پدر و مادر از ديد قران و سنت

در این بخش مطالبی در مورد خانواده ، فرزندان و... قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

پدر و مادر از ديد قران و سنت

پستتوسط amanj2 » دوشنبه دي ماه 19, 1390 3:30 pm

من اين موضوع را براي خود تحقيق كردم چون فكر مي‌كردم در اين جانب به شخصه تقصير و كوتاهي دارم و ساير دوستان و اطرافيان نيز تا حدي كه من اطلاع دارم نسبت به اين مساله بسيار بي اعتنا هستند...حقيقت اين است كه بعضي از ما در اين قضيه حدود را شكسته و بي ادبي و بي احترامي را به منتهاي خود رسانده ايم...بعضي ديگر گهگاهي با قساوت و بيرحمي  رشته نيكي هايمان را پنبه مي‌كنيم.... و بعضي نيز احسان به پدر و مادر را تنها در بي احترامي به آنان خلاصه كرده ايم...من خود از كساني بودم كه از احسان تنها به " بي احترامي" تعبير مي‌كردم اما با مطالعه نصوص به اين نتيجه رسيدم كه بي احترامي لازمه احسان است اما كافي نيست مخصوصا زماني كه در اين آيه تدبر كردم: وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ:  ‏ ‏ و بال تواضعِ مهرباني را برايشان فرود آور....

به همين خاطر مطالب گردآوري شده را با عنوان " پدر و مادر از ديد قران و سنت " به شما عزيزان بوي‍‍‍‍ژه دانشجويان تقديم مي دارم تا بلكه حقيقت احسان  به پدر و مادر را آن گونه كه مراد خداوند و رسول است درك كنيم.

خداوند در آيات بسياري از پدر و مادر سخن به ميان آورده و بر احسان و نيكي به آنان امر كرده است:

خداوند مي‌فرمايد:

1-     ‏ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً ...( بقره : 83)

: ‏ و ( به ياد آوريد ) آن زمان را كه از بني‌اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و نسبت به پدر و مادر نيكي كنيد.

2-     ‏ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً ...‏( نساء /36) : ‏ ( تنها ) خدا را عبادت كنيد و ( بس . و هيچ كس و ) هيچ چيزي را شريك او مكنيد . و نيكي كنيد به پدر و مادر ...

وللإحسان ضدان، الإساءة، وعدم الإحسان. وكلاهما منهي عنه.( تفسير سعدي)

3-     قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً... ( انعام: 151) : گو : بيائيد چيزهائي را برايتان بيان كنم كه پروردگارتان بر شما حرام نموده است . اين كه هيچ چيزي را شريك خدا نكنيد ، و به پدر و مادر ( بدي نكنيد و بلكه تا آنجا كه ممكن است بديشان ) نيكي كنيد.



4-     وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً * ‏ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً ‏‏(اسراء :  23و 24) : ‏

( اي انسان ! ) پروردگارت فرمان داده است كه جز او را نپرستيد ، و به پدر و مادر نيكي كنيد ( و با آنان نيكو رفتار نمائيد ) . هرگاه يكي از آن دو ، و يا هر دوي ايشان نزد تو به سن پيري برسند ،  ( كمترين اهانتي بديشان مكن و حتي سبكترين تعبير نامؤدّبانه همچون ) اُف به آنان مگو !  ( و بر سر ايشان فرياد مزن ) و آنان را از پيش خود مران و با سخنان محترمانه با آن دو سخن بگو . ‏ و بال تواضعِ مهرباني را برايشان فرود آور ( و در برابرشان كاملاً فروتن باش ، و براي آنان دست دعا به درگاه خدا بردار ) و بگو : پروردگارا !  ( اينك كه ضعيف و جز تو پناهي ندارند ) بديشان مرحمت فرما ، همان گونه كه آنان در كوچكي ( به ضعف و كودكي من رحم كردند و ) مرا تربيت و بزرگ نمودند . ‏

  5-     ‏ وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ ‏( احقاف: 15) : ‏

ما به انسان دستور مي‌دهيم كه به پدر و مادر خود نيكي كند . چرا كه مادرش او را با رنج و مشقّت حمل‌ مي‌كند ، و با رنج و مشقّت وضع مي‌كند ، و دوران حمل و از شير بازگرفتن او سي ماه طول مي‌كشد تا زماني كه به كمال قدرت و رشد عقلاني مي‌رسد ، و به چهل سالگي پا مي‌گذارد .    ( بدين هنگام انسان لايق و باايمان رو به آستانه آفريدگار جهان مي‌كند و ) مي‌گويد : پروردگارا ! به من توفيق عطاء فرما تا شكر نعمتي را به جاي آورم كه به من و پدر و مادرم ارزاني داشته‌اي ، و كارهاي نيكوئي را انجام دهم كه مي‌پسندي و مايه خوشنودي تو است ، و فرزندانم را صالح گردان و صلاح و نيكوئي را در ميان دودمانم تداوم‌بخش . من توبه مي‌كنم و به سوي تو برمي‌گردم ، و من از زمره مسلمانان و تسليم‌شدگان فرمان خداوندم.

6-     ‏ وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْناً وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‏( عنكبوت : 8) : ‏ ما به انسان توصيه مي‌كنيم كه به پدر و مادرش كاملاً نيكي كند ، و ( امّا اي انسان ! ) اگر آن دو تلاش كردند كه براي من انباز قرار دهي - كه كمترين اطّلاعي از آن نداري ( و اصلاً شرك با علم و عقل سازگار نيست ) - از ايشان اطاعت مكن .  ( ولي باز هم محترمانه و مهربانانه با ايشان رفتار كن ) . بازگشت همه شما به سوي من است و از كارهائي كه كرده‌ايد آگاهتان مي‌كنم ( و جزا و سزاي اعمالتان را بي كم و كاست خواهم داد ) . ‏

7-      ‏‏ وَ وَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ‏* ‏ وَإِن جَاهَدَاكَ عَلى أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفاً وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‏( لقمان: 14و 15) :‌‏ ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرده‌ايم ( كه در حق ايشان نيك باشد و نيكي كند ، به ويژه مادر ، چرا كه ) مادرش بدو حامله شده است و هر دم به ضعف و سستي تازه‌اي دچار آمده است . پايان دوران شيرخوارگي او دو سال است ( و در اين دو سال نيز ، كودك شير ، يعني شيره جان مادر را مي‌نوشد . مادر در اين مدّت 33 ماهه حمل و شيرخوارگي ، مهمترين خدمات و بزرگترين فداكاري را مبذول مي‌دارد . لذا به انسان توصيه ما اين است ) كه هم سپاسگزار من و هم سپاسگزار پدر و مادرت باش ، و ( بدان كه سرانجام ) بازگشت به سوي من است ( و نيكان را جزا و بدان را سزا مي‌دهم ) . ‏‏ هر گاه آن دو ، تلاش و كوشش كنند كه چيزي را شريك من قرار دهي كه كمترين آگاهي از بودن آن و ( كوچكترين دليل بر اثبات آن ) سراغ نداري ، از ايشان فرمانبرداري مكن .  ( چرا كه در مسأله عقائد و كفر و ايمان همگامي و همراهي جائز نيست ، و رابطه با خدا ، مقدّم بر رابطه انسان با پدر و مادر است ، و اعتقاد مكتبي برتر از عواطف خويشاوندي است . ولي در عين حال ) با ايشان در دنيا به طرز شايسته و به گونه بايسته‌اي رفتار كن و راه كساني را در پيش گير كه به جانب من ( با يكتاپرستي و طاعت و عبادت ) رو كرده‌اند . بعد هم همه به سوي من برمي‌گرديد و من شما را از آنچه ( در دنيا ) مي‌كرده‌ايد آگاه مي‌سازم ( و بر طبق اعمالتان پاداش و كيفرتان مي‌دهم ) . ‏

8-     عن عبد الله بن مسعود، قال: سألتُ رسولَ الله r، قلتُ يا رسولَ الله! أيُّ العملِ أفضل؟ قال:" الصلاةُ على ميقاتها "، قلت: ثم أي؟ قال:" بِرُّ الوالدين ". قلت: ثم أي؟ قال:" الجهادُ في سبيلِ الله " متفق عليه.

: عبدالله بن مسعود مي‌گويد:‌از پيامبر خدا سوال كردم :‌ اي رسول خدا! چه عملي  افضل ( يعني برتر از هر عملي ديگري )است؟ فرمود: نماز سر وقت ...گفتم: بعد از آن چه  عملي؟...فرمود: نيكي به پدر و مادر ...گفتم :‌بعد از آن؟ ..فرمود: جهاد در راه خدا.

9-     عن أبي هريرة قال: قال رسولُ الله r:" لا يُجزئُ ولدٌ والدَهُ إلا أن يجِدَهُ مملوكاً فيشتريَهُ فيُعتِقَهُ " مسلم.

: ابوهريره مي‌گويد:‌ پيامبر خدا فرمودند: هيچ فرزندي حق پدر و مادرش را ادا نمي كند مگر اينكه آنان را در حالي بيابد كه به بردگي گرفته شده اند و او آنان را بخرد و آزادشان كند ( در اين صورت حق را ادا كرده است)

  10-            وعن عبد الله بن عمرو، قال: جاء رجلٌ إلى النبي r فاستأذنَه في الجهاد، فقال:" أحيٌّ والداك؟" قال: نعم. قال:" ففيهما فجاهد " متفق عليه. وفي رواية: عن أبي سعيد، قال: قال رسول الله r:" ارجع إلى أبوَيكَ فاستأذنهما، فإن أذنا لك فجاهد، وإلا فبرَّهما "[[1]].

: عبدالله بن عمرو مي‌گويد:‌مردي پيش پيامبر آمد و از وي براي جهاد رخصت خواست، پيامبر فرمود: آيا پدر و مادرت زنده اند؟ گفت: بله....فرمود: پس براي آن دو جهاد كن ( يعني برايشان زحمت بكش) ...در روايتي ديگر از ابوسعيد آمده كه : پيامبر خدا به آن مرد گفت: پيش پدر و مادرت بازگرد و از آن دو اجازه بگير...اگر اجازه دادند پس جهاد كن در غير اين صورت بديشان نيكي كن.

جهاد اگر فرض كفايي باشد نيكي به پدر و مادر بر آن پيشي مي‌گيرد چرا كه نيكي به آنان فرض عين است و فرض عين بر فرض كفايي پيش انداخته مي‌شود اما اگر جهاد به فرض عين تبديل شد بدون شك جهاد پيش انداخته مي‌شود. در نتيجه در جهاد كفايي و مستحب اذن پدر و مادر خواسته مي‌شود بر خلاف فرض عين كه در آن حالت اذن آن دو شرط نيست. والله تعالي اعلم.

11-     وعن عبد الله بن عمرو: أنَّ رجلاً أتى النبي r، فقال: إني جئتُ أبايُعكَ على الهجرةِ، ولقد تركتُ أبوَيَّ يبكيان! قال:" ارجع إليهما فأضحكهما كما أبكيتهما "[[2]].

:‌عبدالله بن عمرو مي‌گويد: مردي پيش پيامبر آمد و گفت: من پيش شما آمده ام تا بر"‌هجرت" بيعت كنم در حالي كه پدر و مادرم را گريان جا گذاشتم! پيامبر فرمود: پيش آنها بازگرد و همانطور كه آنان را گرياندي آنان را بخندان.

اين حديث بر حالتي حمل مي‌شود كه هجرت مستحب باشد و انسان بتواند در محل اقامت خود دينش را اظهار كند اما اگر هجرت به فرض عين تبديل شد ديگر در معصيت خالق پيروي از مخلوف جايز نيست.

12-            وعنه، قال: أقبَلَ رجلٌ إلى رسول الله، فقال: أُبايعك على الهجرةٍ والجهادِ، أبتغي الأجرَ من الله، قال:" فهلْ من والديكَ أحدٌ حيٌّ؟ "، قال: نعم؛ بل كلاهما حيٌّ. قال:" فتبتغي الأجرَ من الله؟ "، قال: نعم. قال:" فارجعْ إلى والديكَ فأحسِن صُحبتَهُما "مسلم.

: عبدالله بن عمر و مي‌گويد: مردي به نزد پيامبر آمد و گفت: بر "‌هجرت " و "‌جهاد: با شما بيعت مي‌كنم و با اين كارم اجر خدا را طلب دارم..پيامبر فرمود: آيا كسي از پدر و مادرت زنده اند؟، گفت: بله، هر دوي آنان زنده اند. ..پيامبر فرمود: از خدا اجر مي‌خواهي؟..گفت: بله..پيامبر فرمود: به نزدشان بازگرد و به نيكي با آنان هم نشيني كن.

اين حديث و امثال آن براي زماني است كه جهاد و يا هجرت فرض كفايي و يا مستجب باشد اما اگر به فرض عين تبديل شدند حقي كه متعلق به خالق است بر حقي كه متعلق به مخلوق است پيش انداخته مي‌شود.

13-            وعن أبي هريرة، عن النبي r، قال:" رَغِمَ أنفُ ، ثم رغِمَ أنفُ، ثمَّ رغِمَ أنفُ "، قِيل: من يا رسولَ الله؟ قال:" مَن أدركَ أبوَيه عند الكبر أحدَهما أو كِلَيهما، فلم يدخُل الجنةَ "مسلم.

: ابوهريره مي‌گويد: پيامبر خدا فرمودند: ذليل شود سپس ذليل شود سپس ذليل شود ...گفته شد: چه كسي اي پيامبر خدا؟ فرمود: آن كس كه يكي از والدينش يا هر دويشان را در هنگام پيري دريابد و به بهشت وارد نشود.

يعني با خدمت كردن و احسان به آنان با بهره گيري از فرصت وجودشان به بهشت وارد نشود.

14-            وعن جابر بن سمرة، قال: صعدَ النبيُّ المنبرَ فقال: أتاني جبريل u فقال: يا محمد! من أدرَكَ أحدَ أبويه فمات فدخل النار، فأبعدَهُ الله، قل: آمين، فقلت: أمين .. "[[3]].

: جابر بن سمره مي‌گويد: پيامبر بر سر منبر رفتند و فرمودند: جبرئيل نزد من آمد و گفت: اي محمد هر كس يكي از والدينش را دريابد ( و از وجود آنان با احسان و نيكي كردن بهره نگيرد) سپس بميرد و وارد آتش شود، خدا ( از رحمت خود) دورش كند...بگو: آمين ...گفتم : آمين

به راستي كسي كه دعاي محمد صلي الله عليه و سلم و جبرئيل بر او جمع آيد ناكام مانده و زيان كرده است.

15-     وفي رواية من حديث أبي هريرة:" ومن أدرك أبَوَيه أو أحدهما، فلم يبرُّهما فمات، فدخلَ النار، فأبعده الله، قل:آمين. فقلت:" آمين "[[4]].

در روايتي ديگر از حديث ابوهريره اين چنين آمده است: هر كس والدينش يا يكي از آن دو را دريابد و به آنان نيكي نكن سپس بميرد و وارد آتش شود، خدا ( از رحمت خود) دورش كند...بگو: آمين ...گفتم : آمين

16-            وفي رواية من حديث ابن عباس:" ومن أدركَ والديهِ أو أحدَهُما فلم يبرَّهما؛ دخلَ النارَ، فأبعدَهُ اللهُ وأسحَقَهُ. قلت: آمين "[[5]].

در روايتي ديگر از حديث ابن عباس نيز آمده : هر كس والدينش يا يكي از آن دو را دريابد و به آنان نيكي نكند سپس بميرد و وارد آتش شود، خدا ( از رحمت خود) دورش كند و براند...بگو: آمين ...گفتم : آمين

17-     وعن عبد الله بن عمرو، قال: قال رسولُ الله r:" رضا الربِّ تباركَ وتعالى في رضا الوالدين، وسخَطُ الله تباركَ وتعالى في سخَطِ الوالدين "[[6]].

: عبدالله بن عمرو مي‌گويد: پيامبر خدا فرمودند: رضاي خداوند در رضاي پدر و مادر است و خشم خداوند در خشم پدر و مادر است.ژ

                                                       رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ و َلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ




[1] رواه أحمد، وأبو داود، والحاكم، صحيح الجامع الصغير: 892.  

[2] صحيح سنن النسائي: 3881.

[3] أخرجه الطبرانين صحيح الترغيب: 2491.  

[4] أخرجه ابن حبان، صحيح الترغيب والترهيب: 2492.

[5] أخرجه الطبراني، صحيح الترغيب: 2495.

[6] أخرجه البزار، صحيح الترغيب: 2503.

برای نویسنده این مطلب amanj2 تشکر کننده ها: 4
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10

پستتوسط basireh » دوشنبه دي ماه 19, 1390 9:30 pm

سلام
تشکر به راستی که این مطلب برای همه ی ما اکنون یک نیاز واقعی است
امید آنکه همه ی ما این وظیفه ی مهم را که بر دوش ماست به نحو احسن انجام دهیم
گر همچو من افتاده ی این دام شوی / ای بس که خراب فرقه و جام شوی  
ما عاشق و رند و مست و عالم سوزیم/ با ما منشین و گرنه بد نام شوی
نماد کاربر
basireh
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 277
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 317 بار
تشکر شده: 236 بار
امتياز: 10

پستتوسط Mmm » سه شنبه دي ماه 20, 1390 4:01 am

کاک آمانجِ عزیز، دستت درد نکنه، امیدوارم همیشه  اول خدا و بعد پدر و مادرت ازت راضی باشن!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

تا آخر عمرم نوکریه پدر و مادر عزیزم رو میکنم و دستای مهربونشون رو همیشه می بوسم و امیدوارم بخاطر همه ی کوتاهی ها و بی احترامی هایی که نسبت بهشون کردم به بزرگواری خودشون ببخشنم....
نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط Ramin » سه شنبه دي ماه 20, 1390 6:51 pm

سلام و تشکر از شما دوست عزیز، مطالبتون مثل همیشه مفید و پر باره. " جزاک الله خیرا "

یه درخواست :

لطف کنید مطالب ارسالیتون رو به دلیل حجم زیاد در چند قسمت همراه با ویرایش ارائه بدید،

صرفأ به خاطر تأثیر بیشتر و بهتر . ممنون میشم...

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط beroskah » سه شنبه دي ماه 20, 1390 11:54 pm

کاش منم میتونستم مثل شما بخشنده بشم
کاش والدین منم همه زندگیشون خدا بود ... افسوس  :?
محتاج دعای خیر
نماد کاربر
beroskah
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 13
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 14, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 10 بار
امتياز: 0

پستتوسط bahar » چهارشنبه دي ماه 20, 1390 12:05 am

سلام تشکر می کنم از شما برادر گرامی

واقعا مطالب زیباومفیدی است مخصوصا که همراه با آیات قرآن واحادیث نبوی است
ای انسان: پروردگارت فرمان داده است كه جز او را نپرستيد ، و به پدر و مادر نيكي كنيد ( و با آنان نيكو رفتار نمائيد ) . هرگاه يكي از آن دو ، و يا هر دوي ايشان نزد تو به سن پيري برسند ، ( كمترين اهانتي بديشان مكن و حتي سبكترين تعبير نامؤدّبانه همچون ) اُف به آنان مگو ! ( و بر سر ايشان فرياد مزن ) و آنان را از پيش خود مران و با سخنان محترمانه با آن دو سخن بگو . ‏ و بال تواضعِ مهرباني را برايشان فرود آور ( و در برابرشان كاملاً فروتن باش ، و براي آنان دست دعا به درگاه خدا بردار ) و بگو : پروردگارا ! ( اينك كه ضعيف و جز تو پناهي ندارند ) بديشان مرحمت فرما ، همان گونه كه آنان در كوچكي ( به ضعف و كودكي من رحم كردند و ) مرا تربيت و بزرگ نمودند . ‏
  در مورد آیه بالا با اجازه برادر گرامی داستانی را برایتان نقل میکنم:

پیرمردی تصمیم گرفت با پسر و عروسش زندگی کند دستان پیرمرد می لرزید و چشمانش خوب نمی دید
وبه سختی می توانست راه برودهنگام خوردن شام غذایش راروی میز ریخت ولیوانی را شکست
پسر وعروسش از این کثیف کاری پیرمرد ناراحت شدندآنهایک میز کوچک در گوشه اطاق قرار دادند وپیرمرد
مجبور شد تنها غذا بخوردو بعد از اینکه یک بشقاب از دست پیرمرد افتاد و شکست  دیگر مجبور بود غذایش را
درکاسه چوبی بخورد وهر وقت خانواده او را سرزنش می گردند چیزی نمی گفت و فقط اشک می ریخت
یک روز عصر پدر متوجه شد پسر چهار ساله اش با چند تکه چوب بازی می کند
گفت پسرم داری چکار می کنی؟پسر با شرین زبانی گفت :دارم برای تو ومادر کاسه چوبی درست می کنم
که وقتی پیر شدی در آنها غذا بخوری.وبه کارش ادامه داد.از آن روز به بعد همه خانواده با هم سر یک میز غذا خوردند.

دوستان بیایید با اون عزیزانی که زحمات زیادی برای ما کشیدن و آلان از کار افتاده هستند کمی مدارا کنیم
فکر می کنم از این عزیزان کم و بیش در اکثر خانواده ها باشندو درسته که ممکنه زندگی با چنین افرادی سخت باشه
ولی آنها همونهایی هستند که زحمات زیادی برای ما کشیدند .بعضی از آنها از کار افتاده نیستند وبخاطر شرایط سنی ممکن است تلخ صحبت کنند
درهر حال بزرگ ما هستندوبهترین کار اینه که با آنها مدارا کنیم و از تندی و بی احترامی با آنها خود داری کنیم که
خدا هم از ما راضی باشد و گو ش به زنگ باشیم که ما هم به اون سن و شرایط آنها ممکن است برسیم.
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890


بازگشت به خانواده

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان