تاریخ : شنبه، 30 شهريور ماه، 1392
موضوع : عقیده

منابع شناخت حقایق (قسمت اول)

 

تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر

 

این مقاله به عنوان پیشگفتار و مقدمه ای بر بحث جهان بینی دینی و غیر دینی می باشد .

انسان برای پی بردن به حقایق و شناخت پدیده ها از سه منبع الهام می گیرد :

-1  علم   -2  عقل    -3خبر صادق

 



 

علم چیست ؟

برای علم دو تعریف وجود دارد :

-1  تعریف نخستین یا قدیم علم :علم به معنی دانستن و نقطه مقابل ندانستن است . و یا به مجموعه دانستنی های بشر علم می گویند . با این تعریف ، تمامی علوم و معارف ( همچون ریاضی ، طب، فلسفه تاریخ ، دین ، سحر و جادو ، نجوم و ... ) در دایرة علم قرار می گیرند .

 

-2  تعریف جدید علم :بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی علم بدین گونه تعریف شده است : به مجموعه دانستنی های بشر که قابل تجربه و تکرار پذیر باشند علم می گویند . با این تعریف بسیاری از دانستنی های بشر همچون پیدایش هستی که واقعه ای است فقط یکبار اتفاق افتاده است و هم چنین تاریخ بشری هم واقعه ای است که فقط یکبار واقع شده است و بسیاری از دانستنی های علوم انسانی که از ویژگی تجربه  پذیری و تکرار پذیری برخوردار نیستند خارج از دایرة علم هستند و نمی توان برای آنها قانون علمی ارائه داد و مشمول تفسیرهای علمی قرار نمی گیرند . بنابراین علم نیستند یا خرافات هستند یا امور اعتباری و یا هر چیز دیگری می خواهند باشند ، باشند . در دایرة علم قرار نمی گیرند .

      بنابراین اخلاق ، متافیزیک ( دانش احکام و عوارض هستی مطلق)  عرفان( تجارب شخصی و درونی ) منطق ( ابزار هدایت فکر ) فقه ، اصول ، بلاغت ، شعر و .... بیرون از دایرة علم قرار دارند .

  

 با این وجود علم مدعی است که قادر به تدوین بهترین جهان بینی و ایدئولوژی برای انسان است .  و حتی قادر به پاسخگویی به تمامی مسائل و مشکلات بشر است  در حالی که آدمی را به وضع برخی از اجزاء جهان آشنا می کند و بر فرضیه و آزمون مبتنی است .و همۀ امورات جهان بوسیلۀ فرضیه و آزمون شناخته نمی شوند.

ابزار کسب علم حواس پنجگانه ( بینایی ، شنوایی ، بویایی ، لامسه و چشایی ) می باشند و هر آنچه در دایره ی حواس پنجگانه قرار نگیرد و از ویژگی تجربه و تکرار پذیری برخوردار نباشد در دایره ی تعریف جدید علم قرار نمی گیرد و علم بدان پاسخگو نمی باشد .

 

(( علم شرک بزرگ روزگار ماست و علم پرستی جانشین بت پرستی دوران های کهن شده است )) .

 




منبع این مقاله : :.:: پینوس ::.
آدرس این مطلب : http://penous.com/636/منابع-شناخت-حقایق-(قسمت-اول)/