تاریخ : چهارشنبه، 24 فروردين ماه، 1401
موضوع : علمی

انتخاب های برتر برای وعده های رمضان

گردآورنده : فائزه سلیمی / وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشدو غذای اصلی در این وعده صرف شود: انواع چلوخورش ها (البته کم چرب و سرخ نشده)،پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه مرغ ،ماهی یا گوشت به همراه سبزی خوردن یا سالاد و ماست برای این وعده مناسب است.



مصرف سالاد و یک واحد میوه تابستانی به کنترل تشنگی تا اواسط روز کمک می کند.از نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری اجتناب کنید،زیرا باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمکهای معدی مورد نیاز بدن در طول روز می شود.توصیه می شود از مصرف قند وشکر مخصوصا در وعده سحر پرهیز کنید،زیرا باعث احساس گرسنگی زودهنگام می شود. لازم به ذکر است که روزه داری بدون صرف سحری برای تمام گروههای سنی بویژه نوجوانان و جوانان میتواند با عوارض زیادی همراه باشد.گرچه در طی ماه رمضان و بویژه روزهای اول ممکن است هیچکدام از عوارض شکایتی را در فرد ایجاد نکنند،اما قطعا عوارض بلند مدتی خواهند داشت،بنابراین اهمیت ویژه ای به وعده سحری بدهید.حتی اگر سالها بدون سحری روزه می گرفتید از امسال این عادت مضر را اصلاح فرمایید.

 

همزمان چند نوع غذا نخورید:

بدلیل  طولانی بودن ساعات روزه داری در این سال و زمان نسبتا کوتاه برای صرف غذا در طول شبانه روز لازم است برای وعده های سحر و افطار از غذاهایی که هضم راحتی دارند استفاده کنید.مهمترین نکته آن است که برخلاف سنتهای مرسوم باید از مصرف چند نوع غذا به طور همزمان در وعده افطار وسحر جدا خودداری نمایید.

 

چند پیشنهاد برای وعده افطار:

به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چای یا شیر گرم و خرما یا کشمش باز کنید، سپس به طور متناوب در طی هفته میتوانید مقداری نان و پنیر و سبزی و گردو یا شامی یا انواع کوکو و یا چند قاشق فرنی یا شیربرنج به آرامی میل کنید.پیش از احساس سیری دست از خوردن بکشید،زیرا بعد از 20دقیقه کاملا احساس سیری ایجاد می شود.

 

شام چه بخوریم؟

وعده شام بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از افطار باشد.سوپ سبزیجات و مرغ،آش جو،حلیم بدون روغن،خوراک لوبیا با هویج،عدسی،خوراک سبزیجات،خوراک گوشت بدون چربی،ماهی کبابی با کمی نان به همراه مست و خیار یا دوغ پروبیوتیک و سبزی خوردن یا سالاد از انتخابهای مناسب برای این وعده هستند.از مصرف چای بلافاصله بعد از شام نیز خودداری کنید،چون جذب آهن منابع غیر گوشتی را کاهش میدهد.

 

شام تا سحر:

بهتر است بعنوان دسر بعد از شام از 3 تا 4 واحد میوه های تابستانی استفاده کنید.نوشیدن آب را در فاصله شام تا سحر (حداقل به میزان 3 لیوان) فراموش نفرمایید.     

 

منبع: مجله دنیای تغذیه                                                                                                                                       

 




منبع این مقاله : :.:: پینوس ::.
آدرس این مطلب : http://penous.com/100/انتخاب-های-برتر-برای-وعده-های-رمضان/