روز قيامت روز جزا دادن به اعمال است و آن عملي جزاء و پاداش دارد كه خالص باشد.
جزاء يعني عَوَض و ما مي خواهيم آن عمل كه ثمن است را بدهيم و در مقابل از خدا مثمن بگيريم كه همان بهشت باشد پس بايد اين ثمن ، تقلبي نباشد.
در دنيا هم اينگونه است شما اگر بخواهيد يك چيزي بخريد اگر اسكناس تقلبي بدهيد آن را قبول نمي كنند و علاوه براينكه در مقابلش چيزي نمي دهند شما را مؤاخذه و سرزنش هم مي كنند بخاطر اينكه داريد كلاهبرداري مي كنيد در قيامت هم عمل ناخالص مثل اسكناس تقلبي است و در مقابلش چيزي نيست بلكه مؤاخذه هم دارد چون مي خواهد سر خدا هم كلاه بگذارد.
رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله در اين رابطه مي فرمايند:
« يقول الله عزوجل : أنا خير شريك فمن عمل لي و لغيري فهو لمن عمله غيري »
يعني : خداوند متعال مي فرمايد كه من بهترين شريكم زيرا اگر كسي كاري را براي من و براي غير من انجام دهد ودر آن عمل خلوص نداشته باشد من تمام آن عمل را به آن غير مي بخشم و چيزي از آن عمل را نمي خواهم.
راوي از حضرت در مورد اين آيه سؤال نمود: « إلا من أتي الله بقلب سليم» (سوره شعراء آيه81 )حضرت فرمودند: « القلب السليم الذي يلقي ربّه و ليس فيه أحد سواه »
يعني: قلب سليم كه در آيه شريفه آمده قلبي است كه ملاقات مي كند پروردگارش را درحاليكه احدي غيراز خدا در آن نيست.
خلاصه اينكه فقط عمل خالص به درد مي خورد و بدون اخلاص هيچ عملي در نزد خدا پذيرفته نمي گردد.
شيطان با آنهمه عبادت در آخر ، كارش به مخالفت نمودن با پروردگارش كشيد پس معلوم مي شود كه در اعمالش خورده شيشه داشته است.
خداوند متعال فرموده:« فسجدوا إلا إبليس كان من الجنّ »
در تفاسير آمده كه قبل از انسانها، أجنّه در زمين حكومت مي كردند و خيلي در زمين فساد كردند ،خداوند لشكريان ملائكه را به جنگ آنها فرستاد و همه را ازبين بردند و ابليس را هم اسير نموده و او را جزو اُسراء به عالم بالا بردند و او شروع كرد به توبه و استغفار به حدّي كه مقام عبوديتش جلوي ملائكه زياد شد كه به ابليس غبطه مي خوردند.
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا عَرَّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ، وَ أَلْهَمَنَا مِنْ شُكْرِهِ، وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِيَّتِهِ، وَ دَلَّنَا عَلَيْهِ مِنَ الْإِخْلَاصِ لَهُ فِي تَوْحِيدِهِ، وَ جَنَّبَنَا مِنَ الْإِلْحَادِ وَ الشَّكِّ فِي أَمْرِهِ.