راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

در این بخش مسایل دینی مربوط به بانوان قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » جمعه آبان ماه 1, 1394 7:42 pm

مظاهر تقليد از غير مسلمانان در خودآرايي
از جمله آنها براي مثال:  

1- قرار دادن حلقه ازدواج در دست راست و انتقال آن به دست چپ در شب زفاف :

اين كار در اصل يك رسم قديمي مسيحيان بوده است، بدين صورت كه داماد حلقه ازدواج را روي انگشت شست دست چپ عروس مي گذارد و مي گويد: قسم به پدر، بعد حلقه را روي سر انگشت سبابه مي گذارد و مي گويد: قسم به پسر، بعد آن را روي سر انگشت وسط مي گذارد و مي گويد: قسم به روح القدس، و زماني كه آمين گفت در مرحله آخر حلقه را در انگشت بنصر ( انگشتى كه بين انگشت وسطى و انگشت كوچك است، و آنرا انگشت انگشتر مي نامند) او قرار مي دهد!.

از دلايلي كه براي گذاشتن حلقه در دست چپ گفته مي شود اين است كه يك رگ خوني كه مستقيم به قلب وصل است در اين دست قرار دارد .     
براي كسب اطلاع بيشتر به     »آداب الزفاف«، ص 123، تاليف شيخ آلباني مراجعه شود.

چيزي كه جاي تاسف دارد [اين است كه] بسياري از ما به اين رسم اشتباه كه هيچ پايه اسلامي ندارد پاي بنديم، و همان طور كه قبًلاً گفتيم اين امر از اصلي ترين اعتقادات باطله نصارى مي باشد.

ممكن است بگويند: منظور مـن پيروي از اين اعتقادات باطل نيست ـ العياذ باﷲ ـ و فقط يك عادت اجتماعي است نه بيشتر.

در جوابش مي گويم كه: آيا در كتاب و سنت چيزي كه مشروعيت استفاده از حلقه را تعيين كرده باشد، وجود دارد؟ آيا زنان پيامبرص و دختران ايشان و زنان صحابه رضوان اﷲ تعالي عليهن أجمعين، اين كار را انجام  داده اند؟.  

در ادامه آيا دوستي و صداقت جزئي از اعتقادات اهل سنت و جماعت نيست؟ آيا ما خواستار مخالفت با غير مسلمانان در روش زندگيمان نيستيم؟

خداوند متعال مي فرمايند :

(اي مومنان! يهوديان و نصارى را به دوستي نگيريد [و به طريق اولي آنان را به سرپرستي نپذيريد]. بعضي از آنها دوست گروه ديگرند. [و در دشمني با شما يكسان و برابرند] هر كس از شما با ايشان دوستي ورزد [و آنان را به سرپرستي بپذيرد] بيگمان او از زمره ايشان به شمار مي آيد. بي ترديد خداوند چنين افراد ستمگرى را [به سوي ايمان] هدايت نمي كند). (۵۱ :المائدة)

وقتي كه اين عادت اجتماعي پايه شرعي ندارد پس در حقيقت برگرفته از آداب و رسوم غير مسلمانان مي باشد.

در اين صورت صحيح نيست كه به ما نسبت داده شود، و براي ما جايز نيست كه از آن پيروي كنيم. زيرا پيامبرص مي فرمايد:
( من تشبه بقوم فهو منهم )،
( كسي كه از گروهي تقليد كرد از جمله آنهاست )

و همچنين پيامبرص فرمودند:
( ليس منا من تشبه بغيرنا، لا تشبهوا باليهود ولا بالنصاری... )
قسمتي از حديثي كه ترمذي آن را تخريج كرده و آلباني حسن شمرده است.

(كسي كه از غير از ما [مسمانان] تقليد مي كند از ما نيست، از يهود و نصاري تقليد نكنيد.... ).

در فتاواي شيخ عبدالعزيز بن باز درباره حكم استفاده از حلقه چنين آمده است :
كه: براي اين كار در شريعت اساسي وجود ندارد، و ترك آن بهتر است و فرقي نمي كند كه حلقه از جنس نقره باشد و يا از چيز ديگري باشد .     
قسمتي از فتواي شيخ: درفتاوي إسلامية، (4/250).

بلكه استفاده از حلقه تا حدي مهم و خطرناك است كه ممكن است به حد شرك برسد.!

علامه شيخ محمد بن صالح بن عثيمين : گفته اند:
(استفاده از حلقه براي مردان و زنان يك بدعت است، و شايد از كارهاي حرام باشد، به اين دليل كه بعضي از مردم معتقدند كه حلقه باعث ادامه پيدا كردن محبت بين زن و شوهر مي شود، و گفته مي شود بعضي از آنها اسم همسر را بر روي حلقه شوهر و اسم شوهر را بر روي حلقه همسر مي نويسند، گويا مي خواهند علاقه ما بين آنها بيشتر شود و اين يكي از انواع شرك است .زيرا آنها به امري اعتقاد پيدا كرده اند كه خداوند آن را نه در تقدير و نه در شريعت به عنوان يك وسيله قرار نداده است. پس چه رابطه اي بين اين حلقه با دوستي و محبت وجود دارد؟.

چه بسيارند زوج هايي كه حلقه دارند ولي در گرفتاري و نگراني و سختي به سر مي برند. پس حلقه به خاطر وجود اين عقيده فاسد نوعي از شرك است و حتي بدون داشتن اين عقيده، [اين كار] تقليد از غير مسلمانان است، به اين دليل كه حلقه از نصارى گرفته شده است و بر اين اساس بر مؤمن واجب است از هر چيزي كه موجب ايجاد خلل دينش مي شود پرهيز كند .
قسمتي از فتواي شيخ : درفتاوي اسلامية ، (4/250).

ادامه دارد ....
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 2, 1394 8:54 am

2- كوتاه كردن و مرتب كردن موها به سبك موهاي زنان غيرمسلمان :

از جمله مسايلي كه در بين ما [زنان] شايع شده است: كوتاه كردن مو مي باشد، و علماء درباره آن نظر مي دهند ولي همه آنها هم رأي هستند كه كوتاه كردن مو به منظور تقليد [از كفار] حرام است.

از شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ درباره حكم كوتاه كردن مو براساس مدلهاي برگرفته شده از غرب پرسيده شد، در جواب ،ايشان ـ حفظه اﷲ ـ چنين فتوا داده اند:
  
( اگر كوتاه كردن مو به دليل تقليد از زنان كافر و فاسق باشد، شكي در حرام بودن آن نيست، هر چند كه بين زنان مسلمان شيوع داشته باشد، بدين علت كه اصل آن كه تقليد كردن است، حرام مي باشد و شايع بودن [اين عمل] آن را مباح نمي سازد،

زيرا رسول اﷲ ص مي فرمايد:
( من تشبه بقوم فهو منهم )
(كسي كه از گروهي تقليد كرد از جمله آنهاست) و فرموده اند ص :
( ليس ﹼمنا ﹶمن ﹼتشبه بغيرنا )،
(كسي كه از غير از ما [مسلمانان] تقليد كند از ما [مسلمانان] نيست).
و قاعده كلي اين است كه هر رسمي كه مخصوص كفار است، انجام دادن آن بخاطر تقليد از آنها جايز نيست، براي اينكه تقليد كردن از آنها در ظاهر، نشان دهنده وجود محبت [نسبت به آنها] در باطن مي باشد.

و خداوند متعال مي فرمايند:
(هر كسي از شما با ايشان [كفار] طرح دوستي و پيمان با آنها بريزد، [و آنان را به سرپرستي بپذيرد] بيگمان او از زمره ايشان بشمار مي رود و شك نيست كه خداوند چنين افراد ستمگر را [به سوي ايمان] هدايت نمي كند)
[۵۱ المائدة]

و پيروي كردن از آنها، [بخاطر] دوست داشتن آنها است، و از نشانه هاي دوست داشتن، تقليد كردن از آنها مي باشد .

قمستي از فتواي شيخ فوزان ـ حفظه اﷲ ـ در كتاب »فتاوي المرأة المسلمة«، (2/516).

شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ در فتواي ديگري به تفصيل گفته اند:
(براي زن جايز نيست كه موهاي پشت سرش را كوتاه كند و موهاي دو طرف سر را بلند نگهدارد. زيرا اين كار باعث بد تركيب شدن مي شود و كار بيهوده اي است. زيرا كه مو بخشي از زيبايي زن مي باشد، و الگو گرفتن از زنان كفار است. همچنين كوتاه كردن مو براساس مدل هاي مختلفي كه به اسم زنان كافر و يا حيوانات مي باشد جايز نيست، مثل مدل موي (ديانا) كه اسم يك زن كافر است، و مدل موي (شيري) يا (موشي).
تقليد از زنان كافر و حيوانات [در مدل مو] به اين خاطر حرام است كه كار بيهوده اي است نسبت به موي زن كه بخشي از زيبايي او محسوب مي شود .

فتواي شيخ فوزان ـ حفظه اﷲ ـ در كتاب فتاوي المرأة المسلمة«، (2/517).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » يکشنبه آبان ماه 3, 1394 12:05 pm

                                
3- استفاده از كلاه گيس :

از جمله مواردي كه استفاده از آن براي تزيين موي زنان ممنوع مي باشد، استفاده از كلاه گيس مي باشد.
و آن عبارت است از موي مصنوعي كه بعضي از خانمها از آن استفاده مي كنند و مدلها و رنگهاي مختلفي دارد و كسي كه آن را مي بيند گمان مي كند كه موي طبيعي است.

نظر به اينكه اين مورد نيز در دايره تقليد از زنان غير مسلمان قرار مي گيرد، و حتي با چشم پوشي از انگيزه آن و اگر چه اين كار به منظور آراستن خود براي همسر باشد، باز هم اين كار حرام است. همانطور كه در فتواي هيئت عالي افتاء نقل شده است:

سوال: حكم استفاده زن از كلاه گيس به منظور آراستن خود براي همسرش چيست؟  

جواب: هر كدام از زوجين بهتر است كه خودشان را به وسيله چيزي كه، هر دو نفر آنها دوست دارند و علاقه بين آنها را بيشتر مي كند، خود را زيبا كنند. ولي اين كار بايد در حدودي كه شريعت اسلام آنرا مباح مي داند، باشد نه آنچه كه حرام است. استفاده از كلاه گيس بين زنان غير مسلمان رواج پيدا كرده است و آنها در استفاده كردن از آن و خودآرايي با آن شهرت دارند. تا حدي كه جزيي از ظاهر و قيافه آنها شده است، پس استفاده كردن از آن براي زن مسلمان و آراستن خود با آن، اگر چه براي همسرش باشد ،باز هم تقليد از زنان كافر مي باشد، و پيامبرص آنرا ممنوع كرده است و فرموده اند:
( من تشبه بقوم فهو منهم )، (كسي كه از گروهي تقليد كرد از جمله آنهاست) و اين دستور درباره كاشتن مو، شدت بيشتري پيدا مي كند، كه پيامبرص آنرا ممنوع كرده و كسي كه آن كار را مي كند، لعنت كرده است .

فتاوي الحجاب واللباس والزينة للمرأة المسلمة، ص 68.
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » سه شنبه آبان ماه 5, 1394 12:30 pm


                                  
4- رنگ كردن و مش كردن مو :

از جمله مواردي كه در جامعه زنان رواج پيدا كرده است رنگ كردن مو به مدلها و رنگهاي مختلف است .

موردي كه در اين زمينه مشروع است، رنگ كردن موي سفيد با رنگي بجز رنگ سياه مي باشد، طبق اين فرموده پيامبرص:
( ﹼ غيروا الشيب ولا تشبهوا باليهود والنصاری)
أحمد و آلباني آنر صحيح شمرده است.
[رنگ] موي سفيد را تغيير دهيد و [در اين كار] از يهوديان و نصارى تقليد نكنيد )

و فرموده اند:
( غيروا الشيب ولا تقربوه السواد)
أحمد و آلباني آنرا صحيح شمرده است.

[رنگ] موي سفيد را تغيير دهيد و آنرا سياه نكنيد.

