فيبر غذایی چیست؟ عوارض کمبود فیبر در بدن انسان/ کلینیک نوین

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

فيبر غذایی چیست؟ عوارض کمبود فیبر در بدن انسان/ کلینیک نوین

پستتوسط goli70 » سه شنبه شهريور ماه 12, 1398 1:15 pm


عضويت  / ورود
نامی عمومی برای نوعی خاص از کربوهیدرات است كه بیشتر در گیاهان، سبزیجات و یا جو یافت می شود که انسان توانایی هضم كامل آن ها را ندارد. باید در نظر داشت با وجود اینكه فیبر غذایی مانند سایر مواد مغذی به طور كامل تجزیه و جذب نمی شود اما در سلامت افراد نقش اساسی را ایفا می کند. یکی از عومل اثرگذار بر جلوگیری از بیماری های نشمینگاه از قبیل

عضويت  / ورود
و

عضويت  / ورود
، فیبر می باشد. برای پاسخ به سوال فیبر غذایی چیست؟ با ما همراه باشید.

انواع فیبر
به طور کلی می توان فیبرها رو به دو دسته فیبرهای محلول در آب و یا فیبرهای نامحلول در آب تقسیم بندی کرد.
• فیبر محلول: این دسته از فیبر ها در آب حل می‌شود و در روده حالت ژله ای به خود می‌ گیرد. منابع غذایی این فیبر شامل بلغور، جو، لوبیا قرمز و برخی از میوه‌ها و سبزیجات می باشد.
• فیبر نا محلول: این دسته از فیبر غذایی در آب حل نمی‌شود، بلکه از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و تقریبا دست نخورده باقی می ‌ماند. منابع غذایی این نوع از فیبر ها شامل سبوس گندم، کلیه‌ غلات، بسیاری از سبزی‌ها و پوست میوه‌ها می باشد. فیبر غذایی
نقش فیبر در سلامتی
• کنترل دیابت و قند خون: فیبر، به تنظیم یا جذب آرام گلوکز کمک می کند، از این رو برای کنترل دیابت نوع دوم بسیار موثر است.
• سلامت قلبی – عروقی: فیبر محلول، از جذب کلسترول جلوگیری کرده و به کاهش سطح سرم کلسترول LDL کمک می کند.
• کاهش وزن: هر دو نوع فیبر، بدون افزودن کالری یا چربی به فرد احساس سیری می دهد.
• رفع یبوست و اسهال: فیبر محلول، به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می کند. این ماده، مدت زمان عبور غذا را از معده به روده به تاخیر می‌اندازد، همچنین فیبر نا محلول، حجم مدفوع را افزایش خواهد داد، از این رو مدفوع حالتی نرم به خود می گیرد و عمل دفع نیز منظم خواهد شد.
• پیشگیری از سرطان: غذاهای مملو از فیبر، دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و گیاشیمی (فیتوکمیکال) هستند که نی تواند مانع ابتلا به برخی از سرطان ها باشد.
• سلامت کلی: غذاهای فیبر دار، دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری هستند که برای بدن لازم است، از سوی دیگر نیز فیبر می تواند منجر به عملکرد صحیح و کامل روده ها شود. هم چنین استفاده از فیبر به دمان بیماری های نشمینگاه از جمله هموروئید کمک فراوانی می کند.
میزان مصرف فیبر
گفتنی است تا به امروز پزشکان هیچ گزارشی را مبنی بر مضرات استفاده پیش از حد فیبر گزارش نداده اند، از این رو می توان این ادعا را داشت که هیچ محدودیتی در اندازه مصرف فیبر وجود ندارد.
مضرات مصرف فیبر
بدیهی است مصرف بالای فیبر هیچ نوع عارضه ای را به دنبال نخواهد داشت اما در برخی از موارد می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.
• عوارض جانبی: مصرف بالای فیبرعوارض جانبی زیادی ندارد اما این در حالی است که می تواند موجب نفخ و یا تشدید یبوست شود كه در این صورت نوشیدن آب زیاد ( دو لیتر در روز ) می تواند به رفع این مشكلات كمك نماید.
• تداخلات: توصیه می شود در صورت مصرف برخی از داروها، قبل از استفاده از مكمل های فیبری با پزشكتان مشورت شود، چرا كه این احتمال وجود دارد که مانع جذب شود.
• خطرات: مكمل های فیبری در برخی از موارد نادر می تواند موجب گرفتگی روده ای شود، از این رو توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری مزمن قبل از استفاده از مكمل های فیبری با پزشك مشورت شود.
لازم به ذکر است که پودر های مكمل در افراد دیابتی می تواند باعث بروز مشکل و یا بالا رفتن فشار خون شود لذا توصیه می شود این دسته از افراد، از پودر های بدون شكر استفاده نمایند.

روش های دریافت فیبر از طریق مواد غذایی
بهترین راه دریافت فیبر از طریق مواد غذایی و استفاده از انواع میوه ها، سبزیجات و جو است.
گفتنی است برخی از منابع غنی فیبر شامل جو دو سر، سیب، میوه های سیروزی و توت فرنگی، لوبیا، نخود و عدس، جو و برنج است.
از سوی دیگر برخی از منابع فیبر نا محلول شامل حبوبات، نان و سبزیجاتی مانند هویج، كلم، چغندر و گل كلم است.
در پایان باید خاطر نشان کرد که بعضی مواد غذایی مانند آجیل دارای هر دو نوع فیبر می باشد.

منبع: https://jarah.clinic/articles/%d9%81%db%8c%d8%a8%d8%b1-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c/
goli70
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 109
تاريخ عضويت: سه شنبه بهمن ماه 2, 1397 2:49 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان