تاریخ : چهارشنبه، 22 خرداد ماه، 1392
موضوع : فرهنگی - اجتماعی

نياز جامعه به نهادها و انجمن هاي عام المنفعه

نویسنده : سیدعثمان ایراندوست
«وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَ التَّقْوَى وَ لاَتَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ» [مائده:2]
ترجمه: «و در راه نيكي و پرهيزگاري همديگر را ياري و پشتيباني كنيد و همديگر را در راه تجاوز و ستمكاري ياري و پشتيباني مكنيد.»



برگهاي دفتر زندگيمان را ورق مي­زنيم تا بنابر استعدادهاي موجود در وجودمان، انديشه­ها و آرمانها و اهداف مشخص را بر آن به يادگار بگذاريم.

اما به راستي براي رسيدن به اهداف و مقاصدی كه پيش روي افراد يك جامعه هستند، چه راه­هايي را بايد بپيمایيم؟ آيا اهداف و مقاصد خود را محدود به نيازهايمان كنيم و متناسب با وضعيت جامعه­مان تنظيم نماییم؟ چه كسي مي­تواند بگويد كه ضروريات يك فرد و جامعه در چه چيزهايي خلاصه مي­شوند؟

اينها پرسش­هايي هستند و خواهند بود كه همچون يك سيلي، اذهان آدمي را از خواب بيدار مي­كند تا انگيزه­ها و باورهايش را در راه رسيدن به اهدافش مشخص كند. و مي­دانيم انسان مخلوقيت اجتماعي و حس هم­زيستي و نوعدوستي در نهاد وي به وديعه گذاشته شده است و با همين ويژگي اجتماعي بودن مي­تواند در مسير كمال مادي و معنوي به تعاون و همكاري براي رسيدن به نيازها و خواسته­هاي خود برسد؛ چرا كه در دنياي كنوني ما بودنِ نهادها و مؤسسات وانجمن­ها ضروري است؛ زيرا وجود چنين نهادهايي در بطن جامعه باعث پيشرفتهاي زيادي در بخش­هاي فرهنگي، سياسي و رفاهي مي­شود. و شايد براي جامعه ما كه از بسياري از امكانات رفاهي و اجتماعي بي بهره­ است چنين نهادهايی ضروري­تر باشد. و از بارزترين اين نهادها و انجمن­ها مي­توان به نقش انجمن­هاي خيريه اشاره كرد؛ چونكه مي­تواند زمينه مناسبي باشد براي بسياري از معضلات و مشكلات پيش روي جامعه؛ و براي پي بردن به اهميت اين نهادها مي­توان به تأثيرگذاري آنها بر جامعه اشاره نمود، كه از لحاظ اقتصادي، فاصله طبقاتي جامعه را كاهش مي­دهند و از لحاظ اجتماعي، حس انسان دوستي را تقويت مي­كنند و انگيزه­اي مي­شوند براي مسئوليت آحاد جامعه؛ چرا كه با بهره گيري از منابع جمع­آوري شده­ي اين نهادها و سرمايه­گذاري آن به نحو شايسته، مي­توان در زمينه اشتغال براي جوانان و رفع نياز مستمندان گامي برداشت.

از اين رو بودن چنين نهادهايي در جامعه و ارتباط نزديك آنها به مردم زمينه­ي مناسبي خواهد بود، در رابطه با مسائل فرهنگي و آموزشي قشر محروم؛ از طرفي ضرورت ایجاد اين نهادها و از طرف ديگر عدم وجود آنها در جامعه، اين امر را به يك واقعيت تبديل كرده است كه مشكلات و مسائل جامعه كنوني ما براي برون رفت از وضع موجود، نياز به همبستگي، مشاركت، تعامل و همكاري دارد؛ چون نمي­توان به راستي اين همه مسائل و مشكلات را كه گربيان­گير خانواده­ها و به تبع آن جامعه شده­اند از جمله فقر، بيكاري، فساد و بي بند و باري، نبودن احساس مسئوليت اجتماعي و نداشتن انگيزه و هدف براي زندگي و تكامل و... را با خطابه­اي حل كرد.

و شايد اين سخن ما از بهر مسئوليت ما نسبت به جامعه­مان باشد تا باز نظاره­گر كساني نباشيم كه براي رفع نياز ضروري خودشان هر پستي و هر ذلتي را به نام زندگي قبول مي­كنند.

سخنانمان هرآنچه كه هست هديه است برايتان، براي همكاري و همدلي شما دوستان!  اميد است در راه اعتلاي آرمانها و هدايت جامعه­مان با هم و براي هم در اين امر مهم هميار شويم و برگي از دفتر زندگيمان را به حس انسان دوستي، رنگي از صفا بزنيم. تا باشد هر آنچه كه خواستار آنيم..!.




منبع این مقاله : :.:: پینوس ::.
آدرس این مطلب : http://penous.com/502/نياز-جامعه-به-نهادها-و-انجمن-هاي-عام-المنفعه/