حكم شرعي حالتهاي رنگ كردن مو براي آراستن را دكتر شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ در فتواي زير بيان كرده اند:
  
سوال: حكم رنگ كردن تمام مو با يكي از رنگهاي (قرمز، زرد، سفيد، طلايي) چيست؟ و حكم مش كردن مو چيست؟.
(مش كردن مدلي است كه از غرب وارد شده و زنانمان آنرا پذيرفته اند كه عبارت است از رنگ كردن دسته هاي پراكنده مو، با رنگي كه مخالف رنگ [اصلي] مو مي باشد ،مانند: سفيد يا قرمز يا طلايي. در نتيجه مو رنگارنگ مي شود، قسمتي از آن رنگ طبيعي دارد و قسمتي ديگر رنگ مصنوعي دارد) .

جواب: رنگ كردن موي سفيد مستحب است مگر با رنگ سياه، مثلاً با حناء و وسمه و .... ولي سياه كردن موي سفيد جايز نيست، بنا به فرموده پيامبرص:  ( غيروا هذا الشيب وجنبوه السواد )[رنگ] موي سفيد را تغيير دهيد و آنرا سياه نكنيد).
اين حكم براي زن و مرد مشترك است .

اما در مورد موهايي كه سفيد نيستند، پس به همان شكل و وضعيت اصلي و طبيعي خودشان باقي مي مانند و تغيير داده نمي شوند، ولي اگر بد رنگ باشند، براي بدست آوردن رنگ مناسب، با رنگ كردن، اين زشتي مو را از بين مي برند. اما موي طبيعي كه ،رنگ آن زشت نيست، آن را به حالت طبيعي خود باقي مي گذارند. زيرا دليلي براي رنگ كردن آنها وجود ندارد. اگر رنگ كردن مو به روشي باشد كه تقليد از زنان كافر و مدهاي وارداتي شمرده شود، شكي در حرام بودن آن نيست و فرقي ندارد كه كل موها يك رنگ زده شده باشند يا رنگارنگ باشند،
(كه همان مش كردن است)     
كتاب »فتاوي المرأة المسلمة«، (2/520) با اندكي تصرف.

نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » چهارشنبه آبان ماه 6, 1394 11:25 pm

5- بلند كردن ناخن و لاك زدن :

بلند كردن ناخن دستها و آغشتن آنها به رنگهاي جرم دار كه لاك نام دارد در بين بسياري از زنان رواج پيدا كرده است. بعضي از علما به عدم مشروعيت اين كار فتوي داده اند. نمونه هايي از اين فتواها چنين است:
  
سوال: كوتاه نكردن ناخنها بيشتر از چهل روز چه حكمي دارد؟.  

جواب: اگر كسي كه اين كار را انجام داده به علت پيروي از كفار ـ كه فطرت آنها از راه درست منحرف شده است ـ اقدام به اين كار نمايد، اين كار حرام است، زيرا پيامبرص فرموده اند: ( من تشبه بقوم فهو منهم)، »كسي كه از گروهي تقليد نمايد از جمله آنهاست)
اما اگر كسي كه ناخنهايش را بيش از چهل روز نگه داشته است دليلي به جز پيروي از خواهش دروني نداشته باشد، اين كار او مخالف با سرشت طبيعي و مخالف با آنچه كه پيامبرص براي امتشان تعيين كرده اند مي باشد .
الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة«، (3/911)
                                            
سوال: حكم بلند گذاشتن و لاك زدن به ناخن چيست؟ با اين آگاهي كه قبل از لاك زدن وضو مي گيريم و بعد از بيست چهار ساعت آنرا پاك مي كنم .

جواب: بلند گذاشتن ناخنها خلاف سنت است، و از پيامبرص نقل شده است كه فرموده اند:
( الفطرة خمس: الختان، والاستحداد، وقص الشارب، ونتف الإبط وقلم الأظافر )
(پنج مورد [جزيي از] فطرت هستند: ختنه كردن، و ازاله موي عورت، و كوتاه كردن سبيل، و كندن موهاي زائد زير بغل، و كوتاه كردن ناخنها).

به تاخير انداختن اين كارها بيشتر از چهل روز جايز نيست و از أنس رض نقل شده است كه گفته اند: ( وقت لنا رسول اﷲص في قص الشارب وقلم الظفر ونتف الإبط وحلق العانة أ لاَّ  نترک ﹰشيئا من ذلک أكثر من أربعين لیله ).
(پيامبرص درباره كوتاه كردن سبيل و گرفتن ناخن و كندن موهاي زايد زير بغل و ازاله موي عانه، براي ما تعيين كردند كه هيچكدام از آنها را بيشتر از چهل شب به تاخير نيندازيم)، زيرا بلند گذاشتن آنها شبيه شدن به حيوانات و بعضي از كافران  ميباشد .

أما (لاك زدن به ناخن)، ترك كردن اين كار بهتر است، و هنگام وضو گرفتن بايد آنرا پاك كرد، زيرا مانع رسيدن آب به ناخن مي شود .  
فتاوي المرأة المسلمة«، (1/242).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » جمعه آبان ماه 15, 1394 2:13 pm

ب) نمونه هاي تقليد زنان از مردان :

1- پوشيدن لباسهاي مردانه :

از جمله كارهايي كه براي زنان حرام است:

پوشيدن هر لباسي كه شكل آن مانند لباسهاي مردانه مثل پيراهن، باشد .

از دكتر شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ درباره حكم پوشيدن لباسهاي زنانه اي كه شبيه لباسهاي مردانه است، براي زنان پرسيده شد؟.  
                                          
ايشان ـ حفظه اﷲ ـ در جواب گفتند:  
نبايد لباس زنانه شبيه لباس مردانه باشد، و پيامبرص زناني را كه از مردان تقليد مي كنند، و قيافه و ظاهر مردانه به خود مي گيرند، لعنت كرده اند. تقليد كردن زن از مرد در لباس اين است كه زن لباسهايي را كه در عرف هر جامعه از نظر نوع و توصيفات آن به مردان اختصاص دارد، بپوشد .     
كتاب (الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة)، (3/848).

2- پوشيدن شلوار :

از مصيبتهايي كه در سالهاي اخير به آن دچار شده ايم، شيوع پوشيدن شلوار در بين گروههاي متوسط زنان جامعه است. اين نوع لباس با شخصيت زن مسلمان بيگانه است و باعث ترك حيايي كه راز زيبايي زن مي باشد، مي گردد!.
  
علما درباره حكم پوشيدن شلوار فتواهاي بسياري داده اند، براي مثال:

سوال: آيا جايز است كه زنان مانند مردان، شلوار بپوشند؟.

جواب: زن نبايد لباسهاي تنگ بپوشد، براي اينكه بدنش را مشخص مي كند. و اين كار فتنه برانگيز است و شلوارها غالباً تنگ هستند و اعضاء بدن را كه پوشانده اند، نمايان مي سازند، همچنين شلوار پوشيدن زنان، تقليد آنها از مردان است و پيامبرص زناني كه خود را شبيه مردان مي كنند، لعنت كرده اند .     
فتاوي المرأة المسلمة، (3/850).

سوال: مد جديدي كه بعد از شيوع آن در غرب، هم اكنون در بين زنان [مسلمان] رواج پيدا كرده است، پوشيدن شلوارهاي تنگ مي باشد كه با استقبال زيادي از طرف آنها روبرو شده است، حكم اين مساله چيست؟.

جواب: براي زن پوشيدن چيزي كه تقليد از مردان و يا تقليد از زنان كافر مي باشد و همچنين پوشيدن لباسهاي تنگي كه اعضاي بدن او را نشان مي دهد و باعث جلب توجه مي شود، جايز نيست. و در نتيجه شلوار كه تمام اين ممنوعيتها را به همراه دارد، پوشيدن آن براي او جايز نيست .
فتواي شيخ صالح فوزان در كتاب فتاوي المرأة المسلمة، (1/438).

و در فتواي علامه شيخ محمد بن صالح بن عثيمين :: درباره اين موضوع، مساله اي را توضيح داده اند كه بسياري از زنان نسبت به آن بي اطلاع هستند، و گفته اند: و حتي اگر شلوار گشاد باشد، باز هم به دليل اينكه تشخيص دادن هر كدام از پاها از يكديگر داراي وجهي از پوشيده نبودن است، [پوشيدن آن جايز نيست] و ديگر اينكه اين ترس وجود دارد كه [پوشيدن شلوار گشاد] تقليد زنان از مردان باشد، به اين دليل كه شلوار از لباسهاي مردانه است .
به تفصيل فتوي در كتاب »الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة«، (3/852) مراجعه شود.

آيا بعد از اين مجالي براي تفكر باقي مي ماند! پس هنگامي كه پوشيدن شلوار به هر صورتي كه باشد، و حتي اگر شلوار گشاد باشد، جايز نيست، و ديگر چه اصراري بر پوشيدن آن است؟ و چرا از ترك آن شانه خالي مي كنيم؟ و كسي كه آن را  ميپوشد، جز گناهان پي در پي چه چيزي به دست مي آورد؟ مثل گناه پوشيدن شلوار، و گناه چشمهاي كه به آن نگاه مي كنند، و گناه هر زن مسلماني كه در پوشيدن لباس از آن تقليد  ميكند!.
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » جمعه آبان ماه 15, 1394 2:15 pm

نمونه هاي تقليد زنان از مردان در خودآرايي :

اولاً: كوتاه كردن مو مانند مردان :

در ميان جريانهاي وارداتي از سوي غير مسلمانان، با تاسف بسيار، ملاحظه  ميشود كه بعضي از دختران جوان اقدام به كوتاه كردن موهايشان به سبك موهاي مردان مي كنند كه به اسم »اصلاح مردانه« مشهور است .

اين نوع كوتاه كردن مو حرام است، براي اينكه تقليد از مردان است و در فتواي علامه شيخ محمد بن صالح بن عثيمين : كه در پايين ذكر شده آمده است:  

سوال: حكم كوتاه كردن مو براي زنان چيست؟.  
جواب: اگر كوتاه كردن موي سر تا حدي باشد كه مانند موي سر مردان بشود، اين كار، حرام و از جمله گناهان كبيره است، به اين دليل كه پيامبرص زناني كه خود را شبيه مردان مي كنند، لعنت كرده اند.
ولي اگر كوتاه كردن موي سر به اين حد نرسد، در مورد آن بين علما اختلاف نظر وجود دارد، و قول مشهور عقيده امام احمد است كه اين كار را مكروه دانسته است، و كوتاه كردن موي سر را براي زن، چه از جلو سر و چه از قسمت پشت سر، مكروه دانسته است، و زماني كه [اين كوتاه كردن مو] به حدي برسد كه شبيه موي سر مردان شود، و همچنين اگر زن موي سرش را مانند موي سر زنان كافر كوتاه كند، حرام مي باشد. زيرا پيامبرص فرموده است:
( من تشبه بقوم فهو منهم )، ( كسي كه از گروهي تقليد كرد از جمله آنهاست ).
  
كتاب »فتاوي المرأة المسلمة«، (2/513).

و ديده شده است، زني كه لباس مردانه مي پوشد و موهايش را مثل موي آنها كوتاه مي كند، در صحبت كردن و راه رفتن و ديگر حركاتش ،عمدي يا غير عمدي مانند مردها عمل مي كند! و منشأ اخلاقهاي منحرفي كه، امروزه از بعضي از دختران سر مي زند، اين امور هستند.
پس خواهر مسلمانم از اين مسايل كه مورد لعن و نفرين هستند و باعث دوري از رحمت خداوند ـ عزوجل ـ مي شوند، پرهيز كن.
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » جمعه آبان ماه 15, 1394 2:17 pm

چهارم: پرهيز از محرمات :

يكي از مهمترين مواردي كه درباره لباس و آرايش در نظر گرفته شود، اجتناب از هر چيزي میباشد كه دين حنيف اسلام آنرا در مورد لباس و آرايش حرام كرده است .

كه اين امور دو دسته هستند.

الف: مواردي كه پوشيدن آنها حرام است:

زن مسلمان بايد بسيار دقت كند تا از هر آنچه كه خداوند در زمينه لباس و زينت حرام نموده اند، فاصله بگيرد، براي مثال:
  
1- پوشيدن لباسي كه تصوير جانداري بر روي آن كشيده شده است:
  
منظور از جانداران، انسانها و حيوانات مي باشند. و اين كار از اعمال ممنوعه اي است كه بسياري از زنان مسلمان آنرا دست كم گرفته اند، تا حدي كه در جامعه شيوع پيدا كرده است، براي دست كشيدن از اين كار فقط فرموده رسول اﷲص كافي است كه فرمودند:
(لا تدخل الملائكة      ﹰبيتا فيه كلب ولا صورة)      متفق عليه.
(فرشتگان به خانه اي كه در آن سگ و تصوير باشد وارد نمي شوند ).

حكم عكس شامل هر چيزي است كه به صورت مجسمه يا غير آن باشد، همان طور كه شيخ محمد بن صالح بن عثيمين:: در فتواي زير به آن اشاره كرده است:
  
( كسي كه اين قول به ما بسته كه ما گفته ايم: حرام بودن تصوير فقط شامل مجسمه مي شود، و چيزهاي ديگر حرام نيستند، به ما دروغ بسته است، و ما  ميبينيم كه پوشيدن لباسي كه بر روي آن تصوير است، حرام مي باشد، حال چه لباس بچه ها باشد و چه لباس بزرگسالان، و عكس گرفتن براي يادگاري و دلايل ديگر جايز نيست، مگر براي كارهاي ضروري كه به عكس نياز دارند، مثل گرفتن شناسنامه و گواهينامه .

كتاب الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة، (3/859)، با اختصار.

موردي كه موظفيم به آن اشاره كنيم اين است كه بسياري از لباسهاي كودكان ـ و اگر نگوييم همه آنها ـ داراي تصاوير جانداران هستند، تا جايي كه مادران هنگام خريد لباس براي كودكانشان از كثرت لباسهايي با نقش تصاوير جانداران در بازار سرگردان  ميشوند .

شايد دليلي كه بازرگانان را به توزيع چنين كالاهايي تشويق مي كند، استقبال گسترده اي است كه از طرف زنان با آن روبرو هستند! پس اگر هر زن مسلماني از خريد لباسهايي كه تصاوير جانداران بر روي آنها وجود دارد، چه براي خودش و چه براي فرزندانش  ،چشم پوشي كند، آيا در اين صورت از تجار انتظار استمرار توزيع چنين لباسهاي حرامي مي رود؟.
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 18, 1394 3:54 pm

راهنمایی های ارزشمند درباره لباس وآرایش زنان:

2- لباسهايي كه بدن را نمي پوشانند :

يكي از بزرگترين مصيبتهايي كه امت اسلامي به آن دچار شده است: سهل انگاري بسياري از زنان و دختران مسلمان در پوشيدن لباسهايي مانند لباس هاي نازك مي باشد. كه بدن را نمي پوشانند و حجم و رنگ بدن را ظاهر مي كند، و يا به خاطر كوتاه بودن، يا باز بودن اين لباسها، باعث مي شود كه بعضي از اجزاء بدن نمايان شود، و يا تنگي آنها حجم بدن را نمايان مي سازد.

با نظري گذرا به فروشگاه هاي لباس زنانه حجم مصيبتي را كه امت، امروزه به خاطر غريب بودن دين، بدان دچار شده اند براي ما مشخص مي شود.

به خدا قسم كه اشك در چشمان هر مسلمان با غيرتي خشك مي شود و به زبان حال مي گويد:

آيا اين لباس شرم آور شايسته جگر گوشه هاي حضرت عايشه و حضرت فاطمه علیهما السلام است؟ [در اين ميان] چيزي كه قلب را به درد مي آورد و جريحه دار مي كند ،شدت استقبال بسياري از زنان مسلمان از اين لباسهاي زشت مي باشد، و اينكه آنها در مقابل محارمشان و زنان ديگر به پوشيدن اين لباسها افتخار مي كنند! لباسهاي بلندي كه تا قسمت ران چاك دارند، و لباسهاي كوتاهي كه تا زانوي پا را نشان مي دهند، و لباسهاي نازكي كه همه اعضاي بدن زير آنها ديده مي شود، و لباسهاي تنگي كه حجم عضوهاي بدن را نشان مي دهند، مثل اينكه هيچ لباسي نپوشيده باشند! و لباسهاي شرم آوري كه سينه و پشت و دستها و رانها را نشان مي دهند! و حتي لباسهايي كه شكم را نشان مي دهد! پس بعد از اين چه چيزي باقي مانده كه بايد از چشمها پنهان بماند؟.!



نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 18, 1394 3:59 pm



چيزي كه در بين بعضي از طبقات متوسط زنان شايع شده اين است كه حد پوشش
[يا همان عورت] زنان، هنگامي كه در ميان زنان هستند، به تقليد از حد عورت مردان در ميان خودشان، همان حد ناف تا زانو مي باشد كه اين گفته هيچ دليل و اعتباري ندارد.

از یکی ازعلمای بزرگ سوال شد که بسياري از زنان فكر مي كنند كه حد پوشش زن در ميان زنان از ناف تا زانو مي باشد، پس بعضي از آنها در پوشيدن لباسهاي بسيار تنگ و يا لباسهاي بازي كه قسمتهاي زيادي از سينه و دستهاي آنها را نشان مي دهد، ترديدي نمي كنند، توضيح شما در اين باره چيست؟.

ایشان جواب دادند :
آنچه كه از زنان مسلمان خواسته مي شود، فروتني و حياست و اينكه الگوي خوبي براي خواهران مسلمانشان باشند. در ميان جمع زنان آن مقدار از اعضاء خود را آشكار كنند كه عادت زنان مسلمان پايبند [به دين] مي باشد و اين كار خيلي بهتر است ،براي اينكه سهل انگاري در آشكار كردن قسمتهايي كه دليلي براي آشكار كردن آنها وجود ندارد، باعث سهل انگاري بيشتري مي شود، و به بي حجابي ـ كه حرام است ـ منجر مي گردد.

كتاب الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة، (3/1041).

لباسهاي تنگ و كوتاه دختران خردسال نيز به اين مورد، ملحق مي شوند.

برای یک مسلمان بهتر است که چنين لباسهايي كه كوتاه هستند را به دخترانشان نپوشانند، براي اينكه اگر به آن عادت كنند، اين كار را ادامه مي دهند و براي آنها عادي مي شود، اما اگر از كودكي به داشتن حيا، عادت داده شوند، اين حالت تا بزرگسالي در آنها باقي مي ماند. امري كه خواهران مسلمانم را به آن توصيه  ميكنم اين است كه از پوشيدن لباسهاي  خارجيها كه دشمنان دين هستند، خودداري كنند و دخترانشان را به بر تن كردن لباسهايي عادت بدهند كه بدن را مي پوشاند و آنها را با حيا تربيت كنند، زيرا حيا جزيي از ايمان است)
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 18, 1394 4:01 pm

راهنمایی های ارزشمند درباره لباس وآرایش زنان:

لباسهايي كه داراي نوشته هاي خارجي و يا تصويرهاي حرام هستند :

امروزه در بازارها، لباسهايي كه داراي تصاوير و شكلهايي مثل صليب و يا جمله هايي كه به زبانهاي بيگانه نوشته شده است و در بر دارنده معاني فاسد اعتقادي و اخلاقي هستند، و با دين ما در تعارض اند، به طور چشم گيري پخش شده است.

از شيخ محمد بن صالح بن عثيمين : پرسيده شده است كه:
  
سوال: پوشيدن لباسهايي كه جملات انگليسي بر روي آنها نوشته شده و اين كلمات شايد معاني بدي داشته باشند، حكم آنها چيست؟ و آيا اين كار حكم تقليد را دارد؟.

جواب: در ابتدا بايد جملات و يا حروفي كه به زباني، غير از زبان مادري نوشته ،معاني آنها را سوال كنيم زيرا ممكن است معاني بد و غير اخلاقي داشته باشند، لباسهايي كه بر روي آنها جملات انگليسي و يا جملاتي كه به هر زباني راهنمایی های ارزشمند درباره لباس وآرایش زنان:

لباسهايي كه داراي نوشته هاي خارجي و يا تصويرهاي حرام هستند :

امروزه در بازارها، لباسهايي كه داراي تصاوير و شكلهايي مثل صليب و يا جمله هايي كه به زبانهاي بيگانه نوشته شده است و در بر دارنده معاني فاسد اعتقادي و اخلاقي هستند، و با دين ما در تعارض اند، به طور چشم گيري پخش شده است.

از شيخ محمد بن صالح بن عثيمين : پرسيده شده است كه:
  
سوال: پوشيدن لباسهايي كه جملات انگليسي بر روي آنها نوشته شده و اين كلمات شايد معاني بدي داشته باشند، حكم آنها چيست؟ و آيا اين كار حكم تقليد را دارد؟.

جواب: در ابتدا بايد جملات و يا حروفي كه به زباني، غير از زبان مادري نوشته ،معاني آنها را سوال كنيم زيرا ممكن است معاني بد و غير اخلاقي داشته باشند، لباسهايي كه بر روي آنها جملات انگليسي و يا جملاتي كه به هر زباني به جز زبان مادري نوشته شده است، پوشيدن آنها جايز نيست مگر اينكه شخص از بي غرضي اين جملات مطمئن شود، و اينكه به شرافت انسان خللي وارد نمي كند، و براي تكريم كافران نيست. زيرا كه ،اين نوشته ها گاهي براي تجليل از كفاري مثل بازيكنان فوتبال، بازيگران، مخترعان و ... استفاده مي شود.

پس اگر بر روي لباسها چنين مواردي وجود داشت، پوشيدن آنها حرام است.

به همين دليل قبل از پوشيدن چنين لباسهايي بايد معناي كلمات نوشته شده بر روي آنها را پرسيد ).
الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة، (3/857).

پس خواهر مسلمانم، قبل از خريدن لباسهايي كه كلمات بيگانه بر روي آنها نوشته شده است، دقت كن تا معناي آنها را متوجه شوي، تا با اين كار براي دشمنان اسلام، در گمراه كردن و خدشه وارد كردن به شرافتمان، فرصتي به وجود نياوريم.


جز زبان مادري نوشته شده است، پوشيدن آنها جايز نيست مگر اينكه شخص از بي غرضي اين جملات مطمئن شود، و اينكه به شرافت انسان خللي وارد نمي كند، و براي تكريم كافران نيست. زيرا كه ،اين نوشته ها گاهي براي تجليل از كفاري مثل بازيكنان فوتبال، بازيگران، مخترعان و ... استفاده مي شود.

پس اگر بر روي لباسها چنين مواردي وجود داشت، پوشيدن آنها حرام است.

به همين دليل قبل از پوشيدن چنين لباسهايي بايد معناي كلمات نوشته شده بر روي آنها را پرسيد ).
الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة، (3/857).

پس خواهر مسلمانم، قبل از خريدن لباسهايي كه كلمات بيگانه بر روي آنها نوشته شده است، دقت كن تا معناي آنها را متوجه شوي، تا با اين كار براي دشمنان اسلام، در گمراه كردن و خدشه وارد كردن به شرافتمان، فرصتي به وجود نياوريم.


نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 18, 1394 4:03 pm



دوم: مواردي كه خودآرايي به وسيله آنها حرام است :

از جمله مسايل اجتناب ناپذير براي زن مسلمان، در مورد دقت كردن او در آرايش و زيبايي اش، اين است كه در پي چيزهاي حلال باشد و از هر آرايش حرامي خودداري كند. براي مثال:                              
1- برداشتن ابرو :

ابرو برداشتن از كارهاي حرامي است كه در بين زنان و دختران به طور چشم گيري رواج پيدا كرده است .... و از جمله گناهان كبيره مي باشد، بنابر قول كلي عبداﷲ بن مسعودرض كه گفته است: زناني كه بر روي بدن ديگران خالكوبي مي كنند و زناني كه خالكوبي بر روي آنها انجام مي شود و زناني كه ابرو برمي دارند و زناني كه براي زيبايي بين دندانهاي خود فاصله ايجاد مي كنند و آفرينش خداوند تعالي را تغيير مي دهند ،خداوند بر آنها لعنت فرستاده و من چرا نبايد كساني را كه پيامبرص بر آنها لعنت فرستاده اند، نفرين كنم و در قرآن آمده است كه :
( وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ )
و آنچه که رسول الله به شما بدهد آن را بگیرید، و از آنچه که شما را از آن نهی کرده است پس خودداری کنید، و از الله بترسید، بی‌گمان الله سخت کیفر است. [الحشر: 7].
(اموري را كه پيغمبر براي شما [از احكام الهي] آورده است اجرا كنيد).
( البخاري.)

حتي اگر برداشتن ابرو به منظور خودآرايي براي همسر باشد [ممنوع است.]

همانطور كه شيخ محمد بن صالح بن عثيمين : فتوي داده اند، هنگامي كه درباره حكم برداشتن ابرو مخصوصاً وقتي كه ابروها پهن هستند و باعث ناراحت شدن شوهر مي شوند، از ايشان پرسيده شد كه: آيا اين كار به منظور آراستن خود براي شوهر درست است؟.

ايشان جواب دادند كه: برداشتن ابرو جايز نيست و رسول خداص كسي را كه ابروي ديگران را بر مي دارد و كسي كه از ديگران مي خواهد تا ابروي او را بردارند و يا خودش اين كار را انجام مي دهد، نفرين  كرده اند، و اين عمل حرام است و خداوند براي آنچه كه مقدر  كرده اند حكمتي دارند. پس بعضي از مردم ظاهر زيبايي دارند، و بعضي ديگر اين چنين نيستند، و همه كارها به دست خداوند ـ عزوجل ـ صورت مي گيرد و بر شخص واجب است كه صبر كند، و أجر خود را از خداوند ـ عزوجل ـ بگيرد و به خاطر رسيدن به خواسته هايش به حرام نيفتد.
نبايد هيچ كس موي ابروي را بكند مگر زماني كه مو در قسمتهايي خارج از ابرو روييده باشد، مثل خالي كه روي آن مو روييده است، پس مي تواند اين موها را از بين ببرد، كه در اين صورت از بين بردن يك نقص زشت مي باشد، و خودآرايي نيست .

كتاب الفتاوي منار الاسلام، (3/382).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 18, 1394 4:05 pm



امروزه روشي در بين زنان رواج پيدا كرده است كه »تاتو ،tattoo« ناميده  ميشود و با آن به ابروها يك شكل دايمي  ميدهند و اين كار بوسيله پخش كردن سرمه در زير پوست با استفاده از سوزن به روش اتوماتيك صورت  ميگيرد كه بيشتر از يكسال دوام دارد هزينه هنگفتي را نیز در پي دارد.

اين كار به دليل تغيير دادن اصل خلقت و زيان استفاده از مواد شيميايي براي ابرو حرام  ميباشد .
به كتاب ضوابط هامه في زينة المرأة، ص 34، مراجعه شود.

برداشتن ابرو، شامل كندن و كوتاه كردن ابرو نيز مي شود، همانطور كه در فتواي شيخ محمد به صالح بن عثيمين آمده است:
  
سوال: حكم كوتاه كردن و يا برداشتن بعضي از قسمتهاي ابرو چيست؟

جواب: برداشتن ابرو از گناهان كبيره است، و پيامبرص كسي كه ابروي ديگران را بر مي دارد، و كسي كه از ديگري مي خواهد كه ابروي او را بر دارند، نفرين كرده اند. و پيامبرص اين كار را به زنان اختصاص داده اند، زيرا زنان هستند كه از اين عمل براي زيبايي استفاده مي كنند، اگر مردي اين كار را انجام دهد، اين مرد نيز همانند زنان ملعون مي باشد ـ العياذ باﷲ ـ و علما كوتاه كردن ابرو را همانند برداشتن ابرو، مي دانند براي اينكه آفريده خداوند را تغيير مي دهد، و برداشتن و كندن موي ابرو با كوتاه كردن آن تفاوتي ندارد. بي ترديد بهتر است از انجام اين كار خودداري شود، و فرد مسلمان اعم از زن و مرد بايد از آن اجتناب نمايد .

كتاب »فتاوي المرأة المسلمة«، (2/536).
                                                 
از جمله مواردي كه به اين موضوع مربوط مي شود »رنگ كردن ابرو« مي باشد وبه تازگي در بين زنان رواج پيدا كرده است، و بدين ترتيب كه: زن شكل معيني را كه براي ابروي خود در نظر گرفته است، مشخص مي كند و سپس موهاي زايد بالا و پايين ابرو را به رنگ پوست خود در مي آورد، به طوري كه از فاصله دور شكل آن مانند ابرو برداشتن است. اين عمل طبق فتواي هيئت عالي افتا، حرام مي باشد:

بعد از تحقيقاتي كه كميته براي فتوي دادن [درباره اين موضوع] انجام داد، چنين جواب داد كه: هم رنگ كردن بالا و پايين ابروها به روش ذكر شده ممنوع است، زيرا اين عمل تغيير آفريده خداوند سبحان مي باشد، و بدليل مشابهت آن با برداشتن ابرو از نظر شرعي حرام است، و اگرچه اين كار در معني شبيه به ابرو برداشتن است، و اگر اين كار تقليدي از كفار باشد و يا استفاده از آن براي بدن و مو ضرر داشته باشد، حرمت آن بيشتر است. زيرا خداوند مي فرمايد :

(خود را با دست خويش به هلاكت نيفكنيد). [۱۹۵ :البقرة

و پيامبرص فرموده است: ( لا ضرر ولا ضرار )، نه ضرر ببينيد و نه ضرر برسانيد.
وباﷲ التوفيق.
     
به فتواي شيخ ابن عثيمين در كتاب »فتاوي المرأة المسلمة«، (2/536)، مراجعه شود.

مواردي كه زير مجموعه ابرو برداشتن كه عملي حرام است، نمي شود عبارتند از: زايل كردن موهايي كه در قسمتهاي غير معمول از بدن مي رويند، مانند سبيل در آوردن در خانمها، و روييدن مو بر روي گونه ها كه از بين بردن آنها به اين دليل كه بر خلاف عادت اند و براي زن زشت مي باشد، اشكالي ندارد .

فتواي هيئت عالي افتاء شماره( 21778) در تاريخ 29/12/1421 ه . ق.

