کولونوسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟/ کلینیک نوین

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

کولونوسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟/ کلینیک نوین

پستتوسط goli70 » سه شنبه شهريور ماه 12, 1398 1:33 pm

احتمالا اگر برای بررسی مشکلات گوارشی خود به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، پزشک برای شما انجام کولونوسکوپی را در نظر گرفته است. کولونوسکوپی از آن نام هایی است که با شنیدن اسم آن اضطراب و دلشوره سرتاپای وجود ما را فرا می گیرد و ترسی مبهم به سراغ ما می آید. در حالی که کولونوسکوپی نه ترس دارد و نه درد. فقط تصور غلط و عدم آگاهی ما نسبت به آن باعث شده است که بی دلیل از انجام آن بترسیم. کولونوسکوپی روشی برای بررسی و معاینه ی دقیق دیواره ی روده هاست که امکان معاینه ی ظاهری آن برای پزشک وجود ندارد و به وسیله ی آن می توان جداره ی روده ها را به طور کامل و با دقت بالایی بررسی کرد و اگر مشکلاتی از قبیل پولیپ روده، وجود خون در مدفوع ، سرطان روده و انواع تغییرات اجابت مزاج وجود دارد می توان به وسیله ی کولونوسکوپی به راحتی تشخیص داد و درمان سریع آن را آغاز نمود.

چه افرادی نیاز به کولونوسکوپی دارند؟
با ماشینی شدن جوامع امروزی، کاهش تحرک و رژیم های غذایی چرب و ناسالم و عاری از فیبر متاسفانه آمار انواع بیماری های گوارشی از جمله سرطان روده به شدت افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که افراد سالخورده در برابر چنین بیماری هایی به مراتب آسیب پذیر ترند توصیه می شود نسبت به انجام کولونوسکوپی در دوره های ۱۰ ساله اقدام کنند.

انجام کولونوسکوپی برای افراد زیر توصیه می شود:

افرادی که در سال های پس از ۵۰ زندگی خود به سر می برند.
افرادی که در خانواده ی درجه ۱ آنها سابقه ای از بیماری های گوارشی، بیماری های التهابی روده، پولیپ روده و سرطان روده وجود دارد.
افرادی که متوجه تغییرات اجابت مزاج خود به صورت دوره ای و متناوب شده اند. مانند وجود اسهال و یبوست های مکرر و مزمن که قبلا وجود نداشته است و به درمان هم پاسخ نمی دهند.
افرادی که همراه با مدفوع خود خون مشاهده می کنند.
افرادی که مشکوک به علائم سرطان روده بزرگ هستند.
افرادی که علائم بیماری های التهابی روده در آنها مشاهده می شود.
افرادی که با کاهش وزن ناگهانی روبرو شده اند.
افرادی که باید از بافت کولون آنها بیوپسی گرفته شود.
افرادی که به پولیپ روده مبتلا شده اند، با کمک آندوسکوپی می توان پولیپ ها را تشخیص داد و از روده خارج کرد.
آمادگی برای انجام کولونوسکوپی
برای انجام کولونوسکوپی قبل از هر چیزی باید روده های شما به طور کامل خالی و تمیز باشد تا بتوان تصاویر مورد نیاز را به طور دقیق تهیه کرد. به همین منظور باید ۲ روز قبل از انجام کولونوسکوپی مصرف رژیم غذایی سرشار از مایعات را آغاز نمایید تا روده های شما به طور طبیعی و کامل خالی شود. البته می توانید از پودرهایی که به این منظور وجود دارند یا از روغن کرچک هم برای تمیز کردن روده های خود استفاده کنید.

اگر روده ی شما به طور کامل تخلیه نشد می توانید از شیاف و ملین های قوی هم استفاده کنید تا تمامی محتویات داخل آن به طور کامل تخلیه شود. در نظر داشته باشید بهتر است که روند آماده سازی روده های خود را برای انجام کولونوسکوپی تحت نظر پزشک انجام دهید زیرا اگر ذره ای مدفوع در روده های شما وجود داشته باشد تصاویر کولونوسکوپی وضوح لازم را نخواهند داشت و شما باید مجددا کولونوسکوپی را تکرار نمایید.

اگر از داروهای رقیق کننده ی خون مانند آسپرین، مکمل های غذایی حاوی آهن، داروهای یا داروی دیابت استفاده می کنید حتما قبل از انجام کولونوسکوپی به پزشک خود اطلاع دهید زیرا می تواند برای شما دردسر ساز باشد و منجر به خونریزی گردد.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود

قبل از آغاز انجام کولونوسکوپی تزریق مایعات وریدی ( سرم ) و داروهای آرام بخش انجام می شود تا شما در شرایط آرام تری قرار داشته باشید. میزان نبض، فشار خون و تنفس شما توسط دستگاه به طور مرتب چک می شود و شما باید به آرامی به سمت چپ خود دراز بکشید.

دستگاه کولونوسکوپ از یک لوله ی بسیار باریک و فوق العاده انعطاف پذیر ساخته شده است که در قسمت سر آن دوربینی بسیار کوچک قرار گرفته است که می تواند تصاویری بسیار دقیق و واضح همانند میکروسکوپ به ما ارائه دهد. این لوله بیش از ⅕ سانتی متر طول دارد و به راحتی می تواند در روده های شما حرکت کند و تصاویر را به طور همزمان بر روی مانیتور دستگاه نشان دهد.

لوله از مقعد شما به آرامی وارد می شود و بدون اینکه دردی حس کنید به آرامی در آن حرکت می کند و هنگامی که به سر روده ی بزرگ رسید شما باید به آرامی به پشت دراز بکشید تا پزشک بتواند تصاویر دقیقی از روده ی شما مشاهده کند و اگر مشکلی وجود دارد آن را بررسی نماید.

انجام کولونوسکوپی

زمان بهبودی بعد از کولونوسکوپی
پس از انجام کولونوسکوپی شما ۱ الی ۲ ساعت باید تحت نظر پزشک باشید تا تاثیر داروها به طور کامل از بین برود و هوشیاری شما به وضعیت عادی و طبیعی خود باز گردد. شما پس از انجام کولونوسکوپی احتمالا کمی درد و نفخ شکم را خواهید داشت که امری کاملا طبیعی است و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی کاملا برطرف خواهد شد.

در صورتی که طی کولونوسکوپی شما پزشک اقدام به نمونه گیری یا برداشتن پولیپ های روده ی شما نموده است باید تا چندین روز رژیم غذایی خاصی را تحت نظر پزشک آغاز کنید و فعالیت های خود را کمی محدود تر نمایید.

خطرات و عوارض کولونوسکوپی بسیار نادر و اندک است و اگر پزشک متخصص ماهر و با تجربه ای این کار را برای شما انجام دهد مشکل خاصی برای شما به وجود نخواهد آمد.

کولونوسکوپی و تشخیص سرطان روده
زندگی ماشینی امروزی شرایطی را به وجود آورده است که باعث گردیده سرطان روده یکی از شایع ترین و کشنده ترین نوع سرطان در جهان باشد. سرطان روده بزرگ که با نام کانسر کولون هم شناخته هم می شود به طور سالیانه چیزی در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان را درگیر خود می کند که متاسفانه بیش از نیمی از این موارد به علت پیشرفت سرطان منجر به مرگ می گردد.

سرطان روده کشنده و مرگبار است ولی در صورتی که در مراحل اولیه و ابتدایی بتوان آن را تشخیص داد تا حد زیادی قابل کنترل و درمان است و می توان از پیشرفت آن جلوگیری نمود. یکی از بهترین روش ها برای تشخیص سرطان روده استفاده از روش کولونوسکوپی است که می تواند تصاویر دقیقی از وضعیت روده ها به ما ارائه دهد و در صورت وجود کوچکترین مشکلی مبنی بر وجود بافت های سرطانی در روده، میتوان سریعا اقدامات درمانی لازم را آغاز نمود.


goli70
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 109
تاريخ عضويت: سه شنبه بهمن ماه 2, 1397 2:49 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان