تاریخ : يكشنبه، 12 خرداد ماه، 1392
موضوع : اخبار

نصب دستگاه های مهار گرد و غبار در مرزها

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: بزودی دستگاه هایی در مرزهای استان نصب می شود که ذرات گرد و غبار را تا 70 درصد مهار می کند.

سید سعید حیدری طیب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت:



از آنجاییکه منبع اصلی گرد و غبار ایران کشور عراق است و به دلیل امنیت پایین این کشور امکان ورود به این کشور و مهار ریزگردها به طور مستقیم وجود ندارد، لذا دستگاه هایی از کشور روسیه خریداری شده که می توانند ریزگردها و ذرات معلق در هوا را تا 70 درصد جذب کنند.

وی افزود: این دستگاه ها در مرز سه استان خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نصب خواهد شد و به میزان زیادی مانع ورود گرد و خاک به داخل کشور می شوند.

به گفته این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، این دستگاه ها به صورت آزمایشی در برخی مناطق نصب شده و خوب جواب داده است و بزودی در مرز استان کرمانشاه نیز به کار گرفته می شوند.

حیدری طیب در ادامه خشک شدن تالاب های داخلی استان را از عوامل داخلی بروز گرد و غبار دانست و ادامه داد: باید برای احیاء تالاب های استان کاری کنیم.

وی خشکسالی و خروج آب از مرز ها را دلیل خشک شدن تالاب های استان دانست که باید برای آن چاره ای اندیشید.

این نماینده مجلس با اشاره به طرحی که برای مقابله با ریزگردها ارائه داد بود، خاطرنشان کرد: یک فوریت این طرح به تصویب رسیده و برای بررسی به کمیسیون های مربوطه ارجاع شده و بعد از لایحه بودجه به صحن علنی آورده می شود .

حیدری طیب ادامه داد: این طرح ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

پرداخت فوق العاده بدی آب و هوا، درمان رایگان افرادی که دچار عوارض ناشی از ریزگردها شده اند، در نظر گرفتن خسارت برای کشاورزان و ... از جمله بندهای این طرح است که وی از آن ها نام برد.

به گفته نماینده کرمانشاه تنها ایرادی که از این طرح گرفته شده هزینه بر بودن آن است.

وی همچنین از در نظر گرفتن ردیف بودجه ای خاص در لایحه بودجه سال 92 برای مقابله با ریزگردها خبرداد و مبلغ آن را نیز حدود 550 میلیارد تومان اعلام کرد.

حیدری طیب یادآوری کرد: اگر چه این رقم کافی نیست، اما در مجموع کارهای خوبی برای مقابله با ریزگردها صورت گرفته که به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

 

منبع : ایسنا




منبع این مقاله : :.:: پینوس ::.
آدرس این مطلب : http://penous.com/473/نصب-دستگاه-های-مهار-گرد-و-غبار-در-مرزها/