خوراكی هایی مفید برای تقویت و سلامت مو

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

خوراكی هایی مفید برای تقویت و سلامت مو

پستتوسط aylar-salehi » يکشنبه ارديبهشت ماه 2, 1397 2:03 pm


عضويت  / ورود
برای همه موضوعی دردناك است.
در این مقاله مواد غذایی که برای رشد و حفظ شادابی مو مفید است برای شما معرفی میگردد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  مصرف برخی از پروتیین ها و آهن برای سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن بسیار مفید است. در زیر لیستی از تعدادی مواد غذایی که برای مو مفید است مشاهده می کنید :

چای سبز، گردو و ماهی سالمون :
پلی فنولز و امگا ۳ در این مواد غذایی علاوه بر تقویت قلب و مغز، باعث شادابی مو هم می شود. اگر دچار شوره سر هستید، سر خود را با چای سبز شست و شو دهید تا از بروز قارچ های شوره زا پیشگیری شود.

ماهی ها حاوی مكمل های طبیعی است كه برای سلامت مو مفید هستند. ماهی سالمون منبع اسید چرب امگا 3 است.

گیاه خواران یا افرادی كه ماهی دوست ندارند می توانند یك یا دو قاشق دانه گیاه كتان به رژیم غذایی خود اضافه كنند. گیاه كتان نیز حاوی اسیدهای چرب امگا مانند امگا شش است.

سبزیجات دارای برگ سبز :

افرادی كه اغلب از داشتن موهای چرب شكایت می كنند باید بدانند كه این موضوع به دلیل چربی پوست سر است كه همانند یك نرم كننده طبیعی برای مو سر شما عمل می كند. اما زمانی كه پوست سر به طور ناسالم چربی از خود بیرون می دهد موجب چربی بیش از حد مو می شود.

اسفناج و کلم بروکلی منبع عالی ویتامین های A و C است که در تولید چربی طبیعی پوست سر که نرم کننده طبیعی نیز به حساب می آید، موثر است.

مغزها (خشكبار) :

همچنین برای داشتن موی سالم لازم است كه در رژیم غذایی مقدار مناسبی ‘روی’ بگنجانید.

اگر نمی دانید كه علت ریزش موهای سر شما چیست باید بدانید كه دچار كمبود روی شده اید و برای رفع این موضوع باید به رژیم غذایی خود گردو و بادام اضافه كنید.

مغزها حاوی مولفه هایی مانند فلاونوئیدها، فیتوكمیكال و آنتی اكسیدان ها است كه می تواند خطر ابتلا به سرطان را كاهش دهد.

روی مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند گوشت قرمز و ماهی نیز یافت.

بادام منشا خوبی برای پروتئین های گیاهی است و به عنوان ماده غنی از آهن و ویتامین E محسوب می شود.این ماده غذایی برای کاهش کلسترول مفید می باشد و باعث می شود نیاز به مصرف داروهای  کاهنده کلسترول در آینده کم شود.

غلات سبوس دار :

اگر خواستار داشتن موهای سالمی هستید به مصرف غلات سبوس دار روی آورید. برای این منظور باید گندم، جوی دو سر، ذرت، برنج قهوه ای، عدس و لوبیا در رژیم غذایی خود اضافه كنید.

گندم کامل دارای سیلیکا و آهن بالاست.سیلیکا در جذب بسیاری دیگر از ویتامین ها موثر است.

لبنیات كم چرب :

كلسیم ماده ای است كه موجب تسریع رشد موی سر می شود. با این حال در نظر داشته باشید كه لبنیات باید كم چرب باشد، چرا كه حاوی سطح بالایی پروتیین است.

دانه های سویا :

سویا منشا خوبی برای پروتئین های مفید گیاهی است.مقدار ویتامین  E و آهن آن نیز خوب می باشد.آهن در ساخت اجزای هموگلوبین موثر است.

Roast beef  :

این خوراکی منشا مقدار زیادی ویتامین B6 و روی است.

نخود :

مصرف این گروه از مواد غذایی زدن ۲ نشانه با یک تیر است.شما هم روی هم ویتامین B6 که مورد نیاز موهاست را از این ماده به دست خواهید آورد.روی در ساختن پروتئین مو نقش مهمی دارد.

مرکبات :

مرکبات یا آب مرکبات دارای میزان قابل توجهی ویتامین c هستند.

نوشیدن آب کافی :

نوشیدن آب کافی (نوشیدن یک و نیم لیتر آب در روز) نیز در سلامت موها نقش مهمی را بازی می کند و موجب درخشندگی موها و نرم شدن آنها می شود. تعادل دائم میزان آب بدن در سلامت موها بسیار موثر است این تعادل زمانی بدست می آید که شما به مقدار کافی آب بنوشید بنابراین تنها وقتی که احساس تشنگی کردید نوشیدن آب برای بدن شما کافی نمی باشد سعی کنید ترجیحا” روزانه یک لیتر تا یک و نیم لیتر آب بنوشید.

مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه برای رشد مو و منابع آنان
مواد معدنی مانند آهن، روی و مس در رساندن مواد غذایی و اکسیژن و کارکرد سلولها بسیار مهم می باشند املاح معدنی موجب رشد موها می گردند.

  • آهن
آهن مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند سبزیجات سبز رنگ( اسفناج، بروکلی و …) دانه ها، مغزه ها (کنجد ، گردو و ….) و گوشت قرمز یافت.

  • مس
مس مورد نیاز برای رشد موها را می توان در منابع غذایی ای مانند جگر، سبزیجات، دانه ها و مغزه ها یافت.

  • نقش پروتئین ها در رشد مو و پیشگیری از موخوره
قسمت عظیمی از موی شما از پروتئین ها تشکیل شده است اگر غذای شما به اندازه کافی دارای پروتئین نباشد موجب باریک شدن موها و رشد کم موهای شما خواهد شد.

پروتئین مورد نیاز برای رشد موها و کلفت شدن آنها را می توان در منابع غذایی ای مانند تخم مرغ، ماهی، حبوبات، فرآورده های سویا و ماست یافت.

علاوه بر آن سویا حاوی فيتواستروژن ها، استروژن های گياهی می باشد که به سلامت موها کمک می کند. نوشیدن شیر سويا نیز برای سلامت موها بسیار مفید می باشد.

ویتامین های مورد نیاز برای سلامت مو
  • ویتامین آ
ویتامین آ برای سلامت پوست و بنابر این پوست سر مفید می باشد ویتامین آ در سبزیجاتی مانند هویج موجود می باشد.

  • ویتامین ب
ویتامین ب برای گردش خون، رشد موها و رنگ موها مفید می باشد. بالانس دائم ویتامین ب و ویتامین ث در بدن موجب نرم شدن موها می گردد و از بروز موخوره جلوگیری می نماید ویتامین ب و ث در سبزیجات مانند فلفل دلمه ای و در میوه هایی مانند خرمالو، پرتقال و کیوی و در دانه های کامل مانند گندم سبوس دار موجود می باشد.

میوه ها:

میوه هایی با رنگ های شاد مانند هلو، توت فرنگی، انبه، کیوی و گوجه فرنگی غنی از ویتامین C است. این ویتامین برای تولید کلاژن که در ساختار مو نقش دارد، ضروری است. علاوه بر آن، ویتامین C پوست را نیز سفت می کند.

لوبیا، غلات سبوس دار و مواد غذایی سالم غنی از ویتامین B :
ویتامین های B به ویژه B6 و اسید فولیک، در خون رسانی به فولیکول های مو موثر است.این ویتامین رشد مو را تقویت و

عضويت  / ورود
را کند می کند. مواد غذایی دیگر غنی از ویتامین B شامل لوبیا، نخود، هویج، گل کلم، دانه سویا، مغز میوه و تخم مرغ است.

دانه کنجد :
در طب چینی برای تیره نگه داشتن طولانی تر مو از دانه کنجد استفاده می شود.

آواکادو :
میوه و روغن آن از تولید دی هیدرو تستوسترون (DHT) که فولیکول های مو را از بین می برد، پیشگیری می کند. اما برای حفظ سلامت مو از مصرف چه نوع ماده غذایی باید پرهیز کرد؟ چربی حیوانی؛ زیرا باعث تولید DHT بیشتر می شود و در نتیجه به فولیکول های مو آسیب می رساند.DHT به فولیکول های مو در مردانی که به طور ژنتیکی به ریزش مو مستعد هستند، آسیب می رساند.



منبع:

















aylar-salehi
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 14
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 7, 1396 12:58 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان