداوند متعال فرمود:
ای آدم! آیا از من فرار می‌کنی؟ گفت: نه، ای پروردگار! بلکه (به سبب خطایم) از دیدار شما شرم و حیاء می‌کنم.

۲٫ حیای ناشی از کوتاهی:
مانند حیای فرشتگانی که روز و شب خدا را تسبیح می‌گویند و هیچ‌گاه خسته نمی‌شوند،
هر گاه روز قیامت فرا رسد، می‌گویند: پروردگارا! تو پاکی، ما ترا چنان که شایسته‌ی عبادت تو است، عبادت ننمودیم.


۳٫ حیای پیدا شده از بزرگ و گرامی داشت:
و این حیایی است که از معرفت و شناخت واقعی بر آمده،
هر بنده به اندازه‌ی شناختی که از پروردگارش دارد، به همان اندازه از وی شرم می‌کند.

۴٫ حیاء برآمده از بخشندگی و سخاوت:
مانند شرم و حیای پیامبر ـ صلى الله علیه و سلم ـ از آن کسانی که آنان را به ولیمه‌ی ام المؤمنین زینب ـ رضی الله عنها ـ
دعوت نمود و مجلس را به درازا کشاندند، پیامبر ـ صلى الله علیه و سلم ـ برخاست و شرم نمود که به آنان بگوید: برگردید.

۵٫ حیای آزرم و ادب:
مانند حیای علی بن ابی طالب ـ رضی الله عنه ـ از این که در مورد مذی از آن حضرت ـ صلى الله علیه و سلم ـ سؤال نماید،
به خاطر این که فاطمه، دختر آن حضرت ـ صلى الله علیه و سلم ـ در نکاح وی بود.

۶٫ حیاء ناشی حقیر و ناچیز دانستن نفس:
مانند حیای بنده‌ از پروردگارش، زمانی نفسش را حقیر می ‌سازد و از وی حوائجش را سؤال می‌کند، که علت آن دو چیز است:
اول: سائل خود را حقیر و گناهانش را بزرگ می‌داند.
دوم: کسی که از وی سؤال می‌کند، یعنی خدا، را خیلی بزرگ می‌داند.

۷٫ حیای سرچشمه‌گرفته از محبت:
حیایی است که مُحِب با محبوبش دارد، حتى اگر در زمان غیبت او، ذهنش به طرف او برود،
شرم و حیا را در وجود خودش احساس می‌کند، اما به خوبی نمی‌داند که علتش چیست.


۸٫ حیای ناشی از عبودیت و بندگی:
و آن حیایی است که آمیخته با خوف و محبت باشد
که عبادت خویش را مناسب برای معبود شایسته نمی‌داند و فریاد «ما عبدناک حق عبادتک» بر می‌آورد.


۹٫ حیای پیدا شده از شرافت و بزرگواری:
شخص بزرگ‌مرتبه و عظیم الشأن اگر عمل، بذل و بخششی که از قدر و منزلت وی کم‌تر باشد، را انجام دهد،
با انجام آن احساس شرم و حیا می‌کند و این به خاطر عزت نفس وی است.

۱۰٫ حیای شخص از خود:
و این حیایی است که بر اثر آن اشخاص شریف و بلندمرتبه نمی‌خواهند که در وجودشان نقص وکمبودی باشد
و از بودن آن در وجود خود احساس شرمندگی می‌کنند و برای جبرانش تلاش می ‌نمایند.

حیا به طور کلی پسندیده و محمود است اما نباید سبب کوتاهی در برخی حقوق و وظایف و مثل امر به معروف و نهی از منکر شود؛
در مورد پیامبر خدا ـ صلى الله علیه و سلم ـ که حیایش از دختران دوشیزه پرده‌نشین هم بیش‌تر بود، آمده که:
«لا یقوم دون غضبه شیء اذا انتهکت حرمات الله





















برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (چهارشنبه فروردين ماه 27, 1393 3:03 pm), somayeh (چهارشنبه فروردين ماه 27, 1393 4:10 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط mahshid » پنج شنبه فروردين ماه 28, 1393 5:54 pm


شرم و حیایی زنان و غیرت مردان
نمیدونم یادتون میاد یا نه, , قدیم ها که آیفون واسه در نبود زمانی که در خونه ها چوبی بود رو در 2 تا کوبنده فلزی گذاشته بودن
یکی بزرگ و سنگین دیگری کوچیک سبک که کار همین زنگ و آیفون امروزی رو انجام میداد,
کوبنده بزرگ مخصوص مردها بود وقتی مردی میومد با مرد اون خونه کار داشت کوبنده بزرگ رو میزد
تا ساکنین خونه متوجه بشن کسی که پشت در هستش مرده و با مرد خونه کار دارن,
وقتی هم زنی با یک زن از اون خونه کار داشت کوبنده کوچیک رو میزد
تا متوجه بشن کسی که پشت در هستش یک خانومه و باید خانوم بره در رو باز کنه,
البته مال خیلی وقت پیش نیس فوقش به 10 یا 15 سال پیش برمیگرده,
اما حالا چی. . . . . . .
دختر میاد عکسش رو با اونور نابهنجاری میزاره تو فیسبوک تا همه محرم و نه محرم , کوچیک و بزرگ ببیننش
و زیر عکسش کامنت بزارن و ازش تعریف و تمجید کنند , اما میدونین عمق فاجعه کجاس؟ ؟
اونجاس که برادر همین دختر میاد کامنت همون مرد غریبه که زیر عکس خواهرش کامنت گذاشته لایک میکنه,
یادم میاد وقتی زنان و دختران لباساشون رو میشستن , تو یه اتاق تاریک و دور از چشم همه پهن میکردن تا خشک بشه ,
اما حالا اگه یه دور تو خیابون بزنی متوجه میشی منظورم چیه. .
کجا رفت غیرتت مرد؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
غیرت مرد اینه تو خیابون داد بزنه شلوار ساپورت زنانه دونه ای 5 تومان؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
غیرتت اینه که کنار خیابون لباس زنانه. پهن کنی بفروشی؟ ؟ ؟
چه بر سر ما اومده؟ ؟ ؟ ؟ کجا رفت اون همه مردانگی و شرافت و غیرت؟ ؟ ؟





برای نویسنده این مطلب mahshid تشکر کننده ها: 2
Peshang (پنج شنبه فروردين ماه 28, 1393 8:45 pm), bahar (جمعه فروردين ماه 28, 1393 12:07 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
mahshid
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 101
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 21, 1392 4:24 pm
تشکر کرده: 26 بار
تشکر شده: 179 بار
امتياز: 1830

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » جمعه فروردين ماه 28, 1393 12:12 am



مهشید نوشته :
چه بر سر ما اومده؟؟؟ کجا رفت اون همه مردانگی و شرافت و غیرت؟ ؟ ؟


واقعا


نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: بی‌حیایی سرچشمه‌ی همه‌ی بدی‌ها

پستتوسط bahar » جمعه ارديبهشت ماه 5, 1393 3:47 pm



انواع حیا :

1.حیااز خدا
2-حیا از ملائکه
3-حیا از مردم
4-حیا از نفس

اولا:حیا از خدا:
این نوع حیا بالاترین درجه حیاست.
هر وقت در نفس بنده ثابت شد که خدا اورا می بیند و خداوند با او همراه است هر جا که باشد،
در این صورت از کوتاهی از فرمان الهی حیاء می کند.اگر گناهی را انجام دهد.خداوند میفرماید:
الم یعلم بان الله یری.*العلق:14*مگر ندانسته است که خدا میبیند؟
ومیفرماید: ولقد خلقنا الانسان ونعلم ماتوسوس به نفسه ونحن اقرب الیه من حبل الورید.*ق:16*
ما انسان را آفريديم و وسواسهاى نفس او را مىدانيم، و ما به او از رگ قلبش نزديكتريم!
وآیات دیگر که در مورد اطلاع خداوند از کارها و احوال بندگانش هست . واینکه خداوند مراقب بندگانش هست .
در حدیث پیامبرصلی الله علیه وسلم به یارانش میگوید:
استحیوا من الله حق الحیاء فقالوا يارسول الله انا نستحي قال ليس ذاكم ولكن من استحيا من الله حق الحياء
فليحفظ الراس وما وعى والبطن وما حوى وليذكر الموت و البلى ومن اراد الاخرة ترك زينة الدنيا فمن فعل ذلك فقد استحيا من الله حق الحياء .
آن گونه که شایسته است از خدا حیا کنید، گفتیم ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم- بحمدلله- از خداوند شرم و حیا داریم.
آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: چنین نیست حیای شایسته و سزاوار حضرت حق آن است که سر را با آنچه در آن می پروراند، و شکم را با آنچه در خود جای داده است حفظ کنی، و از مرگ و فرسودگی یاد کنی. کسی که قصد آخرت را دارد، زینتهای دنیا را ترک می کند و آخرت را بر دنیا ترجیح می دهد. پس هر کس چنین کند او به راستی آن گونه که سزاوار است از خداوند حیا کرده است .
یک روز مردی با یک زنی خلوت کرد و اورا به فحشاء دعوت داد، بهش گفت فقط ستاره ها مارا میبینند،
زن گفت پس خالق ستاره ها کجاست؟


دوم:حیا از ملائکه:
بعضی از اصحاب میگویند: کسانی با شما هستند که هرگز شمارا ترک نمیکنند، از آنان حیا کنید و با آنها محترم باشید .
وخداوند هم در این مورد هشدار داده ومیفرماید: وان علیکم لحافظین.کراما کاتبین یعلمون ما تفعلون الانفطار*10-12*


سوم:حیا از مردم:
حفظ حقوق مردم نشانه حیاست. حیا از مردم آن است که انسان حقوق مردم را بشناسد و سلسله مراتب میان افراد را رعایت کند.
از حذیفه بن یمان روایت شده که میفرماید:هیچ خیری در کسی نیست که از مردم حیا نمیکند.
وهمچنین پیامبرصلی الله علیه وسلم میفرماید:ما کرهت ان یراه الناس فلا تفعله اذا خلوت.
هر چیزی که دوست نداشتی دیگران آن را از تو ببینند، در خلوت هم آن کار را انجام نده.

چهارم: حیا از نفس:
هرکس از مردم حیا کرد و از خودش حیا نکرد، نفس خودش را کمتر از دیگران دانسته است.
اگر انسان در خلوت چیزی را انجام داد که در آشکارا هرگز نمیتواند آن کار را انجام دهد این شخص هیچ ارزشی برای خودش قائل نشده است.









برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
ostadelyass (شنبه ارديبهشت ماه 6, 1393 12:25 pm), pejmanava (شنبه ارديبهشت ماه 6, 1393 9:24 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890


بازگشت به احادیث و سنت نبوی(ص)

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان