تاریخ : دوشنبه، 20 خرداد ماه، 1392
موضوع : مصاحبه

مصاحبه اختصاصی پینوس با کیوان حاتمیان

مصاحبه ی اختصاصی وب سایت پینوس با کیوان حاتمیان کاندیدای چهارمین دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر پاوه در روز 19 خرداد ماه 1392  صورت گرفت . کیوان حاتمیان می گوید :



 

پینوس : لطفا بیوگرافی مختصر و سوابق کاری خودتان را بیان نمایید .

کیوان حاتمیان ( حاتمی ) فرزند محمد نعیم در سال1362 در شهرپاوه در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمدم و تحصیلات خود را در مقاطع مختلف تحصیلی ( ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ) به عنوان دانش آموز ممتاز در سطح شهر به پایان رساندم و در سال 1380 در مقطع کارشناسی جغرافیا در دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرفته ودر این مقطع نیز با عنوان دانشجوی ممتاز در دو سال تحصیلی 82 و 83 شناخته شدم، در  بهمن 1383 دوره کارشناسی را به اتمام رساندم و در مهر 1384 با کسب رتبه 50 در آزمون سراسری کارشناسی ارشد وارد دانشگاه تبریز شدم، در بهمن 1386 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خود شده و بلافاصله در دانشگاه پیام نور پاوه تا سال 1390مشغول به تدریس بودم و هم اکنون در دو واحد دانشگاهی دانشگاه کردستان و دانشگاه جامع علمی کاربردی سنندج مشغول به تدریس می باشم. در زمینه مطاعات پژوهشی دوران تحصیلی می توان به مواردی از جمله چاپ مقاله در مجله علمی پژوهشی جغرافیای طبیعی و ارائه مقاله در همایش فرهنگ شهروندی شهرداری پاوه در سال 1388 تحت عنوان کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری مطالعه موردی شهر پاوه و ... اشاره کرد.  علی رغم دغدغه تحصیلی در طول این سال ها در فعالیت هایی از جمله موارد زیر مشارکت داشته ام:

* عضو شورای صنفی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 1381

* دبیر انجمن علمی گروه جغرافیای دانشگاه رازی کرمانشاه در سال های 1381 الی 1383

* سردبیر نشریه علمی زاگرس گروه جغرافیای دانشگاه رازی در سال 1382

* برگزاری نشست دانشجویان شهرستان پاوه در دانشگاه های سطح کرمانشاه در دانشگاه رازی در سال 1382با حضور اعضای شورای وقت پاوه

* عضو انجمن مردمی ژیار کرمانشاه در سال های 1382 الی 1384

* عضو جمعیت مردمی پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوه از سال 1389

 

پینوس : از آنجا که ماده 3 وظایف و اختیارات شوراهای شهر، به نظارت بر مصوبات شورا و طرح های مصوب امور شهرداری و سازمان های خدماتی (مخابرات آب و فاضلاب برق- بهزیستی و کمیته امداد و ... ) اشاره دارد، جنابعالی چه ساز و کاری برای اجرای این بند در نظر دارید؟

برای این منظور می توان با تشکیل کميسيون عمران، توسعه و خدمات شهري در شورا جهت پیگیری و نظارت بر این امور گام های موثری را برداشت.

 

پینوس : یکی از اختیارات شوراها تایید صورت جامع درآمد و هزینه های شهرداری به صورت شش ماه یکبار و نیز نظارت بر حفظ سرمایه و اموال عمومی و اختصاصی شهرداری است. شما قصد دارید به چه روشی تایید صورت جامع درآمد و هزینه را به اطلاع مردم برسانید؟  در مورد سرمایه، دارایی ها، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری تا چه حد اطلاع دارید؟

طبق قانون و وظایف و اختیارات شوراها، هر 6 ماه یکبار می توان گزارش این عملکرد را به اطلاع عموم مردم رساند و یک نسخه از این گزارش را به وزارت کشور نیز ارسال کرد، که می توان با راه اندازی سایت خبری برای شورا این مورد را به اطلاع عموم رساند. در مورد قسمت دوم سوال اطلاعات اولیه ای وجود دارد.

 

پینوس : از نظر شما اولین اقدام عملی شورای اسلامی شهر برای جلوگیری از سوءاستفاده های ممکن در زمینه های مالی و ..... چه باید باشد؟

هدف از شورا و عضویت در آن خدمت صادقانه به مردم است، همانطور که اعلام شد از جمله اختیارات شورا تایید صورت جامع درآمد و هزینه های شهرداری به صورت شش ماه یکبار و نیز نظارت بر حفظ سرمایه و اموال عمومی و اختصاصی شهرداری است تا در قالب گزارش به مردم ارائه شود که از این طریق می توان راه های سوء استفاده از این درآمدها و سرمایه ها را گرفت. وقتی اطلاع رسانی به مردم بصورت شفاف صورت گیرد و مردم در جریان درآمد ها و هزینه های شهرداری و اموال عمومی و اختصاصی آن قرار گیرند خود بزرگترین ناظر خواهند بود و مانع از سوء استفاده های ممکن در این زمینه خواهند شد.

 

پینوس : جنابعالی جهت نقد و بررسی عملکرد شورا و ارتباط و اطلاع از دغدغه های مردم به صورت منظم و در بازه های مشخص زمانی چه ساز و کاری در نظر دارید؟

اعضای شوراها برخاسته از بطن و متن مردم هستند، پس اعضای شورا باید ارتباط خود را با مردم از طریق رسانه‌ها ( روزنامه ، سایت،  بولتون خبری و ... ) حضور در محله ها و مراجعه حضوری مردم در تمام ایام هفته به شورا، حفظ کند

 

پینوس : رویکرد شما در باره تسهیل در تشکیل سازمان های مردم نهاد (NGO)  و ترغیب و تشویق مردم، برای فعالیت در آن ها، چیست؟ به نظر شما کدامیک از NGOهای شهر پاوه موفق تر عمل کرده اند؟

سازمان مردم‌نهاد در کلی‌ترین معنایش، به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیما بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی بعنوان واسطه بین فرد فرد مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.به طور کلی، سازمانهای مردم‌نهاد، یک جامعه بخصوص یا محیط زیست را در کانون توجه خود قرار می‌دهند. آنها به موضوعات مختلفی از قبیل مذهب؛ کمکهای فوری و اقدامات بشردوستانه می‌پردازند و به طور فزاینده‌ای مستقیما در فعالیت‌های محلی حضور دارند و وجود این تشکل ها در جامعه باعث به وجود آمدن نوعی حس مشارکت در اجتماع شده و حتی می توان به عنوان بازوهایی برای پیشبرد اهداف شورا عمل کنند.از NGOهای فعال سطح شهر می توان به انجمن التیام و جمعیت پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوه و موسسه صلاح الدین ، خانه موسیقی  اشاره کرد که کارنامه قابل قبولی را در این زمینه از خود به جای گذاشته اند.

 

پینوس : به نظر شما شورای اسلامی شهر، در کنترل و کاهش معضلات اجتماعی، مانند اعتیاد و ناهنجاری های اخلاقی چه نقشی می تواند ایفا کند؟

با توجه به اینکه شخصا در جمعیت پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوه حضور دارم و تا حدودی از این معضل اجتماعی با خبر هستم باید اذعان کنم که ما نسبت به شهرهای دیگر از درصد پایین معتادان برخوردار هستیم اما نباید غافل ماند و شهرداری و شورا با همکاری جمعیت پیشگیری از اعتیاد شهرستان پاوه و متولیان امر  باید نسبت به آگاه سازی خانواده ها با این معضل و گرفتاری  خانمانسوز  تلاش کرده و فضایی ایجاد کنند تا خانواده ها و افراد جامعه در این زمینه و طبعات آن شناخت کافی داشته باشند.

 

پینوس : با توجه به پتانسیل های گردشکری و تفریحی موجود در شهر پاوه، و ارتباط این موضوع با بحث اشتغال زایی چه برنامه و راهکاری برای  شکوفا کردن توریسم و گردشگری در سطح شهر پاوه دارید؟

باید تدابیری اتخاذ کرد که با توجه به پتانسیل های موجود در منطقه  از لحاظ گردشگری پیشرفت هایی را در شهرستان شاهد باشیم . شهرستان پاوه قطب صنعت گردشگری استان شناخته شده و باتوجه به ظرفيت های بالا ، لياقت و توان تبديل شدن به يكی از قطب های گردشگری مناطق غرب كشور را دارا مي باشد . بافت  پلکانی شهر و طبيعت زيبای پاوه ، وجود تفرجگاه های متعدد در شهرستان ، شهرهای زيبای نودشه، نوسود ، باينگان و بانه وره ، رودخانه سيروان ، سد داريان ، روستاهای زیبایی  چون هجيج، خانقاه، شمشیر ، هیروی ،ساتیاری و ...  ، مقبره سلطان اسحاق و کوسه هجیج ، ارتفاعات برفگیر، چشمه ها و آبشارهای متعدد و پرآب  و ...  بخشی از پتانسيل های  بالقوه موجود می باشد و همچنین به دلیل موقعیت مرزی و دارا بودن قابلیت تجارت و تردد و امنیت بالای اجتماعی و سیاسی و قرار گرفتن به عنوان مرز استان که زمینه تمرکز مراکز خدماتی را برای شهرستان فراهم آورده است که با تقویت زیرساخت های اقتصادی و ارتباطی مناسب جهت جذب سرمایه گذاری می توان آینده روشنی را برای پاوه به ارمغان آورد

 

 

پینوس : با توجه به اینکه در اکثر نواحی شهر مانند شهرک های ظفر، فرهنگیان و زمین شهری و ... هیچ گونه فضای سبزی وجود ندارد، دیدگاه خود را درباره لزوم توسعه و توزیع مناسب فضای سبز شهری بیان فرمایید.

اگر خوب دقت کنید تمرکز فضاهای سبز و محیط های تفریحی را در شهر پاوه فقط در یک سمت این شهر می بینیم و در اکثر محلات چنین فضاهایی دیده نمی شود به نظر من باید برای این منظور دنبال، یک محله یک بوستان بود.

 

پینوس : با توجه به عدم پوشش مناسب کلیه ی مسیرهای درون شهری توسط تاکسیرانی چه راهکاری برای حل این مشکل دارید ؟ برای حل معضل ترافیک شهرستان پاوه چه برنامه ای دارید ؟

امروزه مسایل و مشکلات شهر با متغیرهای فراوان از زمره مسایل بغرنج و نا منظم به شمار می آیند و در چارچوب این شناخت پدیده­های شهری، مهمترین راه حل برای مسایل شهری به کار بردن دو تفکر فرایندی : به کار بستن این اندیشه که پدیده ها و مسائل شهری از جایی آغاز می شوند و دائما تغییر شکل می دهند و پویا هستند و تفکر استقرایی یا جزء به کل : بدین معنی که برای شناخت و درک ماهیت مسایل باید آنها را ابتدا به عوامل تشکیل دهنده تجزیه کرد و سپس با کشف علل به تحلیل آنها پرداخت. در تهیه و تدوین طرح های شهری اگر دو مورد فوق به کار گرفته شوند می توانند به مثابه وسیله ای منطقی و عقلایی چاره ساز انواع مسایل گوناگون و متنوع شهری و شهرنشینی باشند.یعنی اول باید دنبال این بود که دلیل راننده تاکسی ها برای عدم خدمات رسانی به تمام مسیرهای شهر پیدا کرد و بعد دنبال راهکار آن بود. در زمینه معضل ترافیک پاوه هم باید همین راه کار رو دنبال کرد و بعد دنبال راهکار سازنده باتوجه به توان های محیط بود.

 

پینوس : جهت بهبود و توسعه خدمات بیمارستان و مراکز درمانی و بهداشتی شهر پاوه چه راهکاری دارید ؟

می توانم با قاطعیت بیان کنم که جزء اولین افرادی بودم که نسبت به خدمات رسانی بیمارستان پاوه به ارباب رجوع انتقاد کردم ( البته ضمن تشکر از برخورد خوب و معقول پرسنل زحمت کش بیمارستان در تمامی بخش ها مخصوصا بخش پر ازدحام اورژانس است) در این مورد  بایستی با بهره گیری از نظر کارشناسان نسبت به این مورد اقدام کرد و حتی معتقد هستم که یک مرکز درمانی ( بیمارستان ) آن هم در یک سمت شهر با توجه به بار ترافیکی شهر و افزایش جمعیت جوابگوی نیازهای شهروندان نخواهد بود

 

پینوس : تهمیدات احتمالی شورای چهارم شهر پاوه برای حفاظت از محیط زیست، مانند جلوگیری از آتش سوزی های جنگل های اطراف شهر و تخریب جنگل ها و ... شامل چه مواردی می باشد؟

شاید گفت یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که در این چند سال اخیر دامن گیر محیط زیست منطقه شده بحران آتش سوزی های وسیعی است که تهدیدات گسترده ای رو در زمینه تخریب پوشش گیاهی و جانوری به همراه داشته است حال می توان با کمک سایر ارگان های مربوطه ( محیط زیست، منابع طبیعی و ... ) با استخدام دیدبان هایی در این فصول از بروز این مشکلات تا حدود زیادی کاست و حتی با استخدام نیروهایی در صورت بروز آتش سوزی جهت مهار آن اقدام کرد

 

پینوس : در پایان اگر مطلبی دارید یا برنامه هایی در زمینه های مختلف دارید که در سوال ها درج نشده بود مطرح نمایید .

آنچه باید برایمان مهم باشد، هویت شهرمان پاوه است. شهری که نامش درطول تاریخ مانا وپایدار بوده است وهمچنان که از نامش این مفهوم هویداست، عمران و آبادانی، شادابی شهروندان، احساس رضایت همه اقشار و بازیابی هویت فرهنگی این شهر، در گرو انتخابی صحیح است که شهر را برای همیشه بیمه خواهد کرد.

اینجانب به عنوان کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر پاوه ، شورای شهر و شهرداری را در یک مجموعه در هم تنیده و به عنوان نهادهای مکمل هم می دانم و هیچ گونه جدایی بین این دو نهاد قائل نیستم. شورای شهر ، هادی و ناظر شهرداری است. بنده این هدایت و نظارت را مهمترین عامل کارآمدی مجموعه مدیریت شهری می بینم و همه تلاش خود برای تسهیل امکان هدایت و نظارت شورا به شهرداری را با اصلاح ساختار سامانه و نظام اداری و اجرایی  شورا  و شهرداری به کار خواهم برد .

به امید روزی که با تقویت روز افزون شوراها، مدیریت یکپارچه و واحد شهری شکل بگیرد و در سایه مشارکت سازنده و مؤثر مردم ، گام های بلندی برای توسعه پایدار شهرمان پاوه  برداشته شود.




منبع این مقاله : :.:: پینوس ::.
آدرس این مطلب : http://penous.com/490/مصاحبه-اختصاصی-پینوس-با-کیوان-حاتمیان/