تاریخ : دوشنبه، 29 فروردين ماه، 1390
موضوع : بانوان

بازی ها و اسباب بازی ها

گردآورنده: سمیه عسگری

((ودر مدرسه ما به کودکان چه می آموزیم؟ما به آنها می آموزیم که دو به اضافه دو مساوی است با چهار، یا پایتخت کشور فرانسه شهر پاریس است . آیا وقت آن نرسیده است که به آنها بیاموزیم  چه هستند؟ باید از هریک از آنان بپرسیم ؛ آیا می دانی تو که هستی؟ تو یک اعجازی، تو منحصر به فردی، اگر در تمام دنیا بگردی حتی یک کودک دیگر همانند خود پیدا نمی کنی، میلیونها سال گذشته است و حتی یک کودک مثل تو پیدا نشده است... ممکن است شکسپیر، مایکل آنجلو و یا بهتون شوی. تو توانایی هر کاری را داری... آری، تو یک اعجازی. ))دردنیای صنعتی امروز که از وسایل تکنیکی  پیشرفته همانند کامپیوتر، ماشین حساب و اجاق مایکروویو استفاده می شود، کنار گذاشتن  اسباب بازی هایی که از تکنیکهای پیشرفته برخوردارند، روش حقیقت بینانه ای نیست ودلیلی ندارد که کودکان ما با آنها محشور نباشند.بعلاوه کودکان همواره در تصاحب اینگونه اسباب بازی ها پافشاری می کنند، زیرا دوست دارند به شیوه دوستان و همسالان خود عمل کنند واز حشر ونشر با وسایل پیشرفته رضایت خاطر یابند.



شما اگر می خواهید به کودک خود اسباب بازی هدیه کنید- اعم از نوع ساده یا پیشرفته آن- قبل از تصمیم گیری به نکات زیر توجه کنید:

اسباب بازی ها را از سه گروه مختلف انتخاب کنید
توازنی از اسباب بازی ها از سه گروه مختلف "فعال"،"خلاق"و"آموزشی" برای کودک مفید خواهد بود. اسباب بازی های فعال شامل طناب بازی ، کفش اسکیت،یویو و غیره است. از نوع اسباب بازی های خلاق می توان خمیر بازی، آلات موسیقی، و عروسک خیمه شب بازی را نام برد. اسباب بازی های آموزشی  شامل اقلامی  از قبیل تخته یا الواح نگارش، پازل، آهنربا، کره زمین و غیره می باشد. انواعی را انتخاب کنید که دارای کیفیت بالا، ایمنی مناسب  گروه سنس خاص و به خوبی طراحی شده باشند. مجموعه ای از چنین اسباب بازی ها، شادی آفرین  و مغذی عقل و روان کودک شما خواهد بود.
ترجیحا از اسباب بازی های غیر فعال استفاده کنید
عروسک ساده ای با حداقل خواص، بر عروسکی که حرف می زند و راه می رود و از تکنیک بالایی برخوردار است، ترجیح دارد. زیرا عروسک ناطق، کودک را به سکوت می برد و نتیجتا قوای کلامی او پرورش نخواهد یافت. درصورتیکه با عروسک ساکت، کودک شروع به حرف زدن می کند و پرورش گفتار می یابد. با عروسک متحرک، کودک بخه سکون می رود، در حالیکه ممکن است دست عروسک ساکن  را گرفته و باخود حرکت دهد. ممکن است ارتباطی بین تضعیف نیروی بدنی نوجوانان و ازدیاد اسباب بازی هایی که هر کاری را انجام می دهند وجود داشته باشد. در مقام مقایسه، ساختن قصر و خانه با لگو، بهتر از قصر پیش ساخته است ویا آلات موسیقی ساده ای که کودک باید به آن ضربه بزند و آن را به صدا در آورد بهتر از گیتاری است که به خودی خود نواخته می شود.
در صورتیکه اسباب بازی  منتخب کودک مطابق میل شما نبود، ناامید نشوید
به مجرد آنکه کودکان بزرگتر شده و به مشاهده تلوزیون می پردازند، ممکن است به اسباب بازی هایی علاقه مند شوند که تناسبی با نکات ذکر شده فوق نداشته باشد. پیش از مرحله دبستان، معمولا اولیاء تصمیم میگیرند تا اسباب بازی های کودک را از نوع خلاق، تخیلی و امثال آن انتخاب کنند. اما زمانی که کودک به مرحله ای می رسد که دنیایخود را می فهمد و به تماشای تلوزیون پرداخته وبا همسالانش معاشرت می کند، می خواهد اسباب بازی مطابق میل خود را انتخاب کند. او احتمالا علاقه مند خواهد شد که حیواناتی نظیر لاک پشت و یا موجود دیگری که مد روز باشد نیز بخرد. بهترین کاری که شما می توانید در این شرایط انجام دهید این است که با فرزند خود صحبت کنید و دریابید که به چه دلیل اسباب بازی مورد نظر را ترجیح می دهد. آن گاه احساس خود را در این مورد صادقانه با او درمیان گذارید. اما چنانچه تصمیم گرفتید اسباب بازی مورد نظر را برای او خریداری نمایید، دیگر راجع به احساس منفی خود سخنی به میان نیاورید. همچنین باید یادآور شویم که نمی توان اسباب بازی مناسب را به معنای مطلق آن انتخاب نمود. پروفسور برایان ساتون اسمیت (بر این باور است که اسباب بازی ها آئینه فرهنگ زمان می باشند و نتیجتا در هر دوره ی زمانی، انواع خاصی از اسباب بازی ها شایع می شود. شاید اسباب بازی ایده آل همان باشد که به مدت طولانی کودک را سرگرم می کند. نامبرده چنین ادامه می دهد که بازی، انتخاب کودک است و دخالت بزرگسالان در این امر بیش از حد مشخصی جایز نیست. کودکان نیاز به بازی دارند تا دنیای خود را بسازند. البته دنیایی که خود می خواهند، نه الزاما دنیایی که مورد نظر بزرگسالان است.)
لباس های مختلف
جعبه یا گنجه ای را به لباس های قدیمی اختصاص دهید. این لباس ها می تواند شامل کت، پیراهن، شلوار، کفش و کلاه قدیمی  باشد. بگذارید کودک همراه دوستانش به بازی بپردازد و آنها را بپوشد. گوشه ای از خانه را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند لباس های مورد علاقه شان را در آن محل پوشیده و به ایفای نقش بپردازند.
جعبه بزرگ
جعبه بزرگی (مانند کارتن یخچال) تهیه کنید و به همراه کودک تصمیم بگیرید که این جعبه را به چه چیزی تبدیل کنید: خانه، کوه، اداره پست، ماشین، قایق، و یا مغازه؟ قسمتهایی از جعبه را ببرید تا شکل مورد نظر به دست آید و سپس آن را رنگ کنید. شاید بتوان هر روز جعبه را به شکل مختلفی درآورد.
انتخاب منطقه مخصوص
در صورت امکان در گوشه ای از خانه و یا در حیاط دایره ای به قطر 3 تا 5 متر رسم کنید. سپس این قسمت را نامگذاری کنید: دفتر، مرکز زمین، نام سیاره ای مشخص، و یا نام هر آنچه که کودک دوست دارد. زمانی که کودک به تنهایی و یا همراه با همبازی هایش در این مکان قرار گرفت، نوع و شیوه ی بازی ها، تخیلات آنها را مشخص خواهد کرد.
بازی باشن
جعبه ی بزرگی پراز شن، در اختیار کودک قرار دهید. سپس تعدادی عروسک، خانه ها و ماشین های کوچک، گیاهان و حیوانات مختلف  تهیه کنید و از کودک بخواهید تا دنیای کوچک خود را داخل آن جعبه ی شنی بسازد.
ساخت و ساز در زمین بازی(مناسب برای کودکان 10 سال به بالا)
مقداری چوپ، میخ و اسباب نجاری در اختیار کودک قرار دهید و بگذارید تا در پارکینگ و یا گوشه ای از حیاط خانه وسایل بازی از قبیل درخت، خانه عروسک، کشتی و غیره برای خود بسازد.
هیچ کس آنچنان بزرگ نیست که احتیاج به کمک نداشته باشد و هیچ کس آنچنان کوچک نیست که نتواند دستی را بگیرد. (سلیمان نبی)
اثر مثبت پرورش فکر کودک در همکاری مشخص می شود، نه در انجام کارها به تنهایی! (لو ویگوتسکی)
منبع: کودک من چگونه نابغه می شود
 مولف: توماس آرمسترانگ




منبع این مقاله : :.:: پینوس ::.
آدرس این مطلب : http://penous.com/47/بازی-ها-و-اسباب-بازی-ها/