خلاصه مطالب: دستكاري بيهوده ابرو اعم از برداشتن و كوتاه كردن آن حرام است. به اين دليل كه سبب دور شدن از رحمت خداوند متعال مي شود .
پس خواهر عزيزم آيا ما از رحمت خداوند متعال در دنيا و آخرت بي نياز هستيم؟ در حالي كه خداوند هيچ كس را بدون رحمت خودش وارد بهشت نمي كند، پس چگونه در مرتكب شدن به گناهاني كه بين ما و رحمت خداوند متعال فاصله مي اندازند، سهل انگاري مي كنيم؟.
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 18, 1394 4:08 pm



2- خالكوبي :

بدين صورت است كه پوست را با سوزن سوراخ مي كنند تا اينكه از آن خون بيايد ،سپس جاي سوزن را با سرمه و يا رنگ نيلي و يا جوهر و يا چيزهاي ديگر پر مي كنند ،در نتيجه محل خالكوبي شده سبز و يا آبي مي شود. مردم در استفاده از خالكوبي تنوع به خرج مي دهند و بعضي از آنها بر روي دستشان قلب و يا اسم كسي را كه دوستش دارند ،مي نويسند.و بعضي از زنان لبهاي خود را براي هميشه به رنگ سبز در مي آورند .

خالكوبي با استناد به عباراتي كه انجام دهنده اين كار را نفرين كرده اند، حرام مي باشد .

زيرا استفاده از لعنت براي كارهاي غير حرام، كاربردي ندارد .
     
كتاب »ضوابط هامة في زينة المرأة«، ص 36.

اين مطلب از حديث ابن مسعودرض كه در بخش ابرو برداشتن به آن اشاره كرديم ،برداشت مي شود.

دلايلي كه به وسيله آنها خالكوبي حرام شده است عبارتند از: تغيير آفريده خداوند ـ تعالي ـ و همچنين باقي ماندن جاي سوزن كوبي، و همچنين به درد آوردن عضو زنده، و اذيت شدن انسان، بدون دليل كه نيازي به آن وجود داشته باشد .
منبع سابق ص 36.

در جواب اين سوال كه حكم خالكوبي چيست و آيا دختر بچه اي كه خالكوبي بر روي او انجام شده گناهي دارد؟ شيخ محمد بن صالح بن عثيمين گفته اند:
خالكوبي حرام است و از جمله گناهان كبيره مي باشد، به اين دليل كه پيامبرص كسي كه خالكوبي را بر روي ديگران انجام مي دهد و كسي كه از ديگران مي خواهد تا بر روي او خالكوبي انجام دهند، نفرين كرده اند، پس زماني كه بر روي دختر خردسالي، خالكوبي انجام شود و اين در حالي است كه خودش نمي تواند مانع اين كار شود، پس او هيچ گناهي ندارد، و كسي كه اين كار را با او كرده است گناهكار مي باشد.
زيرا خداوند از هر شخصي به اندازه توانايي اش انتظار دارد و او را مؤاخذه مي نمايد. اين دختر خردسال نمي تواند از اين كار جلوگيري كند ولي كسي كه اين كار را با او انجام داده گناهكار است، و اين شخص بايد خالكوبي را در صورتي كه به او آسيبي نرسد، پاك كند .

منار الإسلام«، (3/830).

برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها:
pejmanava (دوشنبه آبان ماه 18, 1394 10:52 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » پنج شنبه آبان ماه 21, 1394 3:47 pm

راهنمایی های ارزشمند درباره لباس وآرایش زنان:

3- فاصله انداختن بين دندانها :

امام شوكاني گفته اند: فاصله انداختن بين دندانها معمولاً براي ايجاد فاصله بين دندانهاي جلو با بقيه دندانها انجام مي شود، زنان كهنسال براي جوانتر جلوه دادن خود اقدام به اين كار مي كنند. به اين دليل كه اين فاصله كم بين دندانها مخصوص دختران كم سن و سال مي باشد، و زن زماني كه پير شد و سنش بالا رفت از اين كار براي خوش سيما شدن خود و اينكه خود را در نظر ديگران كم سن و سال جلوه دهد، استفاده مي كند.
با توجه به حديث ابن مسعود رض كه قبلاً ذكر شد، اين عمل حرام است. دليل حرام بودن اين كار، استفاده از آن به منظور خودآرايي مي باشد. اما اگر اين كار به منظور درمان انجام شود مشكلي ندارد.
چنانكه در فتواي دكتر شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ ذكر شده است:
براي زن مسلمان فاصله انداختن بين دندانها به منظور ايجاد زيبايي حرام مي باشد، كه اين كار با تراشيدن دندان و ايجاد فاصله هاي كم به منظور زيباتر شدن استفاده مي شود، ولي اگر دندانها نامنظم اند و به مرتب شدن نياز داشته باشند و يا اينكه دچار كرم خوردگي شده اند و نياز به ترميم دارند، اين كار مشكلي ندارد، براي اينكه اين عمل با هدف درمان و از بين بردن مشكل دندانها توسط پزشك متخصص انجام مي شود .     
كتاب »الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة«، (3/868).

حكم تراشيدن دندان، شامل ارتودنسي كردن دندان كه به تازگي در بين مردم رواج پيدا كرده نمي شود. از دكتر شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ سوال شد كه آيا ارتودنسي كردن دندانهايي كه نامرتب هستند جايز است؟.
  
ايشان در جواب گفته اند: زماني كه دندانها نامرتب اند و نياز به برطرف كردن اين مشكل ديده مي شود، اشكالي ندارد، ولي هنگامي كه به اين كار نيازي نيست. انجام دادن آن ممنوع مي باشد، و بلكه از تراشيدن دندان و فاصله انداختن بين آنها نهي شده است، و اين كار به علت بيهوده بودن آن، و ايجاد تغيير در آفريده خداوند ممنوع است، ولي شخص براي برطرف كردن مشكل دندانها و همچنين براي زماني كه بدون مرتب كردن دندانها نمي تواند غذا بخورد، مي تواند از اين عمل استفاده كند .
     
منبع سابق( 3/869).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

بعدي

بازگشت به دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان